تبیان، دستیار زندگی

چرا زوج‌های جوان با چالش‌های‌ مالی روبرو می‌شوند؟

چالش‌های مالی از مهم‌‌ترین مسائلی است که زوج‌های جوان در سال‌های ابتدایی زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. ریشه این دسته از چالش‌ها به ناآگاهی در مورد مسائل مالی برمی‌گردد چرا که دغدغه افزایش سواد مالی، نه در آموزه‌های تربیتی خانواده جایی ندارد و نه در نظام آموزش و پرورش.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چالش‌های‌ مالی  ، زوج‌های جوان ، مصرف‌گرایی ، تجمل‌گرایی ، سبک زندگی ، مهارت زندگی ، اقتصاد خانواده ،
چالش‌های مالی از مهم‌‌ترین مسائلی است که زوج‌های جوان در سال‌های ابتدایی زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. ریشه این دسته از چالش‌ها به ناآگاهی در مورد مسائل مالی برمی‌گردد چرا که دغدغه افزایش سواد مالی، نه در آموزه‌های تربیتی خانواده جایی ندارد و نه در نظام آموزش و پرورش.

طبق یک مطالعه در دانشگاه ایالتی یوتا آمریکا، زوج‌هایی که هفته‌ای یک بار در مورد مسائل مالی اختلاف نظر داشتند 30 درصد بیشتر از زوج‌هایی که یک بار در ماه به خاطر پول بحث می‌کردند، در معرض طلاق بودند؛ بنابراین باید گفت در صورتی که مسائل و مشکلات مالی جدی گرفته نشود و برای آن راه‌حل پیدا نشود می‌تواند به معضلی جدی تبدیل شود و رابطه زوج‌جای جوان را با یکدیگر شکراب کند.

همانطور که گفته شد، بسیاری از چالش‌های مالی میان زوج‌های جوان، ناشی از ناآگاهی و کم تجربه بودن است. نداشتن تجربه کافی باعث می‌شود تا زن و شوهر دست به تصمیمات اشتباه بزنند و زمینه‌ساز ایجاد چالش میان یکدیگر شوند. این در حالی است که افزایش آگاهی در خصوص داشتن رفتار مالی مناسب تا حد زیادی می‌تواند از جدی شدن این اختلافات جلوگیری کند و الگوهای مالی خانواده را تغییر دهد.

وقت نگذاشتن برای یکدیگر و صحبت نکردن نیز از مسائلی است که زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات خصوصا اشتباهات مالی است. در ادامه به برخی از دلایل ایجادکننده اختلاف میان زوج‌های جوان و راهکارهایی برای حل آن می‌پردازیم.

مشورت نکردن با یکدیگر

معمولا گفتگوی زوج‌های جوان با یکدیگر مربوط به مسائل روزمره است به طوریکه مسائل جدی از جمله چگونگی برنامه‌ریزی مالی در میان این مکالمات گم می‌شود. این در حالی است که صحبت در مورد مسائل این چنینی باعث شناخت بیشتر از یکدیگر می‌شود و تفاهم زن و شوهر را با یکدیگر بیشتر می‌کند. گفتگو و مشورت کردن اکسیر پایدار ماندن رابطه است.

تصمیم‌گیری انفرادی

نادیده گرفتن همسر در تصمیم‌های مالی نیز زمینه‌ساز اختلافات جدی است. ارتقای مهارت گفتگو تا حد زیادی مانع تصمیمات فردی و پنهانی می‌شود چرا که در این صورت زن و شوهر یکدیگر را محرم راز یکدیگر می‌دانند و بدون مشورت تصمیمات مالی نمی‌گیرند. همچنین مشورت کردن باعث افزایش اعتماد زوج‌های جوان به یکدیگر می‌شود.

جدی نگرفتن پس‌انداز

بلندپروازی و آینده‌نگر نبودن ویژگی اکثر زوج‌های جوان است که در سال‌های ابتدایی زندگی برایشان دردسرساز می‌شود. چنین نگرشی باعث می‌شود که زوج‌ها پس‌انداز کردن و تاثیرات نجات بخش آن را در روزهای مبادا و مشکلات مالی جدی نگیرند و بخش زیادی از هدیه‌های‌ مراسم عروسی خود را صرف تفریح کنند. این در حالی است که پس‌انداز کردن هر چند کم می‎‌تواند به سرمایه‌ای بزرگ برای خرید وسایل ضروری که زوج‌ها هنوز موفق به خرید آن‌ها نشده‌اند بشود.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند مانع خرج‌های غیر ضروری شود این است که زوج‌های جوان هدیه‌های مراسم عروسی را در یک حساب سپرده مدت‌دار واریز کنند تا دسترسی به آن کم شود.

تعیین نکردن مرزهای مالی

مشخص نبودن مرزهای مالی ناشی از نادیده گرفتن مسائل مالی در میان صحبت‌های روزمره است. یکی از مزیت‌های صحبت کردن در مورد اهداف و تصمیمات مالی این است که مرزهای دو طرف برای یکدیگر مشخص می‌شود. مثلا اینکه یک زوج تصمیم می‌گیرند برای خریدهای سنگین و گران یکدیگر را در جریان قرار دهند یا اینکه با بررسی بودجه ماهانه به این نتیجه می‌رسند که فعلا از خرید لوازم پر هزینه صرف نظر کنند و هر ماه مقدار مشخصی را برای پس‌انداز کنار بگذارند.

خرج کردن بیش از بودجه

مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی از جمله مسائلی است که این روزها گریبان‌گیر بسیاری از افراد شده است. این مسائل باعث فشارهای مالی می‌شود و بدهی‌های خانواده را بیشتر می‌کند. فشار مالی و کاهش توان جبران مخارج نیز نه تنها زمینه‌ساز اختلافات میان زوج‌ها می‌شود بلکه آن‌ها را از اهداف مالی خود عقب می‌اندازد. همچنین خرج کردن بیشتر از بودجه مانع پس‌انداز می‌شود و دخل و خرج خانواده را دچار مشکل می‌کند.

همچنین خرج کردن بیش از بودجه خانواده باعث می‌شود که زن و شوهر برای تامین بودجه خود درگیر قرض و وام شوند که بدهی‌های خانواده را چند برابر می‌کند. برای مثال اجاره یک خانه با متراژ بالا در ابتدای زندگی اضطراب زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند و اقتصاد نوپای خانواده را زمین می‌زند.

نداشتن برنامه مالی

به طور کلی برنامه‌ریزی مالی فرد را از بیراهه رفتن باز می‌دارد و مانع مخارج غیر ضروری می‌شود. با این حال بسیاری از زوج‌های جوان این مسئله را جدی نمی‌گیرند و بدون برنامه برای مخارج خود تصمیم‌گیری می‌کنند که باعث می‌شود درامد خود را به راحتی از دست بدهند. این برنامه‌ریزی می‌تواند در مورد نیازهای ماهانه باشد یا حتی برنامه‌ریزی برای خرید یک وسیله سنگین مثل ماشین در بلند مدت. بنابراین زن و شوهر باید برای درامد هر ماه و چگونگی مصرف آن‌ با یکدیگر مشورت کنند و درامد خود را به طور صحیح بودجه‌بندی کنند.