تبیان، دستیار زندگی
یك متخصص تغذیه گفت: زردآلو به دلیل داشتن بتاكاروتن (پیش ساز ویتامین A) ا، در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زردآلو باعث جوان شدن پوست می‌شود

زردآلو

یك متخصص تغذیه گفت: زردآلو به دلیل داشتن بتاكاروتن (پیش ساز ویتامین A) از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌كند و بتاكاروتن مثل یك پوست طبیعی، از داخل اثر می‌كند.

مرتضی صفوی افزود: زردآلو سرشار از ویتامین A است كه به رشد اطفال كمك كرده و باعث تقویت بینایی در آنها می‌شود.

وی گفت: در بین سبزیجات، هویج و در بین میوه‌ها ، زردآلو بیشترین مقدار بتاكاروتن را دارند و هیچ میوه دیگری به این اندازه دارای بتاكاروتن نیست.

بتاكاروتن از دسته كاروتنوئیدها و پیش ساز ویتامین A در بدن است و همچنین به عنوان یك آنتی اكسیدان بدن را از صدمات رادیكال‌های آزاد حفظ می‌كند.

تعداد زیادی كاروتنوئیدهای دیگر مثل كورستین و مقادیر زیادی اسید سالیسیلیك در زردآلو وجود دارد و این مواد متعلق به گروه بزرگی از مواد بیواكتیو هستند كه می‌توانند از مواد غذایی، مواد درمانی بسازند و غشای مخاطی بدن را نوسازی كنند.

این متخصص تغذیه افزود: بتاكاروتن موجود در زرد آلو مانع پینه بستن و خشك شدن پوست می‌شود. وقتی پوست بدن پوسته پوسته شده و سفید یا خاكستری رنگ می‌شود، نشانه كمبود بتاكاروتن است.

آب زردآلو

صفوی اضافه كرد: بتاكاروتن در بدن، یك پوشش محافظ در مقابل رادیكال‌های آزاد به وجود می‌آورد و كاروتن موجود در پوست به عنوان یك محافظ در مقابل اشعه ماورای بنفش عمل می‌كند. در تابستان مقدار كاروتن محافظ موجود در پوست كم می‌شود و اگر اشعه ماورای بنفش شدیدتر باشد، به همان نسبت كاروتن بیشتری در بدن مصرف می‌شود.

وی افزود: نور آفتاب ، نیكوتین موجود در سیگار، استرس و مواد مضر سبب تولید رادیكال‌های آزاد خطرناك در بدن می‌شوند. بتاكاروتن توانایی مقابله با این رادیكال‌ها را دارد و انرژی تخریبی آنها را كم كند.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: روغن هسته ی زردآلو ملین معده و نرم كننده است و ریختن چند قطره از آن در گوش باعث تسكین درد می‌شود.

صفوی گفت: جوشانده برگ درخت خشك زرد آلو، كرم معده (یك نوع انگل) را از بین می‌برد و ادرار را زیاد می‌كند و شكوفه درخت آن، ضد خونریزی است و اگر جوشانده‌ای از آن تهیه كرده و چند قطره در بینی مبتلایان به خون دماغ بچكانید، خونریزی قطع می‌شود.

خبرگزاری فارس

*مطالب مرتبط:

زردآلو؛ طلای تابستان

زردآلو منبع بتا كاروتن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.