20 راهکار برای لاغری بعد از تعطیلات(2)

در قسمت اول این مطلب، 10 مورد از راهکارهای کاهش وزن بعد از تعطیلات را برای شما بیان کردیم. در ادامه بقیه راهکارها را برای شما توضیح می دهیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

20 راهکار براي لاغري بعد از تعطيلات(2)

در قسمت اول اين مطلب، 10 مورد از راهکارهاي کاهش وزن بعد از تعطيلات را براي شما بيان کرديم. در ادامه بقيه راهکارها را براي شما توضيح مي دهيم.

11- براي مهماني‌ها برنامه‌ريزي کنيد.

وقتي به مهماني مي‌رويد، براي اين که دچار احساس گناه و عذاب وجدان ناشي از خوردن غذا نشويد، سعي کنيد از غذاهاي کم‌چرب و کم کالري، خصوصا سبزي‌جات و سالاد و مواد کم‌سرخ شده در بشقاب خود بکشيد و اطمينان خاطر داشته باشيد که علاوه بر همراهي با ديگران، با دريافت حداقل کالري، از مهماني هم لذت برده‌ايد.

12- افکار مثبت داشته باشيد.

کارشناسان بر اين باورند که اعتماد به نفس کم، باعث پرخوري مي‌ شود. سعي کنيد به جاي نکات منفي به نکات مثبت وجود خود بينديشيد. لباس‌هايي بخريد که با وزن فعلي شما موزون است. هميشه باور کنيد، با تصميمي که گرفته‌ايد و با اراده‌اي که کرده‌ايد به آرزوي خود خواهيد رسيد و روز به روز از سايز بدن شما کم خواهد شد. هيچ‌گاه نااميد نشويد و از خود تنفر پيدا نکنيد.

13- به خودتان استراحت دهيد.

هيچ‌کس نگفته که براي رسيدن به هدف نبايد مرتکب خطا شد. هر وقت دچار لغزش شديد، از نو شروع کنيد. اگر يک شب در خوردن زياده روي کرديد، صبح روز بعد فقط به اين مساله فکر کنيد که چه فايده‌اي براي شما داشته است و سعي کنيد آن را تکرار نکنيد، نه اين که به علت اشتباه خود، برنامه و تصميم خود را براي کاهش وزن کنار بگذاريد.

14- راحت باشيد.

يک تحقيق دانشگاهي نشان مي‌دهد بعضي مردم هنگام استرس، يعني زماني که کورتيزول(هورموني که هنگام استرس آزاد مي‌شود) بالايي دارند، دچار پرخوري مي‌شوند. در هنگام استرس انسان تمايل بيش‌تري براي خوردن غذاهاي پرچرب پيدا مي‌کند.

ترکيب کورتيزول و انسولين(هورمون تنظيم کننده ي قند خون) باعث ذخيره چربي حتي هنگام رژيم لاغري مي‌شود. اگر استرس در زندگي شما تبديل به دژي استوار شود، به يوگا، مديتيشن يا تمرينات ساده ي تنفسي پناه بياوريد. به ياد داشته باشيد پرخوري عصبي در هنگام استرس در خانم‌ها بيش‌تر از آقايان ديده مي‌شود، بنابراين سعي کنيد آرامش خود را در تمام لحظات زندگي به خصوص در هنگام اجراي رژيم‌ لاغري، بيشتر حفظ کنيد.

15- فعاليت خود را بيش‌تر کنيد.

همان گونه که مي ‌دانيد يکي از راه‌هاي سوزاندن کالري، افزايش فعاليت روزانه است. به ياد‌ داشته باشيد که انجام فعاليت‌هاي روزانه ي منزل، تنها خستگي به دنبال دارد و جزو فعاليت‌هاي بدني و ورزشي به حساب نمي ‌آيد. اگر وقت لازم براي انجام ورزش را نداريد، سعي کنيد از فرصت‌هاي موجود بهتر استفاده کنيد؛ مثلا هنگام خريد، به جاي استفاده از اتومبيل، پياده برويد و يا سعي کنيد فرزند خود را پياده به مدرسه برسانيد و... . ساعات آزاد خود را با برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون هماهنگ کرده و با آن‌ به انجام تمرينات ورزشي بپردازيد. مطمئن باشيد با اجراي همين فعاليت‌هاي ساده، گام بزرگي در کاهش وزن خود برداشته‌ايد.

16- به مرور از حجم غذاي خود کم کنيد.

سعي کنيد به تدريج از مقدار غذاي مصرفي خود در شام و ناهار کم کنيد. وقتي شام را بيرون از منزل صرف مي‌کنيد، در مقابل وسوسه ي تمام کردن غذاي بشقاب مقاومت کرده و يک سوم غذاي خود را کنار بگذاريد و از پيش خدمت يک ظرف يک بار مصرف گرفته و آن را براي ناهار روز بعد خود کنار بگذاريد. در منزل نيز سعي کنيد از مقدار هميشگي، کم‌تر بخوريد و يا از غذاي بشقاب خود کنار بگذاريد. اين روش ساده مي‌تواند باعث کاهش روزانه ي مصرف انرژي در حدود 500 کالري شود.

17- غذاي خود را با سس‌هاي خانگي خوشمزه کنيد.

همان طوري که مي‌دانيد سس‌ها و افزودني‌هاي آماده، سرشار از چربي و حاوي کالري فراوان هستند. شما مي‌توانيد جهت طعم‌‌دار کردن غذا از افزودني‌هاي تهيه شده در منزل که کم‌چربي هستند، ولي مي‌توانند به غذا يا سالاد شما طعم مطبوع دهند، استفاده کنيد. به طور مثال به جاي سس مايونز از روغن زيتون با کمي ماست کم‌چرب و آب ليمو جهت خوشمزه کردن سالاد استفاده کنيد. هم‌چنين مي‌توانيد از اين سس خانگي براي ساندويچ يا ساير غذاها هم استفاده کنيد.

18- به خودتان زنگ تفريح بدهيد.

اگر شما در هر 21 وعده غذايي در هفته، در دو وعده به عنوان زنگ تفريح، هر چه دلتان مي‌خواهد بخوريد، در ادامه ي رژيم دچار ياس و نااميدي نمي‌شويد و احساس محروميت کمتري به شما دست مي‌دهد. با اين کار مي‌توانيد به راحتي و بدون اين که نخوردن غذاهايي خاص باعث رنجش و فشار عصبي شما شود، به مدت طولاني به رژيم لاغري خود ادامه دهيد و در مهماني يا گردش خارج از منزل، بدون هيچ‌گونه فشار عصبي، لذت ببريد.

19- با 10 درصد شروع کنيد.

کساني که با هدف کاهش 10 درصد از وزنشان، برنامه لاغري دراز مدت خود را شروع مي‌کنند، شانس بيش‌تري براي رسيدن به موفقيت نهايي دارند. کاهش وزن اوليه، نويد دهنده ي بيش‌ترين سلامتي است، زيرا چربي شکم اولين چيزي است که بايد با آن مقابله کرد.

20- براي خودتان يادداشت بنويسيد.

براي اين که در رژيم خود ثابت قدم بمانيد، براي خودتان يادداشت‌هايي روي يخچال و کابينت نصب کنيد. يک علامت «ايست» روي آن بگذاريد يا بنويسيد: از اين غذا آن قدر بخور که بتواني آن لباس را بپوشي؟ يا اين کالري‌ها ارزش عواقب آن را دارد؟

همچنين اشتباهات خود را به طور روزانه يادداشت کنيد و به خود امتياز دهيد و سعي کنيد هر روز امتيازهاي مثبت خود را زياد کنيد.

*مطالب مرتبط:

پُرخوري رواني

مقابله با پُرخوري عصبي

چاقي و لاغري، بحث روز

قبل از رژيم لاغري بايد بدانيد

دلايل چاقي افراد و انواع روش هاي لاغري

براي كاهش اشتها چه بايد كرد؟

كاهش وزن سريع، مضر است

غذاهاي بيرون و چاقي بيش ‌ازحد

عاملي مهم در کاهش وزن

ترفندهاي لاغري را بياموزيم

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت