فقط حدس بزن! (13)

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (13)

با دقت به اين 2 تصوير نگاه کنيد:

 

خب !

خوب نگاه کرديد ..!؟

به نظر شما هر کدام از اين 2 عکس قسمتي از چه چيزي يا بخشي از چه مکاني است؟

اشتباه نکنيد، اين يک مسابقه بيست سوالي نيست فقط قصد داريم شما را با گوشه کوچکي از عالم بي انتهاي کائنات آشنا سازيم پس تنبلي را کنار بگذاريد و شروع کنيد به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس هاي خود را در قسمت نظرات وارد کنيد تا ما و ديگران با تراوشات ذهني شما بيشتر آشنا شويم!

 (براي بزرگ ديدن تصاوير بر روي آن ها کليک کنيد)

اين فرصتي است براي شما که دانش تصويري خود را درباره ي کيهان بيازماييد.

تصوير اول :

عدسي کيهاني

گرانش نور را خم مي­کند و به همين دليل خوشه­هاي کهکشاني همانند تلسکوپ­هاي کيهاني عمل مي­کنند. تقريبا تمامي اجرام اين تصوير تلسکوپ فضايي هابل کهکشان­هاي خوشه کهکشاني موسوم به Abell 2218 هستند. اين خوشه کهکشاني به قدري سنگين و متراکم است که نور کهکشان­هاي پشتي خود را خم و کانوني مي­کند. به اين ترتيب، تصاوير تکراري کهکشان­هاي زمينه با اعوجاج حاصل مي­شود. Abell 2218 در فاصله 3ميليارد سال نوري و در صورت فلکي شمالي اژدها قرار گرفته است. قدرت بالاي اين خوشه کهکشاني دانشمندان را در يافتن دورترين کهکشان کشف شده(انتقال به سرخ 5.58) ياري کرد. اين کهکشان جوان و کم فروغ در راست و پايين اين خوشه ديده مي­شود.

تصوير دوم:

خليج کوچک رنگين کمان ها

نواحي تيره و هموار که صورت ماه را پوشانده اند، در زبان لاتين با نام اقيانوس و دريا شناخته مي شوند. نامگذاري ها به صورت قراردادي، تاريخي هستند. با اين حال نام ها مي توانند کنايه اي باشند به ساکنين تاريخ فضا، کساني که ماه، اين جهان خشک، بدون هوا، همراه با مناطق هموار و تيره به صورت دهانه هاي آتشفشاني و طغيان کرده و آبگيرهاي برخوردي، را شناخته اند. براي مثال اين منظره زيبا از ماه، که تصويري موزائيکي و تلسکوپي است، نگاهي سراسري به پهناي شمال غربي «درياي ايمبريوم» (Mare Imbrium )، يا درياي باران ها درون گودال «ايريديوم» (Iridium) –خليج کوچک رنگين کمان- دارد. اين خليج کوچک 250 کيلومتر پهنا دارد و به واسطه کوه هاي ژوراسيکي (montes) احاطه شده است، کران هاي آن در پايين با ناهمواري کماني شکل دماغه promontorium  ختم   مي شود. اين دماغه که با نور خورشيد روشن شده، ارتفاعي 3000 متري از سطح خليج دارد. در بالاي کمان دماغه «هراکليدس» (Heraclides) قرار دارد، که همچون دختري در ماه به نظر مي رسد.

فراموش نکنيد که درست يا غلط بودن حدس هاي شما مهم نيست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روي خالق و ناظم اين هستي است.

حدس هايتان درست از آب درآمد يا نه؟ تصوير اول را شايد کرم هاي شب تاب حدس زده باشيد! ( البته دنبال کنندگان هميشگي اين بخش به طور قطع حدسشان درست بوده است.) اما تصوير دوم به راحتي قابل حدس زدن بود.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدي باشيد.

 

برگرفته از:

apod.nojum.ir

گردآوري:

 اربابي فر

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت