تبیان، دستیار زندگی
<span>زندگی&nbsp;&gt;&nbsp;مهارت ها</span> - همشهری دو - سیدمهدی سیدی:<br>برخی از ما حتی ۲۰جلد کتاب در تمام طول عمرمان نخوانده ایم، اما او می گوید نهج البلاغه را ۲۰۰ بار خوانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی فقط ۶صفحه بخوانیم


برخی از ما حتی ۲۰جلد کتاب در تمام طول عمرمان نخوانده‌ایم، اما او می‌گوید نهج‌البلاغه را ۲۰۰ بار خوانده است.

title

روزی فقط ۶صفحه بخوانیم

این ادعا از یك عالم شیعه، شاید چندان محل توجه نباشد، اما اگر «جورج جرداق» مسیحی مدعی این مطلب باشد، شگفت‌انگیز خواهد بود.

این نویسنده و شاعر لبنانی و این استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت، بیش از 20جلد كتاب تألیف كرده است، اما مشهورترین آنها كتابی است درباره امیرالمؤمنین(ع)؛ الامام علی صوت العداله الانسانیه.

وقتی از او می‌پرسند تو كه مسیحی هستی چرا فقط راجع به علی(ع) نوشتی و از دیگران ننوشتی؟ می‌گوید: «من پس از علی(ع) كسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم كه جز در مورد او ننویسم». او در روزهای نخست آشنایی با شخصیت امام اول شیعیان، شیفته سحر كلام و عظمت ادبی بیان ایشان می‌شود، اما كم‌كم كه با افكار امام آشنایی گسترده‌تری می‌یابد علی(ع) را عظیم‌ترین انسان یافته و شیفته شخصیت ایشان می‌شود: «ای علی! اگر بگویم تو از مسیح بالاتری، دینم نمی‌پذیرد! اگر بگویم او از تو بالاتر است، وجدانم نمی‌پذیرد! نمی‌گویم تو خدا هستی! پس خودت بگو به ما ‌ای علی كه تو كیستی؟»

او هنگام دانش‌آموزی عاشق مطالعه بوده است تا آنجاكه از مدرسه فرار می‌كرده و به چشمه‌ای پناه می‌برده و كتاب‌های مورد علاقه‌اش را می‌خوانده است. روزی برادر بزرگ‌ترش با دیدن این علاقه به او نهج‌البلاغه‌ای هدیه می‌دهد و از او می‌خواهد این كتاب را حفظ كند و می‌گوید: «این كتاب برای تو خیرات بسیاری به همراه خواهد داشت!»

به مرور كه انس و الفت او با نهج‌البلاغه بیشتر می‌شود، به این اعتقاد دست پیدا می‌كند كه بشریت امروز و به‌ویژه جهان غرب به اصول و مبانی صحیح و تحول‌آفرینی نیاز دارد كه زندگی را بهتر كند و تمام این اصول و ارزش‌ها به نحو كامل، در سیره و گفتار و كردار امام علی(ع) موجود است.

این حكایت عاشقی یك دانشمند مسیحی به كلام و سیره امام‌علی(ع) است و حالا این نهج‌البلاغه در اوج مظلومیت و غربت در خانه‌های بسیاری از ما خاك می‌خورد. ترجمه فارسی نهج‌البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) 350صفحه است. فقط كافی است اراده كنیم روزی 6صفحه- فقط 6صفحه- از آن را بخوانیم، آن وقت ظرف 2ماه یك دور كامل نهج‌البلاغه را می‌خوانیم و از خجالت این كتاب مظلوم (یا حداقل از خجالت وجدان خودمان) در خواهیم آمد

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .