هر كامپیوتر موجود در شبكه به منظور ایجاد ارتباط با سایر كامپیوترها، می‌بایست شناسایی و دارای یك آدرس منحصر به فرد باشد. قطعا تاكنون با آدرس‌هایIP و یاMAC  ( اقتباس شده از كلماتMedia Access Control) برخورد داشته اید و شاید ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


Address  MAC چیست ؟

هر كامپیوتر موجود در شبكه به منظور ایجاد ارتباط با سایر كامپیوترها، می‌بایست شناسایی و دارای یك آدرس منحصر به فرد باشد. قطعا تاكنون با آدرس‌هایIP و یاMAC  ( اقتباس شده از كلماتMedia Access Control) برخورد داشته اید و شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد كه اولا ضرورت وجود دو  نوع آدرس چیست و ثانیا جایگاه استفاده از آنان چیست ؟

MAC Address ،  یك آدرس فیزیكی است در حالی كه آدرس‌هایIP،  به منزله  آدرس‌های منطقی می‌باشند. آدرس‌های منطقی شما را ملزم می‌نمایند كه به منظور پیكربندی كامپیوتر و كارت شبكه،  درایورها و یا پروتكل‌های خاصی را در حافظه مستقر نمائید ( مثلا استفاده  از  آدرس‌هایIP). این وضعیت در رابطه باMAC Address صدق نخواهد كرد و اینگونه آدرس‌ها نیازمند درایور‌های خاصی نخواهند بود،  چراكه آدرس‌های فوق درون تراشه كارت شبكه قرار می‌گیرند.

 دلیل استفاده از MAC Address

 هر كامپیوتر موجود در شبكه،  می‌بایست با استفاده از روش‌هائی خاص شناسایی گردد. برای شناسایی یك كامپیوتر موجود در شبكه،   صرف داشتن یك آدرسIP به تنهائی كفایت نخواهد كرد. حتما علاقه مندید كه علت این موضوع را بدانید. بدین منظور، لازم است نگاهی به مدل معروف‌

Open Systems Interconnect) OSI ) و لایه‌های آن داشته باشیم:

همانگونه كه مشاهده می‌نمایید،MAC Address  در لایهDataLink (لایه دوم مدلOSI ) قرار دارد  و این لایه مسوول بررسی این موضوع خواهد بود كه داده متعلق به كدامیك از كامپیوترهای موجود در شبكه است. زمانی كه یك بسته اطلاعاتی (Packet) به لایهDatalink می‌رسد (از طریق لایه اول)،  وی آن را در اختیار لایه بالائی خود (لایه سوم) قرار خواهد داد. بنابراین ما نیازمند استفاده از روش خاصی به منظور شناسایی یك كامپیوتر قبل از لایه سوم هستیم.MAC Address،  در پاسخ به نیاز فوق در نظر گرفته شده و با استقرار در لایه دوم،  وظیفه شناسایی كامپیوتر قبل از لایه سوم را بر عهده دارد. تمامی‌ماشین‌های موجود بر روی یك شبكه،  اقدام به بررسی بسته‌های اطلاعاتی نموده تا مشخص گردد كه آیاMAC Address موجود در بخش <آدرس مقصد> بسته اطلاعاتی ارسالی با آدرس آنان مطابقت می‌نماید؟ لایه فیزیكی (لایه اول) قادر به شناخت سیگنال‌های الكتریكی موجود بر روی شبكه بوده و فریم‌هائی را تولید می‌نماید كه در اختیار لایهDatalink،  گذاشته می‌شود. در صورت مطابقتMAC Address موجود در بخش <آدرس مقصد> بسته اطلاعاتی ارسالی باMAC Address یكی از كامپیوترهای موجود در شبكه،  كامپیوتر مورد نظر آن را دریافت و با ارسال آن به لایه سوم،  آدرس شبكه‌ای بسته اطلاعاتی (IP) بررسی تا این اطمینان حاصل گردد كه آدرس فوق با آدرس شبكه‌ای كه  كامپیوتر مورد نظر با آن پیكربندی شده است به درستی مطابقت می‌نماید.

 ساختار  MAC Address

 یكMAC Address بر روی هر كارت شبكه همواره دارای طولی مشابه و یكسان می‌باشند. (شش بایت و یا 48 بیت). در صورت بررسیMAC Address  یك كامپیوتر كه بر روی آن كارت شبكه نصب شده است،  آن را با فرمت مبنای شانزده (Hex)،  مشاهده خواهید دید. مثلاMAC Address كارت شبكه موجود بر روی یك كامپیوتر می‌تواند به صورت زیر باشد:

 مشاهده MAC Address

 استفاده از دستورIPconfig/all و  مشاهده بخشPhysical address :

زمانی كه یك تولید كننده نظیر اینتل،  كارت‌های شبكه خود را تولید می‌نماید،  آنان هر آدرس دلخواهی را نمی‌توانند برایMAC Address در نظر بگیرند. در صورتی كه تمامی‌تولید كنندگان كارت‌های شبكه بخواهند بدون وجود یك ضابطه خاص،  اقدام به تعریف آدرس‌های فوق نمایند،  قطعا امكان تعارض بین آدرس‌های فوق به وجود خواهد آمد. (عدم تشخیص تولید كننده كارت و وجود دو كارت شبكه از دو تولید كننده متفاوت با آدرس‌های یكسان). حتما این سوال برای شما مطرح می‌گردد كهMAC Address  توسط چه افراد و یا سازمان‌هایی و به چه صورت به كارت‌های شبكه نسبت داده می‌شود؟  به منظور برخورد با مشكلات فوق،  گروهIEEE،   هرMAC Address  را به دو بخش مساوی تقسیم كه از اولین بخش آن به منظور شناسایی تولید كننده كارت و دومین بخش به تولید كنندگان اختصاص داده شده تا آنان یك شماره سریال را در آن درج نمایند.

 كد تولید كنندگان بر اساس1700-RFC به آنان نسبت داده می‌شود. در صورت مشاهدهRFC فوق حتما متوجه خواهید شد كه برخی از تولید كنندگان دارای بیش از یك كد می‌باشند.علت این امر به حجم گسترده محصولات تولیدی آنان برمی‌گردد.

 با این كهMAC Address در حافظه كارت شبكه ثبت می‌گردد،  برخی از تولید كنندگان به شما این اجازه را خواهند داد كه با دریافت و استفاده از یك برنامه خاص،  بتوانید بخش دومMAC Address كارت شبكه خود را تغییر دهید(شماره سریال كارت شبكه). علت این موضوع به استفاده مجدد از سریال‌های استفاده شده در سایر محصولات تولید شده توسط آنان برمی‌گردد (تجاوز از محدود مورد نظر).

 در حال حاضر احتمال این كه شما دو كارت شبكه را خریداری نمایید كه دارایMAC Address یكسانی باشند، بسیار ضعیف و شاید هم غیرممكن باشد.

برگرفته از سایت www.data-srco.ir