تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای خرید جهیزیه‌ای اقتصادی

چطور جهیزیه را ارزان‌تر بخریم؟

همیشه سنت خرید جهیزیه عروس بین ایرانی‌ها رایج بوده اما شکل آن با توجه به تنوع اقلیمی که در هر نقطه ایران وجود دارد، از شهری به شهر دیگر متفاوت است. با این حال این سنت چند سالی است که از شکل ساده خود خارج شده و به یک دغدغه اساسی و تنش‌زا تبدیل شده به طوریکه حتی باعث کاهش آمار ازدواج میان جوانان شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جهزیه اقتصادی


البته که نمی‌توان تاثیر تورم بر کاهش قدرت خرید را نادیده گرفت اما تغییراتی که در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد شده است هم قابل انکار نیست. چشم و هم چشمی، مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی و ... از جمله این تغییرات است که در موارد بسیاری عامل شکرآب شدن روابط خانواده‌ها است. همچنین خرید بدون فکر و غیر ضروری نیز از جمله الگوهایی است که میان افراد رایج شده است. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که به شما در خرید اقتصادی جهیزیه کمک می‌کند.

قبل از خرید تکلیف خانه را روشن کنید

بهتر است پیش از خرید یا اجاره خانه شروع به خرید جهیزیه نکنید چرا که وسایل باید بر اساس متراژ و خصوصا معماری خانه تهیه شود. برای مثال ممکن است خانه شما فضای ماشین ظرف‌شویی نداشته باشد یا حتی ابعاد یخچالی که خریده‌اید متناسب با فضای تعبیه شده در خانه‌ نباشد. همچنین ممکن است وسایلی که خریده‎‌اید بیش از گنجایش خانه باشد و بودجه شما هدر برود.

با افراد با تجربه مشورت کنید

قبل از خرید کردن با افراد متاهل و باتجربه مشورت کنید چرا که باعث می‌شود لوازم غیر ضروری و غیر کاربردی را از لیست خود حذف کنید. همچنین صحبت با این دسته از افراد باعث می‌شود بدانید کدام نشان‌‌های تجاری با کیفیت و کدام بی‌کیفیت است. افراد باتجربه به دلیل اینکه پیش از شما این مسیر را طی کرده‌اند از مزایا و معایب خرید قسطی یا تقاضای وام آگاه‌اند.

برنامه‌ریزی کنید و لیست بنویسید

بعد از اینکه فضای خانه شما مشخص شد و با افراد متعدد مشورت کردید، ابتدا برای زمان خرید وسایل اساسی و ضروری از جمله: یخچال، گاز، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ... برنامه‌‌ریزی و مرکز خرید هر کدام را نیز مشخص کنید. همچنین لیستی از وسایل مورد نیاز تهیه کرده و بر اساس میزان ضرورت اولویت‌بندی کنید. لیست نوشتن باعث می‌شود از اضافه خریدن جلوگیری شود. فراموش نکنید که نشان تجاری هر وسیله را بر اساس تحقیق و مشورت مشخص کنید.

سر زدن به چند مرکز خرید

پس از تهیه لیست، آدرس چند مرکز خرید را پیدا کرده و قیمت‌هایشان را از طریق سایت مقایسه کنید. همچنین در مورد انتخاب مراکز خرید با قیمت مناسب نیز با اطرافیان مشورت کنید تا دست خالی برنگردید و زمانتان در مراکز خریدی که قیمت‌های بالایی دارند تلف نشود. بهتر است مقصد خرید شما عمده‌فروش‌ها و تولیدی‌‌های لوازم مورد نیازتان باشد تا خریدی اقتصادی داشته باشید. مثلا برای خرید مبل به جای یافت‌آباد می‌توانید به تولیدی‌های مبل سر بزنید و در هزینه صرفه‌جویی کنید.

به اندازه نیاز الان خرید کنید

بعضی خانواده‌ها برای خرید جهیزیه از هر چیزی چند دست می‎‌خرند. چند دست ظرف، چند دست قاشق، چند دست قابلمه و ... . این تعداد وسیله نه تنها نیاز یک خانواده نوپا نیست بلکه فضای زیادی را اشغال می‌کند به طوریکه زوج‌ها بعد از چند سال مجبور می‌شوند آن‌ها را به انباری خانه خود یا خانواده‌هایشان منتقل کنند. همچنین خرید کردن در تعداد زیاد برای افرادی که اجاره‌نشین هستند دردسرساز و آسیب‌زاست.

آنلاین خرید کنید

فروشگاه‌های آنلاین به دلیل اینکه اجاره نمی‌دهند قیمت‌های پایین‌تری نسبت به فروشگاه‌ها و مراکز خرید دارند. البته این شکل از خرید برای وسایل خرده ریزی چون سرویس پلاستیک آشپزخانه مناسب است. همچنین یکی دیگر از مزایای خرید آنلاین این است که می‌توانید قیمت‌های چند فروشگاه را با یکدیگر مقایسه کنید.

وسایل غیرکاربردی کدام‌اند؟

«کاش نمی‌خریدم». احتمالا شما هم این جمله را از اطرافیانتان در مورد بعضی وسایل خانه شنیده‌اید که تا به حال یک بار هم از آن استفاده نکرده‌اند و فقط فضای خانه‌شان را اشغال کرده است. ریشه بسیاری از خریدهای غیر ضروری و غیر کاربردی در چشم‌و‌هم‌چشمی و همچنین خرید کردن بدون برنامه و مشورت است. برای مثال وسایلی چون جارو شارژی، قهوه‌ساز، بخارشوی، ساندویچ‌ساز، هواپز، آرام‌پز، میوه خشک‌کن، گوشتکوب‌برقی، اتو پرسی و ... برای بسیاری از افراد غیر ضروری و غیر کاربردی است و نه تنها بودجه شما را هدر می‌دهد بلکه فضای خانه را نیز شلوغ می‌کند. بنابراین پیش از خرید به کاربرد آن فکر کنید و به جای خرید وسایل زیاد و غیر کاربردی که محیط خانه شما را شلوغ کند، پول خود را پس‌انداز کنید.

سرویس بخریم یا تک؟

البته که در بسیاری از مواقع سرویس خریدن به صرفه‌ است اما معایبی هم دارد. برای مثال ممکن است همه لوازمی که در سرویس ابزار آشپزخانه وجود دارد به کار شما نیاید. همچنین برای خرید سرویس قابلمه می‌توانید به جای خرید دو دست قابلمه، یک سرویس قابلمه برای مهمان بخرید و دو سه قابلمه تک برای مصارف روزمره. به این شکل بودجه شما حفظ می‌شود و مجبور نمی‌شوید وسایلتان را به انباری منتقل کنید.