تبیان، دستیار زندگی

همه‌ چیز درباره کاشت سبزیجات

در آپارتمان سبزی بکارید

کاشت و برداشت سبزی لذتی دارد که متأسفانه آپارتمان‌نشینی علاقه‌مندان به سبزی‌کاری را از این لذت محروم کرده اما تجربه نشان داده کاشت سبزیجات در آپارتمان هم امکان‌پذیر است؛ کافی است بدانید چه سبزی‌هایی را چگونه بکارید. ما در این مقاله به بررسی کاشت انواع سبزیجات در آپارتمان می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاشت سبزی،آپارتمان،رطوبت،خاک،نور،گیاهان،سبزی،خشک شدن،بطری پلاستیکی،نورخورشید،گلدان،گیاهان دارویی،اسفناج،بذر،جعفری،نور خورشید

برای کاشتن سبزی در خانه به چه چیزهایی احتیاج دارید؟

برای کاشت سبزی در آپارتمان ابتدا به فکر شرایط و مواد موردنیاز باشید. نور، خاک، رطوبت، هوا، بیلچه، الک، گلدان و آبپاش از مواد لازم و ضروری کاشت سبزی در آپارتمان است که نیاز به رعایت نکاتی دارد:
- بسیاری از گیاهان به حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند اما اگر خانه‌ شما تاریک و یا حتی بدون پنجره بود چه؟! در این صورت می‌توانید لامپ‌های مخصوص رشد گیاه را از فروشگاه‌های لوازم‌ خانگی و یا لوازم‌ آرایشی تهیه کنید.

برخی از گیاهان در برابر سرما مقاوم هستند و حساسیت چندانی به هوای سرد ندارند مانند اسفناج، جعفری، گشنیز، تره‌فرنگی، کلم، کاهو و شلغم



- کیفیت خاک برای رشد گیاهان بسیار مهم است؛ لذا هنگام خرید بگویید که خاک را برای کاشت چه نوع سبزی می‌خواهید تا فروشنده شما را راهنمایی کند. لازم به ذکر است که برای کاشت سبزیجات می‌توانید از پرلیت (بستر غیرخاکی) هم استفاده کرده و در کنار آن از کودهای مخصوص سبزیجات استفاده کنید.

سبزیجات آپارتمانی برای جلوگیری از پوسیدگی، عفونت‌های قارچی و یا خشک شدن نیاز به رطوبت دارند بنابراین در آب‌ و هوای بیش‌ از اندازه خشک، می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت دهنده استفاده کنید؛ همچنین برای حفظ رطوبت در هوا به‌طور مساوی، می‌توانید پنجره را باز کنید.

چه گلدان‌هایی برای کاشت سبزی مناسب است؟

کاشت سبزیجات در کانتینر یک گزینه عالی برای رشد سبزیجات و صیفی‌جات مانند بروکلی، کلم، گوجه‌فرنگی، کاهو، لوبیا و... است. در این روش شما می‌توانید جعبه‌های چوبی را در سایزهای مختلف درست کرده و با ریختن خاک در آنها بذر موردنظر را در آن بکارید.
بطری‌های پلاستیکی بزرگ ایده‌ی دیگری برای کاشت سبزی خانگی است. شما می‌توانید این بطری‌ها را بازیافت کنید تا گیاهان آپارتمانی خود را بکارید.
دقت کنید گلدانی که انتخاب می‌کنید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند ریشه گیاه را در خود جای دهد؛ گلدان‌های کوچک نیاز به آبیاری روزانه دارند و زودتر خشک می‌شوند.

هر فصل برای کاشت چه گیاهی مناسب است؟

کاشت در فصل مناسب اولین گام باغبانی است. هر گیاهی نیاز به آب‌ و هوای گرم یا سرد دارد لذا محصولات خود را به دو دسته مجزا تقسیم کنید: فصل سرد (پاییز، زمستان و بهار) و فصل گرم (تابستان) اما چه گیاهانی را باید در فصل مخصوص به خود کاشت؟

سبزیجات زمستانی: برخی از گیاهان در برابر سرما مقاوم هستند و حساسیت چندانی به هوای سرد ندارند مانند اسفناج، جعفری، گشنیز، تره‌فرنگی، کلم، کاهو و شلغم.

سبزیجات بهاری: کاهو، کلم بروکلی، تربچه، انواع سبزی، چغندر و خربزه ازجمله گیاهانی هستند که در فصل بهار به‌خوبی رشد می‌کنند.

سبزیجات تابستانی: برخی سبزیجات برای رشد، نیاز به هوای گرم دارند مانند لوبیا، ذرت، خیار، بادمجان، بامیه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل، تربچه، پیازچه و طالبی.

نحوه کاشت سبزیجات در آپارتمان

ریحان
ریحان در انواع مختلفی مثل ریحان دارچین، بنفش، لیمو، یونانی، آبی، تایلندی ظاهر می‌شود که هرکدام طعم و بوی منحصربه‌فردی دارد. ریحان برای آن که رشد خوبی داشته باشد، نیاز به هوای گرم و نور خورشید دارد.

نحوه کاشت:
1- گلدان را آماده کنید و آن را با مخلوطی از پرلیت، ورمیکولیت و زغال‌سنگ پرکنید؛ سپس مخلوط را کمی فشار دهید تا منافذ هوایی از بین برود و آن گاه مخلوط را با آب مرطوب کنید تا محیط مناسب برای جوانه زدن ریحان فراهم شود.

2- روی خاک یک الی دو دانه بذر ریحان قرار دهید. روی گلدان را برای آن که مرطوب بمانند با پلاستیک بپوشانید. آن را در مقابل پنجره (جایی که آفتاب به آن بتابد) قرار دهید. دو بار در روز پلاستیک را بردارید و ظروف را آبیاری کنید.

3- هنگامی‌که گلدان جوانه زد، پلاستیک را بردارید و جوانه‌ها را دو بار در روز آبیاری کرده و هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود. هنگامی‌که ساقه‌های ریحان بلند می‌شود، وقت آن است که آنها را به ظرف بزرگ‌تری پیوند بزنید.

تربچه

تربچه انواع مختلف دارد: تربچه سفید، قرمز، گرد و بلند. تربچه باید در برابر آفتاب یا سایه جزئی کاشته شود و خاک تربچه فاقد سنگ و دارای ph باشد، برای بالا بردن ph، به خاک‌آهک دولومیت یا آهک کشاورزی اضافه کنید. تربچه خیلی سریع رشد می‌کند؛ در حدود 5 روز جوانه می‌زند و حدود 3 الی 4 هفته آماده است.

نحوه کاشت:
1- خاک را در گلدان بریزید و بذرهای تربچه را روی آن بپاشید.

2- خاک تربچه را مرطوب نگه‌ دارید اما خیس نکنید. آبیاری تربچه به‌صورت منظم باعث رشد سریع می‌شود. تربچه در فصول گرم هر دو روز یک‌ بار به آبیاری نیاز دارد ولی در فصل پاییز و زمستان با توجه به وضع باران، به هفته‌ای دو بار آبیاری نیاز دارد.

3- هنگامی‌که تربچه‌ها ریز و گرد شده باشند می‌توانید آنها را برداشت کنید. دقت کنید که اگر برداشت تربچه به‌موقع انجام نشود باعث پوک شدن آن می‌شود.

نعناع
این سبزی یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی است که انواع مختلفی دارد: شکلاتی، لیمو، سیب. کاشت این گیاه در مناطق سرد مناسب نیست و بهترین زمان کاشت این گیاه بهار و پاییز است.

نحوه کاشت:
1- نهال کوچک نعناع را از فروشگاه‌های باغبانی تهیه کنید. داخل گلدان را خاک بارور بریزید و در وسط خاک گودالی ایجاد کنید تا نهال نعناع را داخل آن قرار دهید.

2- دور نهال را با خاک بپوشانید و سطح خاک را در حدی که مرطوب شود، آبیاری کنید. هرگز بیش‌ از حد به این گیاه آب ندهید اما نگذارید که خاک خشک شود.

3- بعد از کاشت نعناع و جوانه زدن آن به‌طور مرتب سرشاخه‌های آن را هرس کنید تا رشد گیاه بهتر و پرپشت‌تر شود.

4- نعناع یک الی دو هفته جوانه می‌زند و تا 3 ماه آماده می‌شود. سپس می‌توانید آن را از ارتفاع ۴ تا ۵ سانتی‌متری با قیچی تیز برش بزنید. 

ترخون
خاک مناسب برای کاشت این سبزی، مخلوط شن و ماسه خشک‌ شده با مواد آلی و یا پرلیت، ورمیکولیت، سنگ‌ آهک، زغال‌ سنگ نارس، روتوکوب است. ترخون 10 هفته طول می‌کشد تا آماده شود. این گیاه به نور خورشید زیاد و سه روز یک‌ بار آب نیاز دارد.

نحوه کاشت:
1- خاک را داخل گلدان بریزید و خاک را زیرورو کنید تا گیاه بهتر رشد کند.

2- ریشه ترخون را تا عمق 5 سانت در خاک فروکنید.

3- روی خاک را به میزانی که مرطوب شود، آبیاری کنید و آن را در جای نورگیر قرار دهید.

4- بعد از جوانه زدن و رشد کردن ترخون می‌توانید آن را تا فاصله ۵ الی ۱۰ سانتی از ریشه جدا کنید.

اسفناج
کاشت اسفناج در گلدان به مراقبت ویژه نیاز ندارد. آبیاری منظم، کود و خاک مناسب، کلیدی برای رشد خوب اسفناج است. این سبزی در برابر سرما مقاوم است، به همین دلیل بهترین زمان کاشت آن در فصل زمستان، بهار و پاییز است. این سبزی برای رشد به نور خورشید احتیاج دارد. خاک مناسب برای این سبزی  مخلوطی از ۶۰ درصد خاک باغچه، ۲۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد کود دامی و یا مخلوط خاک و کمپوست است. اسفناج به مدت 7-14 روز شروع به جوانه زدن کرده و در مدت 2 ماه کامل رشد می‌کند.

نحوه کاشت:
1- گلدان را با خاک مناسب پر کرده و حدود دو سانتی‌متر بالای گلدان را خالی بگذارید و روی آن بذر اسفناج بپاشید.

2- بعد از پاشیدن بذر، روی آنها را حدود نیم سانتیمتر مجدداً کود دامی یا کمپوست بپاشید.

3- گلدان را به‌گونه‌ای آبیاری کنید که آب از زهکشی کف گلدان خارج شود؛ برای رشد سریع‌تر اسفناج می‌توانید روی آن را پلاستیک شفاف بکشید.

4- گلدان را در برابر نور خورشید قرار دهید.

جعفری
جعفری انواع مختلفی دارد: جعفری برگ صاف، جعفری مجعد و جعفری ریشه‌ای. این گیاه نسبت به سایر سبزیجات سرعت رشد کندتری دارد و حدود 20 تا 25 روز طول می‌کشد تا جوانه بزند لذا برای رشد سریع‌تر، بذر جعفری را به مدت یک ساعت در آب و مایع ظرف‌شویی بخیسانید و سپس بذرها را خارج کرده و به‌خوبی بشویید و یک‌شب آن را در آب ولرم قرار دهید. بعد از 24 ساعت بذرها را از آب خارج کنید و اجازه دهید تا بذر خشک شود. هنگامی‌که بذرهای جعفری خشک شدند، بذر آماده کاشت است. این گیاه برای رشد به سایه و خاک مرطوب احتیاج دارد.

نحوه کاشت:
1- گلدان را با خاک مناسب جعفری (خاک لومی شنی) پرکنید و سطح خاک را با آب مرطوب کرده و سپس بذرهای جعفری را در خاک بکارید.

بسیاری از گیاهان به حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند اما اگر خانه‌ شما تاریک و یا حتی بدون پنجره بود چه؟! در این صورت می‌توانید لامپ‌های مخصوص رشد گیاه را از فروشگاه‌های لوازم‌ خانگی و یا لوازم‌ آرایشی تهیه کنید



2- گلدان را در سایه قرار دهید و آن را روزانه آبیاری کنید؛ البته میزان آبیاری باید به گونه باشد که تنها سطح خاک مرطوب شود و خاک کاملاً خیس نشود.

3- بعد از رشد کامل گیاه می‌توانید با قیچی یا چاقوی تیز، یکی- دو سانتی‌متر از بالای سطح خاک، آن را ببرید.

شاهی
شاهی ازجمله سبزی‌هایی است حساسیت چندانی به خاک و شرایط محیطی ندارد لذا این خاک در هر نوع خاک و آب و هوایی رشد می‌کند. خاک این گیاه همیشه باید مرطوب باشد به همین خاطر خاک آن باید به‌صورت مداوم و روزانه آبیاری شود. شاهی برای رشد به نور غیرمستقیم خورشید و سایه نیاز دارد. خاک مناسب برای بذر شاهی کوکوپیت+پرلیت و یا خاک باغچه است. این گیاه در زمان کوتاه 30 تا 40 روزه جوانه‌ زده و در مدت 3 تا 6 هفته به‌طور کامل رشد می‌کند.

نحوه کاشت:
1- ابتدا بذرهای شاهی را به مدت 2 تا 5 ساعت در آب خیس کنید یا آن‌ها را روی یک دستمال خیس بگذارید تا متورم شوند؛ سپس اجازه دهید تا بذرها خشک شوند.

2- کف گلدان موردنظر را با خاک پر کرده و سطح آن را آبیاری کنید تا مرطوب شود.

3- بذرهای شاهی را بر روی خاک بپاشید و به‌اندازه نیم سانتی‌متر خاک بر روی آنها بریزید؛ سپس دوباره مقداری روی بذرها را آبیاری کنید.

4- برای حفظ رطوبت خاک به مدت 24 ساعت روی آن را پلاستیک بکشید.

5- بعد از گذشت 1 الی 2 روز بذرها شروع به جوانه زدن می‌کنند.

6- هنگامی‌که اندازه شاهی به 7 تا 12 سانتیمتر رسید می‌توانید آن را از دو سانتی‌متری بالای خاک با قیچی بچینید.

تره
تره برای رشد، در طول روز حداقل به چهار ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و در گرمای زیاد از بین می‌رود. خاک مناسب برای کاشت تره، ترکیب خاک هوموسی یا آهکی با کمپوست و یا 60 درصد خاک باغچه + 20 درصد ماسه + 20 درصد کود دامی است. تره نسبت به خشکی حساسیت زیادی دارد، به‌طوری‌که در هوای گرم و خشک به‌سرعت پژمرده می‌شود لذا این گیاه را باید روزانه آبیاری کرد. این گیاه به مدت 5 الی 7 روز جوانه می‌زند.

نحوه کاشت:
1- بذرها را به جهت رشد بهتر، به مدت 12 تا 24 ساعت در آب خیس کنید.

2- خاک را داخل گلدان بریزید و سطح آن را مرطوب کنید.

3- بذرها را روی خاک بپاشید و روی بذرها را با نیم سانت کود دامی بپوشانید؛ سپس مجدداً روی آن را آبپاشی کنید.

4- تره در ابتدای رشد، بسیار نازک است لذا بعد از ضخیم شدن ساقه‌ها، گیاه آماده برداشت است.


نکته: توجه کنید که در کاشت این 8 نوع سبزی، کف گلدان شما باید چند سوراخ داشته باشد تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود؛ همچنین بهتراست کف گلدان را با سنگ‌ریزه پرکنید تا آب به‌راحتی از آن خارج شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.