آیا چشمان شما خشک است؟

بسیاری از افراد در برهه ‌ای از زندگی خود به دلایل مختلفی همچون بیماری، عمل جراحی و بسیاری از دلایل دیگر دچار خشکی چشم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيا چشمان شما خشک است؟

بسياري از افراد در برهه ‌اي از زندگي خود به دلايل مختلفي همچون بيماري، عمل جراحي و بسياري از دلايل ديگر دچار خشکي چشم مي ‌شوند و گاه اين مساله مي‌ تواند براي آن ها به قدري عذاب آور باشد که آن ها را راهي چشم پزشکي کند.

 

خشکي چشم يکي از شايع ‌ترين بيماري ‌هاي چشم است که مي ‌تواند اشکالاتي همچون تبخير زياد اشک يا کاهش توليد اشک را به همراه داشته باشد، حال چه بايد کرد تا از اين بيماري مصون بمانيم يا اگر به آن مبتلا شديم، سريعا درمان شويم؟

دکتر افسر فراهاني دستجاني، جراح و متخصص بيماري‌ هاي چشم در گفتگو با جام‌ جم در اين باره مي ‌گويد: اشک از سه لايه چربي، آبکي و موسيني تشکيل شده است که ممکن است در يکي از اين لايه ‌ها اشکال به وجود آمده باشد.

وي با بيان اين ‌که لايه ي چربي از غدد چربي لبه پلک و بقيه غدد چربي ساخته مي ‌شود، خاطر نشان مي ‌کند که لايه آبکي از غدد اشک و لايه موسيني از سلول‌ هاي مخاطي موجود در ملتحمه ساخته مي ‌شوند و براي داشتن اشکي خوب و سالم بايد توليد، تخليه، تبخير، حس قرنيه، حرکت و شکل پلک ‌ها سالم باشند، زيرا اختلال در هر يک از اين موارد مي ‌تواند خشکي چشم را به همراه داشته باشد.

طبق مطالعات انجام شده، خشکي چشم در برخي از نژادها و مناطق جغرافيايي بيشتر ديده مي ‌شود.

به گفته ي اين جراح و متخصص، علائم اين بيماري از اختلالات مختصر(تحريک چشم) تا بيماري ‌هاي شديد سطحي چشم را شامل مي ‌شود و علائم بيماري در پايان روز بدتر مي‌ شود.

احساس وجود جسم خارجي، سوزش، خشکي، ترس از نور، در موارد نادري تاري ديد، قرمزي چشم، خستگي و سنگيني چشم از علائم شايع اين بيماري است

که با بالا رفتن سن و پس از سن يائسگي در زنان قابل ملاحظه است.

دکتر فراهاني دستجاني با ابراز اين که برخي از داروها نيز مي‌ توانند خشکي چشم را براي فرد به همراه داشته باشند، پروپرانولول، متيل دوپا، گروه داروهاي ضد افسردگي، گروه داروهاي قلبي براي تنظيم ريتم قلب، برخي از داروهاي عصبي، گوارشي، شل‌ کننده‌ هاي عضلاني، کاهش احتقان براي سرماخوردگي، داروهاي بيهوشي و آنتي هيستامين ‌ها را جزو اين دسته به شمار آورده و مي ‌افزايد: برخي از اعمال جراحي چشم همچون اصلاح عيوب انکساري مي ‌تواند از دلايل خشکي چشم باشد.

وي با اشاره به اين‌ که گروهي از پزشکان با انجام تحقيقاتي در سطح آسيا به اين نتيجه رسيده ‌اند که خشکي چشم در افراد مبتلا به ديابت بسيار شايع است، در خصوص بيماران تيروئيدي اظهار مي‌ کند: در انواع بيماري‌ هاي تيروئيدي ممکن است اختلال خاصي به نام اختلال چشمي تيروئيد ديده شود که صرف نظر از علائم پُرکاري و کم‌ کاري، اين اختلال با خشکي چشم همراه است.

اين چشم پزشک مي ‌افزايد: گرما و سرماي زياد، جريان هواي تند (کولر و گرم ‌کننده‌ ها)، رطوبت کم هوا، استفاده زياد از کامپيوتر، تابش مستقيم خورشيد و آلودگي هوا مي ‌تواند از علل تشديد کننده خشکي چشم محسوب شود.

درمان خشکي چشم

دکتر فراهاني دستجاني با اشاره به اين ‌که يکي از دلايل خشکي چشم مي ‌تواند ايجاد اشکال در لايه‌ هاي اشک، لبه پلک و شکل پلک‌ ها باشد،‌ خاطر نشان مي‌ کند: گاهي اوقات براي جبران تبخير اشک مي ‌توان با گذاشتن لنزهاي خاص يا دوختن پلک‌ ها مانع تبخير آن شد يا اين که با گذاشتن پلاک ‌ها و ژلاتين ‌هاي مخصوص در راه خروج مجراي اشکي در گوشه داخل پلک ‌ها، مانع خروج آن شد تا بدين ترتيب اشک بيشتري در مقابل چشم قرار بگيرد.

وي در خصوص تاثير اشک مصنوعي معتقد است درمان خشکي چشم در ابتدا شامل از بين بردن علت به وجود آورنده آن و در مرحله بعد جبران اشک به صورت اشک مصنوعي است که در ترکيب شيميايي غليظ و کم‌ غلظت است.

قطره ‌هاي معمولي حاوي ماده موثره و ماده نگهدارنده باعث مي‌ شود که بعد از باز شدن قطره تا 4 هفته بتوان از آن استفاده کرد ولي در قطره‌ هاي بدون ماده نگهدارنده که فقط حاوي ماده موثره هستند، پس از باز کردن فقط تا 24 ساعت قابل استفاده هستند و بيشتر از اين مدت نمي ‌توان آن ها را نگهداري کرد.

گرما و سرماي زياد، جريان هواي تند (کولر و گرم ‌کننده‌ ها)، رطوبت کم هوا، استفاده زياد از کامپيوتر، تابش مستقيم خورشيد و آلودگي هوا مي ‌تواند از

علل تشديد کننده خشکي چشم محسوب شود.

مطالعات نشان مي دهد: وجود اشک طبيعي در سطح چشم براي حفظ سلامت قرنيه، ملتحمه و بهبود کيفيت ديد ضروري است و بديهي است اختلال در اشک موجب ايجاد عوارض مختلفي مي ‌شود که در برخي موارد (شديد يا معمولي) احتمال بروز زخم عفوني و غيرعفوني قرنيه و ايجاد کدورت قرنيه و حتي عوارض جدي ‌تر وجود دارد.

زنان خشک چشم

اين چشم پزشک ابراز مي ‌کند: خشکي چشم در زنان بيشتر از مردان ديده مي‌ شود که پس از سن يائسگي بسيار مشهود است بنابراين در شرايطي که امکان استفاده ي مکرر از قطره نباشد، پمادهاي مخصوصي تجويز مي‌ شود که داراي ماندگاري بيشتري هستند.

رژيم ‌هاي متعادل مي ‌توانند به پيشگيري و بهتر شدن خشکي چشم کمک کند، به طوري که دکتر فراهاني دستجاني يکي از دلايل اختلال در توليد لايه موسيني اشک را کمبود ويتامين A عنوان کرده و مي ‌افزايد: رژيم‌ هاي غذايي متعادل مي ‌توانند تا حد زيادي کمک‌ کننده باشند.

وي تصريح مي ‌کند: يکي از دلايل خشکي چشم بلفاريت يا التهاب غيرعفوني لبه پلک است که در اين مورد خاص شستشو با شامپو بچه در بهداشت لبه پلک و کاهش عارضه خشکي چشم موثر است.

 

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

* مطالب مرتبط:

عوارض خود درماني با قطره هاي کورتون چشمي

درباره ي قطره هاي چشمي بيشتر بدانيم

اشک مصنوعي براي خشکي چشم

چه بيماري هايي با آلرژي چشمي اشتباه مي شوند؟

انواع بيماري هاي آلرژي چشمي

بهار و آلرژي هاي چشمي

از چشم ها مراقبت كنيم

اطلاعات شگفت انگيز درباره چشم

باورهاي غلط درباره چشم(1) و (2)

سئوالاتي درباره خشکي چشم

خشکي چشم ها در سرما

مواد غذايي مفيد براي تقويت چشم و...

چگونه از خستگي چشم جلوگيري کنيم؟

مواد غذايي مفيد براي تقويت چشم و بينايي (1) و (2)

عوامل موثر بر بينايي

آيا چشم هاي شما نفس مي کشند؟!

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت