تبیان، دستیار زندگی
روز جهانی نجوم فرصتی استثنایی و مناسب برای ایجاد ارتباط میان مردم و زیبای های آسمان شب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز نجوم در پیش است

بی جهت صفحات تقویم را زیر و رو نکنید! هرچقدر که بگردید این روز را در میان رویدادهای سال نخواهید یافت. شاید سوال کنید «پس این روز نجوم چه روزیست؟» و یا «اگر این روز در تقویم ثبت نشده است پس چگونه متوجه شویم که در چه زمانی است؟» و ...

برای پی بردن به پاسخ سوالات بالا با ما همراه باشید.

اعضای انجمن نجوم تبیان در روز نجوم
اصلا این روز نجوم که می گویید چیست؟!

روز جهانی نجوم فرصتی استثنایی و مناسب برای ایجاد ارتباط میان مردم و زیبای های آسمان شب است. این روز بنا بر تعریف اتحادیه جهانی نجوم روزی در فصل بهار است که گروه های نجومی، رصدخانه های آموزشی، آسمان نماها و همه علاقمندان نجوم در کنار هم قرار می گیرند تا به مردم نشان دهند دنیای نجوم تا چه حد هیجان انگیز، سرگرم کننده و زیبا است. برای ترویج تمام پیشرفت های علمی، تدارک دیدن منابع و اطلاعات نجومی برای مردم و دعوت آنها برای بهره مندی از زیباییهای آسمان شب، این روز گرامی داشته می شود و شعارهای اصلی با مضامین «بردن نجوم به میان مردم»، «آسمان را نگاه کنید»، «به بالا نگاه کنید» و ... برای آن انتخاب شده اند که اکنون شعار بردن نجوم به میان مردم راهنمای اصلی برگزار کنندگان این مراسم است که از سوی برخی از گروه ها به مدت 1 هفته برگزار می شود. روز بین المللی نجوم در چند سال اخیر تبدیل به یکی از فرصت های اصلی برای ترویج دانش نجوم و علاقه مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود بوده است. جهانی شگفت انگیز که همیشه انسان را مجذوب خود می کرده است و در طول تاریخ بارها با رشد و جهش هایی که تجربه کرده است، زندگی ما انسان ها را به سطحی دیگر از نظر معنی شناختی منتقل کرده است.

حتما در روز 3 اردیبهشت به یکی از مراکز اعلام شده در شهرتان سر بزنید و از این جشنواره نجومی دیدن کنید.

کی برگزار می شود؟!

از آنجا که این روز می خواهد تا حد امکان مردم را بیش از هر زمانی با آسمان آشنا کند و به آن ها فرصت دهد تا تجربیات جذابی از اولین مواجهه خود با دنیای ستاره ها را داشته باشند، یک روز مشخص را به این نام معرفی و ثبت نکرده اند. به ویژه آنکه یکی از جذابترین اجرام نجومی که مردم عادی در اولین برخورد خود مایلند آن را از دریچه تلسکوپ ها ببینند ماه است و هر شبی برای رصد ماه مناسب نیست. به همین دلیل برای تعیین زمان روز جهانی نجوم از قاعده زیر استفاده می شود که در بین نیمه ماه آوریل تا نیمه اول ماه میلادی می، نخستین شنبه (تعطیل پایان هفته) که به تربیع اول ماه نزدیکتر است روز نجوم خواهد بود. بدین ترتیب امسال روز بهاری نجوم مصادف با شنبه 24 آوریل (برای کشورهایی که روز شنبه تعطیلی آخر هفته آنها است) و روز جمعه 23 آوریل یا سوم اردیبهشت ماه سال 1389 برای ما که روز تعطیلی آخر هفته در تقویم جمعه است خواهد بود و هفته بین المللی نجوم نیز در فاصله 19 تا 25 آوریل برگزار خواهد شد.

اعضای انجمن نجوم تبیان در روز نجوم
ایران و روز نجوم

هفته و روز نجوم اگرچه در ایران مدت طولانی نیست که برگزار می شود اما در همین مدت کوتاه توانسته است به تجربیات ارزشمندی دست پیدا کند و در حالی که علاقمندان فراوانی را وارد حوزه دانش زیبای نجوم ساخته است و همزمان شرایط حضور ایرانیان در فعالیت های ترویجی علمی را به اطلاع جامعه جهانی رسانده است.

در ایران این برنامه برای نخستین بار در سال 1380 تنها در تهران برگزار شد اما در سال بعد شهرهای دیگری نیز اقدام به برگزاری این روز کردند. این روند با گستردگی بیشتری در سال های بعد ادامه یافت و در سال 1385 بیش از 100 گروه در سراسر ایران به این برنامه پیوستند و سبب شد تا جایزه ویژه برگزاری روز جهانی نجوم به نمایندگی از برگزار کنندگان به هماهنگ کننده این برنامه (شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران) اهدا شود.

از امروز برای روز نجوم برنامه ریزی کنید!

اگر می خواهید تماشاگر این رویداد باشید حتما در روز 3 اردیبهشت به یکی از مراکز اعلام شده در شهرتان سر بزنید و از این جشنواره نجومی دیدن کنید. اگر هم می خواهید برگزار کننده این روز باشید حتما به وبلاگ astroday89.blogspot.com مراجعه کنید چراکه طبق بیانیه ی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، امسال دبیرخانه ی روز نجوم به صورت مجازی خواهد بود. وبلاگ فوق شما را به طور کامل برای اجرای این برنامه راهنمایی می کند.

فراموش نکنید که هدف از روز نجوم آشنایی مردم با آسمان تاریک و جذاب شب است، پس هیچ فرصتی را برای رسیدن به این هدف از دست ندهید.

منتظر ویژه نامه روز نجوم تبیان باشید.

تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر