تبیان، دستیار زندگی
همانطور كه می ‌دانید، مشكل تغذیه‌ای امروز مردم جامعه ما چاقی است كه در میان قشر جوان و حتی كودكان ما نیز سیر صعودی پیدا كرده است. از این رو، استفاده از رژیم‌های لاغری گوناگون جان تازه‌ای یافته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از رژیم لاغری باید بدانید

رژیم غذایی

همانطور كه می ‌دانید، مشكل تغذیه‌ای امروز مردم جامعه ما چاقی است كه در میان قشر جوان و حتی كودكان ما نیز سیر صعودی پیدا كرده است. از این رو، استفاده از رژیم‌های لاغری گوناگون جان تازه‌ای یافته است. از سوی دیگر، بیشتر افرادی كه به مطب متخصصان تغذیه مراجعه می ‌كنند، بعد از امتحان كردن رژیم‌های لاغری رنگارنگ و روش‌های عجیب و غریب به یك رژیم لاغری اصولی روی می ‌آورند. به این دلیل است كه میزان نتیجه‌ گیری و سرعت لاغر شدن آنها با هم تفاوت پیدا می ‌كند. از این رو توصیه می‌ شود، افراد كاهش وزن‌ شان را به هیچ عنوان با یكدیگر مقایسه نكنند، زیرا این تفاوت داشتن‌ها، به طور كامل طبیعی است.

افراد قبل از شروع رژیم لاغری‌شان باید بدانند كه بدن آنها مانند یك قلك می‌ ماند. همانطور كه همه ما می‌ دانیم اگر روزانه 5 تومان وارد قلك كنیم بعد از مدتی مقداری پول در آن جمع می ‌شود. بدن ما نیز به همین ترتیب است. اگر حتی 50 كالری بیش از نیاز روزانه دریافت شود، می‌ تواند به بافت چربی افزوده گردد و چاقی را به همراه داشته باشد. به طور كلی، چاقی یك مشكل خزنده بوده و با گذشت زمان طولانی ایجاد می ‌شود. به این ترتیب كه اگر فرد فقط 100 كالری كه معادل 10 تا 11 بادام، یك و نیم كف دست نان یا یك لیوان شیر است، بیشتر از نیاز دریافت كند، در هر روز 10 گرم به وزنش افزوده شده و در سال به سه كیلوگرم خواهد رسید و بعد از 5 سال با 10 كیلوگرم وزن اضافی رو به رو خواهد شد. پس چاقی یك روزه ایجاد نشده كه یك روزه هم درمان شود.

مهم ترین نكته‌ای كه افراد باید در حین پیروی از برنامه غذایی جدیدشان به آن آگاه باشند، آن است كه در طول رژیم گرفتن، عادت‌های غذایی نادرست خود را اصلاح كنند، زیرا در صورت عدم تغییر به محض قطع رژیم كم كالری، دوباره به همان وضعیت قبلی برخواهند گشت و چاقی دوباره آغاز خواهد شد كه این بار مشكل‌تر از قبل برطرف می ‌شود.

نكته دیگر آن است كه عده‌ای تصور می‌ كنند كه میوه چاق كننده نیست یا گوشت انرژی ندارد، در حالی كه حتی یك عدد سیب متوسط 60 كالری انرژی دارد و اگر همین 60 كالری مازاد بر انرژی مورد نیاز دریافت شود، می‌ تواند چاقی را به همراه داشته باشد. از این رو خوردن میوه هم به طور آزاد می ‌تواند زمینه ساز بروز چاقی را فراهم آورد، پس بدانید كه خوردن هر یك از موادغذایی اندازه‌ای دارد.

به علاوه، نکته ای که افراد قبل از شروع برنامه غذایی جدیدشان باید به آن آگاه باشند، آن است كه كاهش وزن حداكثر یك كیلوگرم در هفته یا چهار كیلوگرم در ماه همواره توصیه می‌ شود تا از این طریق ماندگاری وزن، افزایش یابد و چند برابر شود. جالب است بدانید كه هر چه این كاهش وزن تدریجی ‌تر باشد، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود. به طوری كه اگر در هفته 300 گرم كاهش وزن وجودداشته باشد، در مقایسه با زمانی كه در هفته 500 گرم وزن كم می ‌شود، ماندگاری وزن جدید بیشتر است و این موضوع در مقایسه با كاهش وزن معادل 700 گرم یا یك كیلوگرم نیز از همین اصل پیروی خواهد كرد.

دكتر سید ضیاء الدین مظهری- متخصص تغذیه

رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

*مطالب مرتبط:

عوارض چاقی چیست؟

راه های افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن

توصیه هاى غذایى براى كاهش وزن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.