نکاتی درباره قرص‌های زیرزبانی فشار خون

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به تازگی اعلام کرده که فشار خون بالا فاکتور خطرزای درجه یک و عامل 12/4 درصد وقوع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتي درباره قرص‌هاي زيرزباني فشار خون

سازمان جهاني بهداشت در گزارش جديدي به تازگي اعلام کرده که فشار خون بالا فاکتور خطرزاي درجه يک و عامل 12/4 درصد وقوع مرگ و ميرهاي زودرس در سراسر جهان است.

محققان، اين گزارش را با استفاده از اطلاعات سازمان جهاني بهداشت و ساير مطالعات علمي براي محاسبه 24 فاکتور خطرزاي جهاني و مؤثر در بروز بيماري ‌ها و مرگ و مير براساس منطقه، سن، جنسيت و درآمد کشورها تنظيم کرده‌اند.

اين گزارش نشان داده ساير فاکتورهاي مهم توأم با فشار خون بالا که خطر بروز بيماري‌ هاي مزمن از جمله بيماري قلبي، ديابت و سرطان ‌ها را افزايش مي ‌دهند، شامل استعمال دخانيات، عدم ‌تحرک و چاقي و اضافه وزن هستند.

اين فاکتورهاي خطرزا در واقع در تمام طبقات جوامع کشورهاي دنيا به لحاظ درآمد از جمله گروه‌هاي کم ‌درآمد، ثروتمند و با درآمد متوسط وجود دارند. اما سهم کشور ما از مرگ و مير 12/4 درصدي ناشي از فشار خون بالا چقدر است؟

براساس آمارهاي به دست آمده يک پنجم مردم ايران به بيماري فشار خون بالا مبتلا هستند. به عبارت ديگر 18/6 درصد افراد بالاي 15 سال به اين مشکل دچار هستند که به گفته کارشناسان اين آمار رقم بسيار بالايي است.

خودسرانه درمان نکنيد

اما در ميان کساني که از بيماري فشار خون رنج مي ‌برند، بيماراني هم هستند که علاوه بر تحمل رنج ناشي از فشار خون بالا، متحمل بيماري‌ هاي ديگري نيز خواهند شد که همگي به خاطر مصرف نابجاي قرص ‌هاي زيرزباني پايين ‌آورنده فشار خون، مي باشد.

براي همين است که کارشناسان هشدار مي‌ دهند مصرف قرص ‌هاي زيرزباني حتما بايد با تجويز پزشک باشد چون مصرف نابجاي آن ها هم روي سيستم قلبي- عروقي اثر مي‌ گذارد و هم روي سيستم مغز.

دکتر ايرج خسرونيا، متخصص داخلي و رئيس انجمن پزشکان داخلي ايران ضمن اشاره به عوارض قرص ‌هاي زيرزباني که خودسرانه استفاده مي ‌شوند، به همشهري‌ مي‌ گويد: قرص‌ هاي زيرزباني، فشار خون را خيلي سريع پايين مي‌ آورند و اگر در هنگام مصرف اين قرص‌ ها، فشار خون تا حدي پايين هم باشد، بيمار حالاتي از سرگيجه، تپش قلب، عرق کردن وسردي اندام را تجربه خواهد کرد؛ چون وقتي فشار خون افت کند، خون ديگر به اندام‌ هاي حياتي نخواهد رسيد.

وي در ادامه توضيح مي ‌دهد: همچنين با توجه به تاثير مستقيم اين داروها روي سيستم قلب و عروق، مصرف بي‌ موقع آن ها باعث عدم‌ تپش قلب يا کم و زياد شدن ضربان قلب مي ‌شود؛ به علاوه اين که اين داروها روي سيستم خوني هم اثر مي ‌گذارند و باعث مقاومت قلب در برابر مصرف داروهاي حياتي مي‌‌ شوند.

قرص‌هاي زيرزباني و خطر وقوع سکته قلبي

دکتر خسرونيا در حالي به عوارض قلبي ناشي از مصرف خودسرانه قرص‌ هاي زيرزباني اشاره مي ‌کند که دکتر منوچهر قاروني، متخصص قلب و عروق هم معتقد است: کنترل فشار خون بالا در مراحل حاد توسط قرص ‌هاي زيرزباني به‌ خصوص اگر بيمار در مراحل حاد سکته قلبي باشد، توصيه نمي ‌شود چون اين داروها با تند کردن ريتم قلب، احتمال سکته قلبي را بالا خواهند برد.

وي در ادامه با اشاره به اين که گاهي اوقات اين داروها فشار خون را بيش‌ از حد پايين مي ‌آورد، مي ‌گويد: اين اتفاق براي کسي که سال‌ ها فشار خون داشته و فشار خونش با درجه بالاي 16 و 17 مي‌ تواند خون را به مغز برساند، خطرناک خواهد بود چون در چنين فردي رگ‌ هاي مغز به‌ دليل فشار خون بالا تنگ شده است.

با اين حال، دکتر خسرونيا با تاکيد بر اين که متأسفانه به‌ علت اينکه درصد زيادي از مردم به بيماري فشار خون مبتلا هستند، خاطرنشان مي ‌کند: براي همين ما شاهد هستيم که مردم يا در مواقع غيرضروري خود اقدام به مصرف آن ها مي‌ کنند يا به‌ علت اين که اين دارو‌ها اغلب توسط پزشکان تجويز مي ‌شود، در خيلي از موارد مردم آن ها را به اطرافيان هم توصيه مي ‌کنند و اين در حالي است که اغلب داروخانه‌ ها هم اين داروها را بدون نسخه به بيماران مي ‌فروشند.

با اين اوصاف، در اين ميان قرص ‌هايي هم هستند که به عقيده دکتر قاروني داروهاي ايمني محسوب مي ‌شوند و در کنترل فشار خون مي ‌توان آن ها را به‌ کار برد. به گفته وي، بنابراين، همه قرص‌ هاي زيرزباني فشار خون هم خطرناک نيستند و قرص‌ هايي که فشار خون را تا حد قابل‌ قبولي پايين مي ‌آورند، براي استفاده بيمار مناسب هستند.

سميه شرافتي

    اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت درباره اين بيماري مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

*مطالب مرتبط:

تازه‌ترين يافته‌ها درباره فشارخون

فشار خون بالا را کنترل کنيد

خوراکي هاي ضد چربي و فشار خون

رژيم غذايي براي کاهش فشار خون بالا

توصيه هاي مهم براي کاهش فشار خون

نقش تغذيه در پيشگيري و درمان پرفشاري خون

فشارخون بالا عارضه اي كه بايد از آن ترسيد!

با فشارخون چه كنيم ؟

فشارخون را پايين بياوريد

تاثير ميوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

زمستان بيشتر مراقب فشار خونتان باشيد

مصرف مواد غذايي گياهي و لبنيات ، فشار خون بالا را كاهش مي دهد

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت