تبیان، دستیار زندگی

8 روش طبیعی برای ترمیم موهای آسیب دیده

از شر موهای خشک خلاص شوید

استفاده مکرر از سشوار و یا استفاده از روش‌هایی مانند دکلره و رنگ کردن یا صاف کردن می‌تواند باعث خشک شدن و صدمه زدن به موهای شما شود. موهای خشک بیشتر مستعد شکستگی و آسیب‌دیدگی هستند؛ به همین منظور در این مقاله به معرفی روش‌های طبیعی و خانگی درمان و تقویت موهای خشک و آسیب‌دیده می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موی خشک
درست است که ژنتیک و مسائل بهداشتی ارتباط مستقیمی با سلامت مو دارند اما کارهای بسیاری وجود دارد که ممکن است به‌صورت روزمره انجام دهید، بدون آن که متوجه شوید که باعث آسیب به موهای شما می‌شود. بنابراین اولین قدم برای پایان دادن به خشکی و آسیب‌دیدگی مو، تغییر برخی از عادت‌های روزانه است. این عادت‌ها عبارت‌اند از:
- شانه کردن موهای مرطوب
- خشک‌کردن موهای خیس با حوله و سشوار
- صاف کردن مو با اتو
- رنگ و دکلره
- شستن بیش‌ از اندازه مو با شامپو
- شستن مو با آب گرم
- استرس

چگونه موهای آسیب‌دیده را درمان کنیم؟

مشکلات مو بسیارند و هر کدام علتی دارند. ریزش مو، سفید شدن مو، خارش و شوره مو، خشکی و آسیب‌دیدگی و... دیگر از عواملی هستند که می‌توانند زیبایی موها را تحت تأثیر قرار دهند و از آنجایی‌ که مو نیمی از زیبایی زنان را تشکیل می‌دهد، درمان و تقویت هر کدام از این عوامل بسیار حائز اهمیت است. خشکی و شکنندگی مو یکی از آن مشکلاتی است که زنان زیادی در اثر رنگ و دکلره گرفتار آن می‌شوند اما پیروی از روش‌های طبیعی و خانگی زیر تا حد زیادی می‌تواند در ترمیم و تقویت موهای آسیب‌دیده به شما کمک کند:

1- چای سیاه
چای یک تقویت‌کننده و شستشوی عالی برای مو است که درخشش طبیعی به موهای شما می‌بخشد. بعد ازشستن مو با شامپو، سر خود را با چای تازه‌ دم‌کرده و شیرین نشده به‌عنوان شستشوی نهایی بشویید. این روش باعث تقویت رنگ مو می‌شود و شما می‌توانید هر چند بار دوست دارید از این ترفند استفاده کنید.

 آلوئه ورا باعث تحریک رشد مو، درخشش و نرمی آن می‌شود. به ترمیم pH مو کمک می‌کند و سلول‌های مرده پوست سر را از بین می‌برد. کافی است یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و حداقل چهار قاشق غذاخوری ژله‌ی داخلِ برگِ آلوئه ورا را در یک‌کاسه مخلوط کرده، سپس روی موهای شامپو زده خود بمالید



2- روغن‌ زیتون
نصف فنجان روغن‌ زیتون را گرم‌ کنید و مراقب باشید جوش نیایید. این روغن را روی موهای خود ماساژ داده و آن را با کلاه دوش پوشانده و روی آن حوله ببندید. بگذارید روغن حداقل 45 دقیقه روی سرتان بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

3- سرکه سیب
2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده و موهای خود را با آن تمیز کنید؛ پس از 5 الی 15 دقیقه موها را با نرم‌کننده بشویید. این کار را هر دو هفته یک‌بار انجام دهید.

4- تخم‌مرغ و روغن‌ زیتون
2 زرده تخم‌مرغ و 2 قاشق غذاخوری روغن‌ زیتون را با مقدار کمی آب در یک‌کاسه مخلوط‌ کنید تا یکدست شود. موهای خود را به چهار بخش تقسیم کرده و شروع به استفاده از مخلوط‌ کنید؛ می‌توانید مخلوط را روی سطح مو و یا فقط به انتهای آن بمالید. هنگامی‌ که موی خود را کاملاً با روغن و تخم‌مرغ ماساژ دادید، آن را برای یک تا 2 ساعت با کلاه دوش بپوشانید و سپس با شامپو یا نرم‌کننده عاری از سولفات شسته و با آب ولرم آبکشی کنید.

5- روغن نارگیل
روغن نارگیل یک نرم‌کننده عالی برای مو است زیرا این ماده دارای اسید لوریک، اسید کاپریک و ویتامین E است که به ترمیم مو کمک می‌کند؛ بنابراین  3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را برای چند ثانیه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. این روغن را روی پوست سر ماساژ داده و تا نوک موها بکشید. هنگامی‌که مو و پوست سر را به‌طور کامل با روغن مرطوب کردید، موهای خود را با حوله داغ بپوشانید و 45 دقیقه صبر کنید. درنهایت موهای خود را با آب ولرم آبکشی نمایید. این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

6- جوش‌شیرین
جوش‌شیرین یک ماده موثر برای از بین بردن ناخالصی‌ موهای شما است. این مخلوط باعث می‌شود موهای شما نرم و مرطوب شود؛ بنابراین 1/4 فنجان جوش‌شیرین را با 1/2 لیوان نرم‌کننده مخلوط کرده و آن را از ریشه تا نوک موهایتان بکشید. هنگامی‌که موهای شما به‌طور کامل در مخلوط قرار گرفت، آن را با یک کیسه پلاستیکی یا کلاه دوش بپوشانید، سپس یک حوله گرم را روی کیسه پلاستیکی ببندید و یک ساعت صبر کنید. سپس موهای خود را با آب ولرم بشویید. این کار را یک‌ بار در ماه تکرار کنید.

7- موز
شاید از مالیدن موز به موهایتان تعجب کنید اما هنگامی‌که موز با روغن‌زیتون و عسل ترکیب شود، ترکیب مطلوبی را برای موهای خشک و آسیب‌دیده ایجاد می‌کند زیرا موز حاوی ویتامین‌های B، C و E است که حالت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد و از مواردی مانند شکستن و آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین یک عدد موز رسیده را با دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و خوب مخلوط ‌کنید. این مخلوط را روی موهای خود بمالید. سپس موهایتان را با کلاه دوش پوشانده و 30 دقیقه صبر کنید. درنهایت آن را با آب و شامپو بشویید. این کار را یک‌بار در هفته انجام دهید.

8- آلوئه ورا
آلوئه ورا باعث تحریک رشد مو و درخشش و نرمی آن می‌شود. به ترمیم pH مو کمک می‌کند و سلول‌های مرده پوست سر را از بین می‌برد. کافی است یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و حداقل چهار قاشق غذاخوری ژله‌ی داخلِ برگِ آلوئه ورا را در یک‌کاسه مخلوط کرده، سپس روی موهای شامپو زده خود بمالید و پنج دقیقه صبر کنید. درنهایت آن را با آب ولرم بشویید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.