استقلال ترکمنستان استقلال ایران است

وي گفت: ما با دقت همه مسائل و جريانات منطقه‌اي و بين‌المللي را زيرنظر داريم و با مشورت با يكديگر تصميم مي‌گيريم و گام‌هاي بلند توسعه همكاري‌ها را با هم بر مي‌داريم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدي نژاد: همه جريانات را زيرنظر داريم

بخش سياسي- وي گفت: ما با دقت همه مسائل و جريانات منطقه‌اي و بين‌المللي را زيرنظر داريم و با مشورت با يكديگر تصميم مي‌گيريم و گام‌هاي بلند توسعه همكاري‌ها را با هم بر مي‌داريم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه استقلال، عزت و پيشرفت تركمنستان در واقع استقلال، عزت و پيشرفت ايران محسوب مي‌شود، گفت: متقابلا پيشرفت و عزت ايران، پيشرفت و عزت تركمنستان محسوب مي‌شود.

 دكتر محمود احمدي‌نژاد در مراسم افتتاح فاز دوم خط لوله انتقال گاز شمال و شمال‌شرق كشور و فاز دوم خط لوله انتقال گاز وارداتي از كشور تركمنستان كه در پالايشگاه گاز شهيد هاشمي‌نژاد سرخس با حضور رييس‌جمهور تركمنستان برگزار شده بود، گفت: روابط دو ملت و دو كشور فراتر از روابط دوستي و همسايگي است بلكه روابط، روابط برادرانه است و تاريخ و فرهنگ ما و اعتقادات و ارزش‌هايي كه بين ملت‌ها ما رواج دارد ما را عميقا به هم پيوند زده است به گونه‌اي كه مي‌توانيم با افتخار اعلام كنيم روابط دو ملت و دو دولت روابط برادرانه و ناگسستني است و با هوشمندي و درايت برادر عزيز قربان‌قلي وردي محمداف رييس‌جمهور تركمنستان رشته‌ پيوندها‌ي برادرانه بين دو كشور يكي پس از ديگري مستحكم‌تر و محكم‌تر مي‌شود.

رييس‌جمهور ادامه داد: امروز دو كشور در يك همفكري و اشتراك نظر بسيار بالا همكاري‌هاي خود را در سطح دو جانبه و در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي گسترش مي‌دهند و تقريبا در همه مسائل نظرات مشترك بين مقامات دو كشور وجود دارد و دائم مشورت صورت مي‌گيرد تبادل نظر انجام مي‌شود و تصميم‌گيري مي‌شود.

وي گفت: ما با دقت همه مسائل و جريانات منطقه‌اي و بين‌المللي را زيرنظر داريم و با مشورت با يكديگر تصميم مي‌گيريم و گام‌هاي بلند توسعه همكاري‌ها را با هم بر مي‌داريم.

: در بخش انرژي ما اين آمادگي را داريم كه در هر حوزه‌اي كه آقاي رييس جمهور تركمنستان اعلام آمادگي كند با دوستانمان در تركمنستان همكاري كنيم و در هر حوزه‌اي كه دوستان علاقمند باشند وارد شويم و تجربيات خود را در اختيار برادران تركمن‌مان قرار دهيم

وي گفت: با توافقي كه سال گذشته شد و تاكيدات آقاي رييس‌جمهور(تركمنستان) كه خواسته بودند پروژه سريعتر به نتيجه برسد و انتقال اين درخواست به دوستانمان در وزارت نفت اين پروژه بزرگ در يك مدت‌زمان نسبتا كوتاه در شرايط سخت ادامه پيدا كرد و امروز به نتيجه رسيد و براساس توافقي كه در اوايل سال جاري ميلادي در عشق‌آباد داشتيم مبني بر اين‌كه حجم تبادلات دو كشور در اين زمينه افزايش پيدا كند خوشبختانه اين توافق امروز عملياتي شد و من اين امر را به آقاي رييس‌جمهور و ديگر دوستان حاضر و همكاران ما در وزارت نفت تبريك مي‌گوييم.

رييس‌جمهور ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم شرط همكاري‌هاي دو كشور با اشتراك نظر و ديدگاه‌هايي كه وجود دارد و احساس برادري كه وجود دارد روز به روز در حال ارتقاء است و پروژه‌هاي مهمي در دستور كار دو كشور است از جمله پروژه راه‌آهن، پروژه‌اي كه با تحقق آن معادلات اقتصادي منطقه دگرگون مي‌شود پروژه عظيم و تاريخي است كه خوشبختانه در حال اجرايي شدن است و در سال آينده با لطف خدا و همت متخصصان به بهره‌برداري خواهد رسيد و در واقع يك مسير جديد و نقطه توجه در حمل و نقل منطقه خواهد بود كه مسير حمل و نقل را دگرگون مي‌كند.

رييس‌جمهور ادامه داد: در بخش انرژي ما اين آمادگي را داريم كه در هر حوزه‌اي كه آقاي رييس جمهور تركمنستان اعلام آمادگي كند با دوستانمان در تركمنستان همكاري كنيم و در هر حوزه‌اي كه دوستان علاقمند باشند وارد شويم و تجربيات خود را در اختيار برادران تركمن‌مان قرار دهيم. مثلا در حوزه استخراج، اكتشاف‌، انتقال و بحث صادرات گزينه‌هاي گوناگوني است كه هر كدام را كه دوستان انتخاب كنند ما حاضر به همكاري هستيم.

احمدي‌نژاد با اشاره به ذخاير و نعمت‌هايي كه در اين منطقه وجود دارد، گفت: ما بايد همكاري كنيم كه ملت‌هايمان از اين نعمت‌ها و ذخاير بيشترين سود را ببرند.

رييس‌جمهور با تشكر از مشي مستقل و عزتمندانه‌اي كه رييس‌جمهور تركمنستان در مسائل منطقه‌اي دنبال مي‌كند، گفت: ما از اين موضوع خرسند هستيم و اين به نفع ملت و دولت تركمنستان خواهد بود.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران اين آمادگي را دارد كه در ساير زمينه‌ها از جمله صنعتي، تجاري، حمل و نقل و سرمايه‌گذاري مشترك با كشور تركمنستان همكاري كند.

وي افزود: در واقع هيچ محدوديتي براي همكاري بين دو كشور وجود ندارد و ما هر تجربه‌اي را كه داشته باشيم در اختيار برادران تركمني‌مان قرار مي‌دهيم.

رييس‌جمهور در پايان سخنانش بار ديگر با تشكر از رييس‌جمهور تركمنستان و هيات همراهش و متخصصان و كساني كه در اجراي اين پروژه زحمت كشيده‌اند، گفت: ‌امروز روز تاريخي است، روز اعلام برادري مجدد بين دو كشور و تاكيد مجدد بر روابط برادري بين دو ملت و دولت ايران و تركمنستان است.

منبع: تابناک

تنظيم براي تبيان: عطاالله باباپور

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت