ده مرتبه بزرگ تر از خورشید

نکته جدید این است که ستاره ها در تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هرشل از سحابی روزتا بسیار عظیم اند و هر یک ده برابر بزرگتر از خورشید هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده مرتبه بزرگ تر از خورشيد

با دانشمندان (3)

ناسا اولين فيلم يک توفان فرازميني را با استفاده از تصاوير ارسالي کاوشگر کاسيني از رعد و برق هاي ايجاد شده در اتمسفر سياره زحل تهيه کرد. اين اولين فيلم از رعد و برق بر روي يک سياره ديگر است. اين فيلم را ناسا با استفاده از تصاوير و اطلاعات ارسالي توسط کاوشگر کاسيني تهيه کرده است. اين تصاوير از توده اي به وسعت سه هزار کيلومتر تهيه شده است و نور برق آن به طول 300 کيلومتر در فضا گسترده مي شود.

در اين فيلم، فلاش هاي نوراني ديده مي شوند و صداي رعد در امواج راديويي به گوش مي رسد. اين صداها زماني که رعد و برق به زحل برخورد مي کند ساطع مي شوند. براساس گزارش اسپيس، حالت رعد و برق زحلي همانند رعد و برق زمين است.

به گفته اين محققان، در اين سياره توفان هايي رخ مي دهد که بسيار پر قدرت تر از توفان هاي زميني است. بر روي زحل تعداد اين پديده ها بسيار اندک است اما زماني که رخ مي دهند مي توانند ماه ها به طول انجامند.

دانشمندان که از ديدن اين فيلم به هيجان آمده بودند توانستند موضوع جديدي را نيز در تصوير جديد تلسکوپ فضايي هرشل ببينند که تا به حال به آن توجه نداشتند.

نکته جديد اين است که ستارگان درون تصاوير جديد تلسکوپ فضايي هرشل از سحابي روزتا بسيار عظيم اند و هر يک ده برابر بزرگتر از خورشيد هستند. لکه هاي سياه در اين سحابي، پيله يا زايشگاه هاي گرد و غباريند که در نهايت به ستاره هاي بزرگ در حدود ده مرتبه بزرگتر از خورشيد تبديل مي شوند. لکه هاي کوچک نزديک به مرکز و در مناطق سرخ رنگ اين تصوير پيش ستاره هايي کم جرم اند که اندازه اي برابر با خورشيد دارند.

تصوير رو به رو به کمک آرايه بزرگ فتومتريک و دريافت کننده طيف سنجي و تصوير سنجي رصدخانه فضايي هرشل گرفته شده است. هر رنگ اين تصوير از يک دماي مختلف گرد و غبار که بين 263 درجه زير صفر ( فقط ده درجه بيشتر از صفر مطلق) در تابش هاي سرخ و دماي منفي 233 درجه به رنگ آبي مي باشند، حکايت مي کند. رصد خانه فضايي هرشل مي تواند به درون ابرهاي عظيم گرد و غبار نفود نموده و در نتيجه چيزي را آشکار سازد که هرگز چشمان ما قادر به ديدن آن نيست.

اما مشاهده رعد و برق هاي فضايي و کشف ستارگان بسيار بزرگتر از خورشيد باعث نشده است تا ستاره شناسان از نجوم آماتوري غافل شوند و  آن را به فراموشي بسپارند. آنان قصد دارند با برگزاري روز نجوم در جمعه اين هفته به گسترش اين علم کهن کمک کنند.

روز بين المللي نجوم در چند سال اخير تبديل به يکي از فرصت هاي اصلي براي ترويج دانش نجوم و علاقه مند کردن مردم براي توجه به جهان بالاي سر خود بوده است. جهاني شگفت انگيز که هميشه انسان را مجذوب خود مي کرده است و در طول تاريخ بارها با رشد و جهش هايي که تجربه کرده است، زندگي ما انسان ها را به سطحي ديگر از نظر شناخت منتقل کرده است. روز جمعه 3 ارديبهشت امسال همه گروه ها و انجمن هاي نجومي، به ميان مردم مي آيند تا آن ها را نيز در لذت رصد آسمان شب سهيم کنند. طبق برنامه هاي اعلام شده، امسال تدارکات خوبي براي اين روز تهيه شده است که بسيار قابل توجه است. خوشبختانه امسال اين برنامه ها در اکثر شهرهاي ايران مانند خوي، زاهدان، سندج، بيرجند، اراک، رشت، يزد، گنبد کاووس، اصفهان، آمل، مشهد، ديوان دره، چابهار، محلات، تهران، اهواز و ... برگزار خواهند شد. براي کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه به وبلاگ روز نجوم مراجعه کنيد. 

 

منبع اخبار: مهر / kabulsky

تنظيم براي تبيان: م.ح.اربابي فر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت