تبیان، دستیار زندگی
در مقابل افرادی که خود را در مقابل خوراکی ها قرنطینه کرده اند(منظور افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا است)، کسانی هم هستند که نمی توانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پُرخوری روانی

(bulimia)

ترازو

در مقابل افرادی که خود را در مقابل خوراکی ها قرنطینه کرده اند(منظور افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا است)، کسانی هم هستند که نمی توانند رنگ و لعاب غذا را با یاد آوری عقربه ترازو فراموش کنند. این عده، به طرف غذاها هجوم می برند و پس از پرخوری، با عذاب وجدانی مواجه می شوند که آنها را به هر قیمتی به دنبال جبران آن می فرستد.

دکتر کرد میرزا می گوید:"پراشتهایی روانی یا "بولیمیا" (bulimia) یک نوع اختلال در خوردن است که در آن فرد بیمار یک الگوی زیاده خوری – پاک سازی را شدیدا دنبال می کنند. فرد پُر اشتها ابتدا پرخوری می کند و سپس خود را وادار به استفراغ می کند، یا از ملین استفاده می کند.

اغلب کسانی که این شیوه را در پیش می گیرند، زنانی هستند که در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل بیست سالگی به سر می برند. اکثر افراد پر اشتها مانند کسانی که بی‌اشتهایی روانی دارند، مجذوب غذا هستند و ترس زیادی از اضافه وزن دارند و افسرده اند."

برخلاف بی اشتهایی روانی، پراشتهایی روانی در یک محدوده وزنی نرمال اتفاق می افتد، به همین دلیل گاهی تشخیص آن برای متخصصان هم مشکل است.

برچسب بیمار به کسی می چسبد که حداقل 2 بار در هفته و برای مدت 3 ماه این کار را انجام می دهد.

دكتر فرهاد حسین پناه متخصص غدد و متابولیسم و رئیس انجمن چاقی ایران در این باره می گوید:"درعلم پزشكی معیارهای مختلفی برای تعیین چاقی و لاغری افراد وجود دارد كه معتبر‌ترین و مشهورترین آنها "شاخص توده ی بدنی"یا BMI است.

این معیار از تقسیم وزن (بر حسب كیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می‌آید.

طبق این معیار فقط كسانی كه شاخص توده بدنی شان بین 19 تا 25 است، وزنی ایده‌آل دارند."

*مطالب مرتبط:

چاقی و لاغری، بحث روز

قبل از رژیم لاغری باید بدانید

بهانه های پُرخوری

آیا شما چاق هستید؟

امان از دست دوستان چاق

آرام تر بخورید تا چاق نشوید

عوارض چاقی چیست؟

برای لاغر شدن چه باید کرد؟

كاهش وزن سریع، مضر است

بزرگی شكم و درمان آن

دلایل چاقی افراد و انواع روش های لاغری

راز پُر اشتهایی در چاق ها

برای كاهش اشتها چه باید كرد؟

کنترل اشتها

داروهای موثر بر اشتها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.