تابستان بي دردسر براي شما

كم‌كم مدارس تعطيل مي‌شود و روزهاي گرم و طولاني تابستان از راه مي‌رسد. روزهايي كه بچه‌ها ساعات زيادي را بيكار هستند و اگر بخوبي از آن استفاده نشود، عمرشان بيهوده و به بطالت مي‌گذرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان بي دردسر براي شما


كم‌كم مدارس تعطيل مي‌شود و روزهاي گرم و طولاني تابستان از راه مي‌رسد. روزهايي كه بچه‌ها ساعات زيادي را بيكار هستند و اگر بخوبي از آن استفاده نشود، عمرشان بيهوده و به بطالت مي‌گذرد.


 

پدرها و مادرها مي‌خواهند به بهترين شكل براي اوقات فراغت فرزندانشان برنامه‌ريزي كنند تا اين روزها هرچه بهتر سپري شود، ولي گاهي اين برنامه‌ريزي تبديل به مشكلي اساسي مي‌شود كه همه اعضاي خانواده را درگير مي‌كند. شايد با خود فكر كنيد اين موضوعي كهنه و قديمي است، كه هر سال تابستان در موردش صحبت مي‌شود، اما اهميت اين مساله زماني مشخص مي‌شود كه متوجه باشيم همه ساله کودکان و نوجوانان زيادي با شروع فصل تابستان، در كوچه‌ها و خيابان‌ها رها مي‌شوند و ساعت‌هاي عمر خود را بي‌هدف سپري مي‌كنند.

 

بچه‌ها كه مدت‌ها منتظرند تا اين ماه‌هاي تعطيل از راه برسد و پس از چندين ماه درس خواندن، كمي استراحت كنند حالا مي‌خواهند 3 ماه با راحتي و آسايش به ميل خود زندگي كنند. به همين دليل هم شايد ترجيح بدهند فقط در خانه بمانند و هيچ كاري انجام ندهند. اما بر خلاف آنها، بعضي از بزرگ‌ترها دلخوشي از تعطيلات تابستان ندارند. چون در اين 3ماه بچه‌ها هميشه در خانه هستند، سروصدا مي‌كنند و دائم بهانه مي‌گيرند. اين شرايط وقتي بدتر مي‌شود كه تعداد بچه‌ها بيشتر هم باشد و چندتايي دور هم جمع شوند. البته گاهي هم براي راحت شدن كار پدر و مادر، تلويزيون همراه هميشگي روزهاي تعطيل مي‌شود و بچه‌ها از صبح تا شب، جلوي آن مي‌نشينند و برنامه‌ها را تماشا مي‌كنند. به همين دليل معمولا بچه‌ها، شب‌هاي تابستان تا ديروقت بيدار مي‌مانند و ساعت‌ها را بيهوده مقابل تلويزيون يا كامپيوتر مي‌گذرانند.

بنابراين گاهي اين روزهايي كه مي‌تواند فرصتي مناسب براي انجام بهترين كارها باشد، تبديل مي‌شود به رنج و عذابي براي خانواده. پس بايد راه چاره‌اي پيدا كنيم كه هم فرزندان تابستان را به بهترين شكل بگذرانند و هم والدين دچار دردسر نشوند.

درست است كه اين روزها، فرصت مناسبي براي آموزش است‌، اما در آن هم نبايد افراط كرد. متاسفانه بعضي از خانواد‌ه‌ها آنقدر در اين كار زياده‌روي مي‌كنند، كه تابستان چيزي كمتر از دوران تحصيل ندارد. بنابراين در كنار برنامه‌ريزي براي ارتقاي سطح علمي و آموزشي بچه‌ها، بايد به فكر سلامت جسم و روحشان هم باشيم.

3 ماه فقط براي تعطيلي؟

در گذشته، تعطيلات تابستان يعني 3 ماه تعطيل، بدون هيچ كار، درس و فعاليتي. در آن روزها بچه‌ها از صبح تا غروب بازي مي‌كردند و سرگرم بودند. آن روزها بيشتر خانه‌ها حياط داشت و بچه‌ها بيشتر ساعت‌هاي روز را در حياط مي‌ماندند‌ يا با بچه‌هاي همسايه بازي مي‌كردند، ولي امروز متاسفانه امكان بازي در حياط، توپ بازي، لي‌لي و بازي‌هايي اينچنين نيست.

به همين دليل هم امروز والدين بيشتر ساعت‌هاي روز را با كلاس‌هاي مختلف پر مي‌كنند؛ كلاس ورزش، زبان، نقاشي، كامپيوتر و....

البته درست است كه اين روزها، فرصت مناسبي براي آموزش است‌، اما در آن هم نبايد افراط كرد. متاسفانه بعضي از خانواد‌ه‌ها آنقدر در اين كار زياده‌روي مي‌كنند، كه تابستان چيزي كمتر از دوران تحصيل ندارد. بنابراين در كنار برنامه‌ريزي براي ارتقاي سطح علمي و آموزشي بچه‌ها، بايد به فكر سلامت جسم و روحشان هم باشيم.

تابستان، ‌فرصتي براي بازسازي جسم و روح

والدين بايد به‌گونه‌اي براي تابستان برنامه‌ريزي كنند، كه فرزندان هم از لحاظ علمي ارتقا پيدا كنند و هم از لحاظ جسماني پرورش يابند. پس از ماه‌ها بي‌تحركي و عدم فعاليت، تابستان فرصتي فوق‌العاده براي پرورش جسم و ورزش كردن است.

 

البته اشتباه نكنيد، براي ورزش كردن حتما لازم نيست در كلاس‌هاي ورزشي خاص ثبت‌نام كنيد. در اين روزها مي‌شود، بعدازظهرها كمي در پارك قدم زد يا روزهاي آخر هفته به اطراف شهر رفت و در طبيعت زيبا، كمي بازي و تفريح كرد. همين فعاليت‌هاي به ظاهر ساده كمك زيادي براي پيشگيري از بيماري‌هاي ناشي از بي‌تحركي مي‌كند. علاوه بر اين، ورزش و فعاليت سبب شادماني كودكان و نوجوانان مي‌شود و آنها را آماده شروع سال تحصيلي جديد مي‌كند.

 

بخش خانواده ايراني تبيان


منبع : چهارديواري

 

مقالات مرتبط :

در اوقات فراغت چه كنم؟‌

فراغت مدرن

مطالب مرتبط مجموعه : چقلي
آخرین مطالب سایت