منجم ایرانی، جایزه برد

بابک امین تفرشی منجم آماتور برجسته و روزنامه‌نگار شناخته‌شده ایرانی موفق شد همراه با مدیر عکس‌برداری کاوشگر کاسینی، جایزه عکاسی علمی لنر نیلسون را در سال 2009 کسب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منجم ايراني، جايزه برد

بابک امين تفرشي منجم آماتور برجسته و روزنامه‌نگار شناخته‌شده ايراني موفق شد همراه با مدير عکس‌برداري کاوشگر کاسيني، جايزه عکاسي علمي لنر نيلسون را در سال 2009 کسب کند.

 بنا به اعلام بنياد لنر نيلسون، کرولين پورکو، مدير عکس‌برداري فضاپيماي کاسيني و بابک امين‌تفرشي، منجم و روزنامه‌نگار ايراني اين جايزه را به‌خاطر نمايش علم به شيوه‌هاي زيبا، يکتا و قدرتنمد به جهانيان از آن خود کردند.

بنياد لنر نيلسون، در سال 1998 / 1377 به پاس خدمات لنر نيلسون، عکاس برجسته و مشهور سوئدي تاسيس شد تا روح فعاليت‌هاي اين عکاس بنام را در سراسر جهان گسترش دهد. در اطلاعيه اين بنياد، کرولين پورکو به‌خاطر ترکيب بهترين روش‌هاي کاوش سيارات و تحقيقات علمي با ظرافت زيبايي‌شناختي و استعدادهاي آموزشي مستحق دريافت اين جايزه اعلام شده و بابک امين‌تفرشي نيز به‌خاطر احياي آسمان شب (طبيعتي که اغلب مردم مدرن آن ‌را از دست داده‌ند) و بردن مردم به سرزمين‌هايي دوردست که ستارگان هنوز همان‌طور ديده مي‌شوند که در سپيده‌دم ظهور بشر در زمين ديده مي‌شدند، اين جايزه را برنده شده است.

بابک امين‌تفرشي که متولد سال 1357 در تهران است، سال‌ها است با فعاليت‌هاي ترويج علم و بخصوص گسترش نجوم آماتوري در کشور شناخته شده و در سال‌هاي اخير با حضور در فعاليت‌هاي بين‌المللي، به چهره‌اي شاخص در عرصه فعاليت‌هاي ترويج نجوم در جهان بدل شده است. وي سال‌ها است علاوه بر اين فعاليت‌ها، به عکس‌برداري نجومي نيز مشغول است و بارها تصاوير برگزيده او در نشريات مشهوري چون اسکاي‌اندتلسکوپ و مرکوري و پايگاه‌هاي اينترنتي شاخصي چون ناسا منتشر شده است.

وي از سال 1375 در شوراي سردبيري و هيات تحريريه مجله نجوم عضويت دارد و علاوه بر آن با حضور در شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران، تلاش فراواني در گسترش و اعتلاي فعاليت‌هاي نجوم آماتوري در سراسر کشور انجام داده است. وي هم‌چنين مديريت يکي از پروژه‌هاي سال جهاني نجوم را با عنوان توان (جهان در شب: The World At Night) برعهده دارد و عضو برد مشاوران اخترشناسان بدون مرز است. امين‌تفرشي در پروژه توان نيز سعي دارد با همکاري ديگر عکاسان در سراسر جهان، تصاويري از آسمان شب را بر فراز چشم‌اندازهاي قابل توجه روي زمين تهيه کند. در ادامه، برخي از بهترين تصاوير وي را به انتخاب نشريه نيوساينتيست مشاهده مي‌کنيد.

منبع:

parssky.com

تنظيم براي تبيان:

ا.م.گميني

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت