دنیای رنگی اطراف ما

کنار هم قرار دادن رنگ‏های گرم و سرد همواره روشی مناسب برای خلق یک فضای رنگی برجسته و درخشان بوده است که به دلیل داشتن ترکیبی بکر با درونمایه‏ای طبیعی، برای همیشه در یادها می‏ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنياي رنگي اطراف ما

رنگ‏هاي اصلي يا اوليه:

ترکيب سه رنگ اوليه زرد و قرمز و آبي، صحنه مورد نظرتان را به نمايشي از رنگ‏هاي ناب تبديل مي‏کند. اين رنگ‏هاي اصلي، پايه و اساس همه رنگ‏هاي ديگرند و هر کدام از اين سه رنگ به تنهايي و بدون کمک گرفتن از ديگر رنگ‏ها مي‏توانند نمايشي برجسته و سرشار از اعتماد به نفس داشته باشند. قرار گرفتن سه رنگ اصلي در کنار هم، ساده‏ترين ترکيب رنگ‏هاي سه گانه اصلي را شکل مي‏بخشد. با کمال شگفتي، مشاهده مي‏کنيم  که بسياري از افراد مايل به استفاده از رنگ‏هاي اوليه در وسايل و اسباب‏بازي‏هاي کودکانشان هستند و از اين موضوع غافل‏اند که ترکيب رنگ‏هاي اصلي زرد و قرمز و آبي، حالتي گرافيکي و بزرگانه به خود مي‏گيرد که مناسب سن کودکان نيست. شما مي‏توانيد اتاق خواب شکوهمند و شايسته‏اي با استفاده  از رنگ‏هاي زرد و قرمز و آبي طراحي کنيد و يا چند تا از اتاق‏هاي ديوار به ديوار را با سايه‏روشن‏هاي مختلف هر کدام از زندگي‏هاي اصلي رنگ آميزي نماييد. اين نکته را فراموش نکنيد که رنگ‏ها بر اثر تابش نور به اجسام و انعکاس آنها به وجود مي‏آيند. براي مثال، هنگامي که ديوار قرمز به وسيله نورپردازي روي ديوار زرد منعکس مي‏شود، آن ديوار به رنگ نارنجي ديده مي‏شود، و يا زماني که نور تابانده شده به ديوار زرد روي ديوار آبي منعکس شود، سبز درخشاني حاصل مي‏شود. با توجه به ميزان نورهاي داخل شونده به يک اتاق، بازتاب‏هاي آن نورها مي‏توانند همانند يک منشور عمل کنند. از اين اصل کلي مي‏توان در چيدمان لايه‏هاي درخشان هر کدام از رنگ‏هاي اصلي در فضاي يک آشپزخانه يا اتاق خواب استفاده کرد و با جاري شدن نور به درون اتاق‏ها فضايي رنگين کماني به آنها بخشيد.

با محصور کردن هر کدام از رنگ‏هاي اوليه به وسيله قالب‏هاي سياه، سفيد و خاکستري، چشم‏اندازي کاملاً متفاوت ايجاد مي‏شود. در واقع، با محبوس کردن اين رنگ‏ها در محدوده خصوصي اطرافشان،  از ثبات رنگي آنها محافظت کرده‏ايم. براي به وجود آوردن ترکيبات رنگي‏اي که به نسبت رنگ‏هاي سه گانه اصلي انتظار کمتري از آنها مي‏رود، مي‏توانيد از سه رنگ‏مايه پر انرژي صورتي، آبي و سبز استفاده کنيد. کنار هم قرار دادن رنگ‏هاي گرم و سرد همواره روشي مناسب براي خلق يک فضاي رنگي برجسته و درخشان بوده است که به دليل داشتن ترکيبي بکر با درونمايه‏اي طبيعي، براي هميشه در يادها مي‏ماند. اين ترکيب رنگي به گونه‏اي نيست که افراد را به محض داخل شدن به اتاق تحت تاثير قرار دهد و سپس فراموش شود. اين نوع آرايش رنگي با آنکه به اندازه تمامي ترکيبات رنگي گرم و سرد تاثيرگذار نيست، بسيار جسور و بي‏باک است. براي نمونه مي‏توان سبز ليمويي، قرمز تمشکي و بنفش را در کنار هم قرار داد و ترکيبي جالب خلق کرد.

فضاهاي نامتقارني که با رنگ‏هاي متضاد پوشانده شده‏اند توانايي برجسته کردن عناصر طراحي غيرمتعارف را دارند.

 شما مي‏توانيد به سادگي با استفاده از سه رنگ درخشان در نماهاي مختلف اتاق، تصويري مجازي از عمق و فضا خلق کنيد.

رنگ‏هاي گرم هم‏جوار:

اين روزها با فراگير شدن استفاده از منابع الهام شرقي، به ديدن رنگ‏مايه‏هاي گرمتر ترغيب مي‏شويم، ترکيبات رنگي که شامل نارنجي‏هاي جسور، صورتي‏هاي درخشان و قرمزهاي پررنگ مي‏باشد. تصور کنيد زماني که وارد اتاقي مي‏شويد که با درخشان‏ترين رنگ‏مايه‏هاي صورتي، زرد و نارنجي پوشانده شده است، چه احساسي به شما دست مي‏دهد؟  سطوح وسيع رنگ‏هاي اشباع شده و بافت‏هاي گرافيکي گسترده‏اي را به ياد آوريد که از رنگ‏مايه‏هاي گرم و درخشش نزدکي به نور نئون بهره برده‏اند. ترکيبات رنگي اين‏چنين، که از کنار هم قرار گرفتن رنگ‏مايه‏هاي مقابل هم در دايره رنگ به‏وجود آمده‏اند، تحت عنوان رنگ‏هاي هم‏جوار در نظر گرفته مي‏شوند.

پوشاندن يک اتاق با يک يا چند رنگ گرم و درخشان و يا رنگ‏هاي سرد، سريع‏ترين روش براي شکل دادن و همزمان به روز کردن آن اتاق‏ بدون کمترين مشکلي است. هنگام انتخاب رنگ‏مايه‏هاي يک ترکيب رنگي با کناره‏هاي گرم، به اين نکته توجه کنيد که قرمز و نارنجي با صورتي و زرد که پشت آنها قرار گرفته‏اند گرم‏ترين ترکيب‏ها را مي‏سازند براي به دست آوردن رنگي درخشان که بيش از اندازه گرم و پرحرارت نباشد، ترکيب قرمز و زرد، و يا قرمز و مخلوطي از صورتي و نارنجي را بيشتر از ترکيب قرمز با نارنجي خالص به کار بريد. در هر صورت، اگر طرح و برنامه‏اي بر اين اساس داريد درنگ نکنيد و فقط مراقب باشيد که در دام سبز خنثي و يا ته رنگ گرم سفيد گرفتار نشويد. در انتخاب و ترکيب اين رنگ‏هاي گرم، از به کار بردن هر يک از آنها در درجات رنگي يکسان و مشابه اطمينان حاصل کنيد تا رنگ‏مايه‏اي موجب ناپديد شدن و به چشم نيامدن رنگي ديگر نشود.

طراحي داخلي با استفاده از رنگ‏هاي همجوار صرفاً ايجاد ترکيبات رنگي بر اساس موقعيت رنگ‏ها در دايره رنگ و يا محدود به رنگ‏مايه‏هاي استاندارد نيست. شما در استفاده از قرمز در برابر زرد، و يا نارنجي در برابر صورتي آزاديد، زيرا که گرمي و درخشش ذاتي رنگ‏ها بدون در نظر گرفتن نسبت آنها در دايره رنگ سبب مي‏شود که اين ترکيبات جلوه‏اي چشم‏نواز و هماهنگ داشته باشند. محدوده رنگ‏هاي سرد نيز داراي چنين ويژگي‏هايي است. هر کدام از ترکيب‏هاي سبز و آبي و بنفش به زيبايي با هم مخلوط مي‏شوند تا فضايي خنک و آرام بسازند، همچنين مي‏توان از رنگ‏هاي مرزي مانند ليمويي پررنگ و يا زرشکي روشن  که بين رنگ‏هاي سرد و گرم در دايره رنگ قرار گرفته‏اند بهره برد.

 

ايران آذين

تنظيم : کهتري

 

مقالات مرتبط

قاعده اي بي قانون

اگه خيلي گرمتون ميشه...

قرمز، انرژي زا و هيجان آور

چه رنگي براي آب و هواي گرم

خانه ي ساده و زيبا

به شيوه اي نو بچينيد

تنوع در دکوراسيون خانه

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت