هیات حل اختلاف وتخلف بنی صدر

در قسمت اول ز مطلب تشکیل هیأت‌ حل‌اختلاف توسط امام، به بازخوانی اولیه پیرامون تشکیل اقدام امام جهت تشکیل ان هیات پرداختیم ودر این مطلب موضوع را ادامه خواهیم داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 تشکيل هيأت‌ حل‌اختلاف توسط امام(2)

 هيات حل اختلاف وتخلف بني صدر


در قسمت اول  از مطلب تشکيل هيأت‌ حل‌اختلاف توسط امام، به بازخواني اوليه پيرامون تشکيل اقدام امام  جهت تشکيل ان هيات پرداختيم ودر اين مطلب موضوع را ادامه خواهيم داد.

بني صدر همواره با در اختيار داشتن تريبون هاي مختلف از مطبوعات که در زمان او متکثر شده بودند تا صدا و سيما دست به يک تبليغات گسترده رواني زده بود و چنين وانمود مي کرد که ياران امام(ره) چون دکتر بهشتي ، هاشمي رفسنجاني ، رجايي و .... در برابر فعاليت او سنگ اندازي مي کنند و مانع انجام وظيفه اش مي شوند و به اصطلاح نمي گذارند او کار کند !

لذا با توجه به حمايت هاي مکرر امام(ره) از بني صدر براي مردم روشن نبود که مقصر کيست و عامل اختلاف ميان مسئولان بالاي مملکتي کدام است ، بنابراين برخي از مردم تحت تأثير تبليغات مي پنداشتند که شهيد بهشتي و دوستانش انحصار طلب و تماميت خواه و عامل اختلاف هستند !

پس از سخنراني بني صدر در جمع پرسنل نيروي هوايي شيراز و دو مصاحبه جنجالي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني وي هيئت حل اختلاف تشکيل جلسه داد و بني صدر را به عنوان کسي که از بيانيه 10 ماده اي حضرت امام(ره) و قانون اساسي تخلف کرده معرفي نمود .

در بخشي از بيانيه هيئت حل اختلاف آمده است :

" ..... متأسفانه رئيس جمهور جناب آقاي بني صدر در سخنراني خود براي پرسنل پايگاه هوايي شيراز و همچنين در دو مصاحبه اخير .... برخورد منطقي و اصولي نداشته و از بيانيه 10 ماده اي تخلف نموده اند و از قانون اساسي نيز تخلف داشته اند که امضا نکردن مصوبه مجلس در مورد سرپرستي وزارت خانه هاي بي سرپرست دليل آن است .

هيئت ، روزنامه انقلاب اسلامي به مدير مسئولي بني صدر را در موارد زيادي بررسي نموده و تخلف آن را محرز مي داند ."

روزنامه کيهان 12 خرداد 60 ، ص 10

هيئت حل اختلاف جلسات متعددي تشکيل داد و هر بار با استدلال و برهان تخلفات بني صدر را براي مردم روشن کرد تا جايي که آيت الله شهاب الدين اشراقي از نمايندگي بني صدر استعفا داد و در نامه اي نوشت :

" مردم شريف ايران ، من با اجازه حضرت امام(ره) نمايندگي آقاي بني صدر را براي هيئت حل اختلاف پذيرفته تا بلکه او را به راه قانون بياورم ، ولي متأسفانه نشد که نشد ، بعضي از اطرافيان ايشان به قدري وابسته اند و خطرناک که هيچ شکي نيست که هر چه مي شود درست در خط اجانب است .

چقدر امام(ره) امت او را موعظه کردند که بر خلاف قانون نکن ، ديديد که نگذاشتند گوش کند ، من انشاءالله در يک مصاحبه تمام چيزهايي را که از نزديک خود شاهد آن بوده ام براي مردم مبارز ايران شرح خواهم داد ، ولي فعلاً از نمايندگي او استعفا مي نمايم ." روزنامه کيهان 26 خرداد 60 ، ص 9

تدبير حضرت امام(ره) در تشکيل هيئت حل اختلاف و اظهارات نماينده بني صدر و استعفاي وي ، بسياري از حقايق را براي مردم روشن ساخت ، به طوري که کم کم از سوي مردم راهپيمايي و تجمعاتي عليه شخص بني صدر صورت گرفت .

به دنبال سخنراني کوبنده و صريح حضرت امام(ره) در تاريخ 18 خرداد و پس از آن توقيف چند روزنامه طرفدار طيف بني صدر که از طرف هيئت حل اختلاف متخلف شناخته شده بودند ، هزاران تن از مردم انقلابي تهران به حمايت از دستور دادستاني تهران و خنثي کردن اقدامات احتمالي گروه هاي طرفدار بني صدر بر خلاف دستور وزارت کشور مبني بر ممنوع بودن هر گونه ميتينگ و تظاهرات در ميدان انقلاب و شهدا تجمع کردند و براي اولين بار شعارهاي آشکار و صريح عليه بني صدر سر دادند که برخي از آنها از اين قرار بود :

" ليبرال سازشکار ! قبله تو اروپاست

 حزب الله مي ميرد سازش نمي پذيرد

  تا مرگ شاه دوم از پا نمي نشينيم

 حالا که رهبرت مصدق شده رأي ما رو پس بده

 همسنگر بختيار رأي ما رو پس بده ،

 اماما  ! اماما ! براي حفظ وحدت ساکن نشسته بوديم

 ابوالحسن پينوشه ايران شيلي نمي شه

 اگر هدف الله باشد حزبم حزب الله باشد  رهبر روح الله باشد

 بني صدر و عمالش ديگر جايي ندارند ."

روزنامه کيهان ، 20 خرداد 60 ، ص 2

حضرت امام(ره) با اين درايت و تدبير الهي مردم را از اشتباه خود آگاه ساختند و آن پشتوانه عظيم مردمي که همواره بني صدر به آن افتخار مي کرد و آن را به رخ مي کشيد از او گرفتند و زمينه را براي عزل بني صدر فراهم ساختند .

متأسفانه غرور بني صدر و تکيه اش به آراي ملت اجازه نداد که هيچ يک از راهکارهايي که حضرت امام(ره) براي جذب و هدايتش انديشيده بودند به ثمر بنشيند ، امام(ره) در يکي از سخنراني هايش تهديد کردند : " اگر آقايان اصلاح نشوند به هر کس هر آنچه داده ام پس مي گيرم ."

گرچه آن روز طرفداران بني صدر اين جمله را بر دکتر بهشتي تطبيق مي کردند که منظور امام(ره) رياست عالي کشور است ، ولي طولي نکشيد که امام(ره) بني صدر را از قائم مقامي و فرماندهي کل قوا عزل کردند و طي نامه اي به ستاد مشترک نيروهاي مصلح جمهوري اسلامي ابلاغ کردند : " آقاي ابوالحسن بني صدر از فرماندهي نيروهاي مسلح برکنار شده اند ." صحيفه نور ، ج 14 ، ص 274

به دنبال اين اقدام انقلابي حضرت امام(ره) مجلس شوراي اسلامي طرح عدم کفايت سياسي بني صدر را طرح و رأي به عدم کفايت سياسي اش صادر کرد و رياست مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي به حضرت امام(ره) رأي مجلس را به اطلاع امام(ره) رسانيد .

امام(ره) نيز در پاسخ به نامه رئيس مجلس نوشتند :

" پس از رأي اکثريت قاطع نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مبني بر اين که آقاي ابوالحسن بني صدر براي رياست جمهوري اسلامي ايران کفايت سياسي ندارد ، ايشان را از رياست جمهوري اسلامي عزل نمودم ."

صحيفه نور ، ج 14 ، ص

بخش تاريخ تبيان


منبع: عصر ايران

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت