ديابت و مکمل هاي غذايي

مکمل هاي غذايي شامل: ويتامين ها، مواد معدني و ديگر ترکيبات غذايي از جمله برخي از گياهان هستند. از طرفي يک نسخه ي مشخص و مطمئن براي مصرف مکمل ها در بيماري ديابت وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ديابت و مکمل هاي غذايي

www.novindiet.com


مکمل هاي غذايي شامل: ويتامين ها، مواد معدني و ديگر ترکيبات غذايي از جمله برخي از گياهان هستند. از طرفي يک نسخه ي مشخص و مطمئن براي مصرف مکمل ها در بيماري ديابت وجود ندارد.


برخي از افراد ديابتي هر وقت ضعف مي کنند آن را ناشي از کمبود عناصري در بدن دانسته و بر اين باور هستند که مصرف مکمل هاي غذايي به کنترل بهتر قند خون و بهبود سلامت شان کمک مي نمايد.

ولي آيا مکمل هاي غذايي واقعا در کنترل بيماري ديابت موثر هستند؟

اگر به ديابت مبتلا هستيد بايد به شما بگوييم تبليغات و مطالبي که تا کنون در مورد مفيد بودن مصرف مکمل هاي غذايي براي بيماري ديابت شنيده يا ديده ايد، هميشه از واقعيت منشاء نگرفته اند و به عبارت ديگر اطلاعات در مورد مصرف مکمل ها در بيماري ديابت هنوز ناقص هستند. لذا توجه به نکات ذيل در هنگام مصرف مکمل هاي غذايي در ديابت ضروري هستند.

 

مکمل هاي غذايي چه هستند؟

مکمل هاي غذايي شامل: ويتامين ها، مواد معدني و ديگر ترکيبات غذايي از جمله برخي از گياهان هستند. شما آن ها را از طريق خوردن دريافت مي کنيد.

سطوح عنصر منيزيم اغلب در افرادي که مشکلاتي در رابطه با ترشح انسولين دارند و نيز در افرادي که دچار عوارض ديابت هستند، پايين مي باشد. ولي آيا

اين که مصرف مکمل هاي منيزيم مي تواند در بهبود و يا تخفيف اين عوارض

موثر باشد و يا خير، هنوز مشخص نيست

برخي مواقع مکمل هاي غذايي مي توانند مزاياي غذايي بيشتري را براي افراد مبتلا به برخي بيماري هاي خاص در برداشته باشند(از جمله بيماري ديابت). هر چند که اغلب افراد ديابتي مي بايست همچنان براي کنترل قند خون شان از اصول درمان هاي معمول دارويي و نيز تغييرات شيوه ي زندگي استفاده نمايند و خاطر نشان مي کنيم که مکمل ها، هرگز جايگزين درمان هاي مرسوم براي ديابت نيستند.

 

چگونه مکمل هاي غذايي مي توانند در کنترل قند خون موثر باشند؟

هنوز مطالعات و تحقيقات مکفي که بتوانند توصيه هاي مشخصي را در مورد مصرف مکمل ها در ديابت ارائه دهند، موجود نمي باشند. مطالعات امروزي به سه ماده ي معدني اشاره دارند که ممکن است براي بيماري ديابت موثر باشند:

* عنصر کروم: که ممکن است به کنترل سطوح قند خون و همچنين کاهش وزن، کمک نمايد.

* عنصر منيزيم: سطوح عنصر منيزيم اغلب در افرادي که مشکلاتي در رابطه با ترشح انسولين دارند و نيز در افرادي که دچار عوارض ديابت هستند، پايين مي باشد. ولي آيا اين که مصرف مکمل هاي منيزيم مي تواند در بهبود و يا تخفيف اين عوارض موثر باشد و يا خير، هنوز مشخص نيست.

* عنصر واناديوم: عنصر واناديوم ممکن است حساسيت بدن نسبت به هورمون انسولين را افزايش دهد.

 

و اما چگونه مکمل هاي غذايي مي توانند در کنترل قند خون ايجاد اختلال کنند؟

علاوه بر آن که مصرف مکمل هاي غذايي مي توانند در کنترل ديابت مفيد باشند، از طرفي مصرف برخي از مکمل هاي غذايي نيز ممکن است براي بيماري ديابت مُضر باشند.

اگر جانب احتياط را در مصرف مکمل ها رعايت نکنيد استفاده از مکمل هاي غذايي به موازات بيماري ديابت مي تواند مضر و خطرناک گردد، از جمله موارد زير:

* برچسب هاي غذايي مکمل ها ممکن است صحيح و دقيق نباشد. برخي مکمل هاي غذايي حاوي موادي اضافه بر آن چه که در برچسب هاي غذايي آن ها ذکر شده است، مي باشند.

* برخي مکمل هاي غذايي ممکن است با داروها و يا ديگر مکمل ها تداخل اثر داشته باشند(مانند برخي از مکمل هاي گياهي) و موجب تشديد يا تخفيف اثر داروها يا مکمل هاي ديگر گردند.

 

در نهايت آيا توصيه مي شود که مکمل ها در بيماري ديابت مصرف شوند و يا خير؟

اطلاعات در مورد مکمل هاي غذايي در بيماري ديابت هنوز ناپخته و ناکامل است و يک نسخه ي مشخص و مطمئن براي مصرف مکمل ها در بيماري ديابت وجود ندارد. پس حتما در اين مورد با پزشک معالج تان مشورت کنيد. اين اولين قدم در گرفتن تصميم صحيح در مورد استفاده و مصرف مکمل ها در بيماري ديابت مي باشد.

برخي مکمل هاي غذايي ممکن است با داروها و يا ديگر مکمل ها تداخل

اثر داشته باشند(مانند برخي از مکمل هاي گياهي) و موجب تشديد يا تخفيف

اثر داروها يا مکمل هاي ديگر گردند

پزشک معالج تان با توجه به شرايط شما مي تواند در مورد مزايا و خطرات مصرف مکمل هاي غذايي با شما مباحثه نمايد. همچنين پزشک معالج تان مي تواند کنترل کند که مکمل هاي غذايي تداخل اثري با داروهاي مصرفي شما نداشته باشند. حتما هر مکملي که قصد مصرف آن را داريد و يا آن را مصرف مي نماييد را با پزشک معالج تان در ميان بگذاريد.

براي مشاهده ي وب سايت دکتر فرشچي مي توانيد به آدرس اينترنتي www.novindiet.com مراجعه نماييد.

 

دکتر حميدرضا فرشچي - همکار تبيان

متخصص تغذيه - فوق تخصص ديابت و چاقي

بخش تغذيه و آشپزي تبيان


مطالب مرتبط:

گياهخواري براي ديابتي ها مفيده؟

پيشگيري از ديابت با خوراکي ها

آيا ديابتي ها نبايد ميوه شيرين بخورند؟

چربي هاي مفيد در ديابتي ها

چربي هاي مضر براي ديابتي ها

تغذيه در کنترل درد عصبي ديابت (1)

تغذيه در کنترل درد عصبي ديابت (2)

رژيم غذايي ديابت نوع دو

بي‌حساب و کتاب هندوانه نخوريد

خرما براي ديابتي‌ها هم محدوديت دارد

رابطه سبزي و ديابت در خانم ها

سبزي ها خطر ديابت را کاهش مي دهند

رژيم‌هاي ديابت‌ آفرين

ديابتي ها مي ‌توانند غذاي شيرين بخورند؟

توصيه هاي غذايي در ديابت

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت