شمارش معکوس تا بازی‌های المپیک 2008 آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدیدترین دستاوردهای علمی در المپیک

المپیک 2008 چین

کمتر از 2 ماه به آغاز پیکارهای المپیک چین باقی مانده است. این اولین میزبانی یک بازی بین‌المللی با این درجه از اهمیت در چین خواهد بود و پکن می‌تواند از آن برای نشان دادن ظاهر مدرن و قدرت اقتصادی خود به جهان استفاده کند.

دولت چین برای تضمین موفقیت این بازی‌ها میلیاردها دلار صرف توسعه زیرساخت‌ها کرده است. از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان از یک خط متروی گسترده، استادیوم‌های مدرن، خیابان و جاده‌های جدید و زیر ساخت ارتباطی و مخابراتی بی‌سیم نام برد. ترکیبی را فناوری‌های بی‌سیم ارتباطی و مخابراتی، محصول شرکت‌های چینی  و خارجی، نقش حیاتی در موفقیت بازی‌های پکن خواهند داشت. در این میان دولت چین، در حالی که چند ماه به آغاز بازی‌های المپیک جهانی باقی مانده، بر حجم سرمایه‌گذاری خود روی این بازی‌ها افزوده است. مجموع هزینه بازی‌های المپیک، نزدیک به 30میلیارد دلار برآورد شده است. اما چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند با استفاده از این موقعیت، فرهنگ و پیشرفت‌های نوین خود را به افکار عمومی جهان معرفی کنند.

ورزشگاه های المپیک

تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک سال 2008 پکن زمان کوتاهی باقی مانده و ساخت ورزشگاه‌ها به عنوان موضوع مهم امور تشکیلاتی این بازی‌ها با موفقیت در حال پیشرفت است.

پکن برای برگزاری بازی‌های المپیک سال 2008 جمعا به 37 ورزشگاه نیاز دارد. در این میان 19 ورزشگاه از نو ساخته می‌شوند. مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای ساخت این ورزشگاه‌ها به 26 میلیارد و 700میلیون دلار می‌رسد. دولت چین و شهر پکن به ساخت این ورزشگاه‌ها فوق‌العاده اهمیت می‌دهند و در زمینه‌های طراحی و احداث آنها کارمندان ممتاز داخل و خارجی را  استخدام کرده‌اند. طراحی ورزشگاه‌هایی چون ورزشگاه ملی که «لانه» نام دارد، بسیار مورد تقدیر قرار گرفته است. قرار است مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک در این ورزشگاه ملی برگزار شود، از آنجا که نمای آن شبیه لانه پرندگان است، نام آن را لانه گذاشته‌اند.

ورشگاه

ساخت این ورزشگاه از اواخر ماه دسامبر سال 2003 در پارک المپیک واقع در شمال پکن آغاز شد، استفاده از فناوری روز، به کارگیری مصالح و استانداردهای جدید از ویژگی‌های این ورزشگاه است.

براساس برنامه‌ریزی، پکن در زمینه احداث ورزشگاه‌های بازی‌های المپیک، به طور کامل کاربردهای مختلف آنها را چون ورزشی، فرهنگی، نمایشگاهی، تجاری، گردشگری، تندرستی و تفریحی مدنظر قرار داده تا از کارایی اجتماعی و اقتصادی این ورزشگاه پس از برگزاری بازی‌ها تا حدامکان استفاده شود. پکن در جریان احداث این ورزشگاه‌ها علاوه بر مد نظر قرار دادن ویژگی‌های طراحی، احداث و کاربرد آنها پس از برگزاری‌ بازی‌ها، به ایده‌سبز و علمی بودن آنها هم اهمیت زیادی داده است. به ‌طوری که مرکز قایق بادی شهرچین دائو که مسابقه‌ قایقرانی بازی‌های المپیک سال 2008 پکن در آنجا برگزار خواهد شد، نماینده ایده سبز و علمی شهر پکن برای برگزاری بازی‌های المپیک است.

ساخت سالن ورزشی دانشگاه کشاورزی چین، محل برگزاری رقابت‌های کشتی المپیک 2008 هم به پایان رسیده است سالن کشتی دانشگاه کشاورزی چین در شرق محوطه این دانشگاه واقع شده و مکان برگزاری مسابقات کشتی آزاد، فرنگی و بانوان بشمار می‌رود.

مساحت ساختمان (که دارای ساختاری فولادی است) 23950 مترمربع و دارای 6000 صندلی برای علاقمندان و تماشاگران این رشته ورزشی است که قابلیت سرویس‌دهی 8500 تماشاچی را نیز دارد.

در ضمن استادیوم ورزشی‌های آبی‌پکن هم معماری شگفت‌انگیزی دارد. به خاطر نمای حبابی و شفاف، این استادیوم لقب مکعب آبی گرفته و بعد از مدت‌ها این استادیوم برای بازدید توریست‌ها بازگشایی شده است. این ورزشگاه طوری طراحی شده که در مصرف انرژی کارا باشد، پوسته حبابی، انرژی نور خورشید را جذب می‌کند و هوا و آب استادیوم  را گرم می‌کند، هر حباب، فیلتری دارد که میزان پراکنده شدن گرما را تنظیم می‌کند. جنس این حباب‌ها از یک ماده شبیه تفلون موسوم به ETFE است. بنابراین این ورزشگاه سازه‌ای «سبز» و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود.

استادیم ورزش های آبی

این استادیوم از آب بارانی که روی سقفش می‌بارد بعد از تصفیه، برای تامین آب ورزشگاه استفاده می‌کند. عملیات ساخت این استادیوم از دسامبر 2003 آغاز شده و تخمین زده می‌شود که 150 تا 200 میلیون دلار هزینه، صرف ساختن مکعب آبی شده باشد. در المپیک 2008، ورزشکاران برای گرفتن 42 مدال طلا باید در همین ورزشگاه رقابت کنند، ورزشگاهی که 6 هزار صندلی ثابت و 11 هزار صندلی موقتی دارد و طراحی خوب آن استفاده از این ورزشگاه را تا 40- 30 سال آینده هم ممکن خواهد کرد.

استادیم ورزش های آبی

ارائه خدمات هواشناسی عالی در زمان برگزاری المپیک

ابرهای بارور شده

نهادهای هواشناسی چین خود را برای ارائه بهترین خدمات در طول تاریخ در زمان برگزاری بازی‌های المپیک پکن آماده کرده‌اند. پس از موفقیت چین در تقاضا برای میزبانی پکن، نهادهای هواشناسی چین مشغول امور تدارکاتی بوده‌اند. پیش‌بینی‌های آب و هوا در زمان برگزاری المپیک طوری دقیق خواهد بود که تغییرات 3 ساعته وضعیت آب و هوا در اطراف هر ورزشگاه گزارش می‌شود.

البته به تازگی چین تلاش عجیبی را برای جلوگیری از بارش باران در روز افتتاحیه المپیک آغاز کرده و برای جلوگیری از بارش‌های احتمالی در روز افتتاحیه مسابقات المپیک پکن زرادخانه‌ای از راکت و هواپیماهای ویژه آماده می‌کند تا از آنها برای پراکنده ساختن ابرهای بارانزا استفاده کند.

مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک پکن در استادیوم فوق مدرن «لانه پرنده» برگزار می‌شود و مقامات برگزار کننده از ترس خیس شدن پوشش مقامات عالی رتبه ورزشی و سیاسی سراسر جهان در زیر بارش‌های احتمالی این تکنیک عجیب را انتخاب کرده‌اند.

بیش از 100 تن از کارمندان 21 ایستگاه تعیین شده در اطراف پکن وظیفه دارند تا تنها در مدت 10 دقیقه از زمان اعلام، راکت‌های حاوی ید نقره را به سوی ابرهای باران‌زای اطراف شهر پرتاب کنند تا پیش از رسیدن به پکن بارش کاملی داشته باشند. همچنین قرار است از هواپیماهای ویژه‌ای نیز برای تحریک ابرها و بارش آنها تا پیش از رسیدن به آسمان پکن و استادیوم برگزاری مراسم افتتاحیه استفاده شود.

شناگران با لباس جدید در المپیک 2008

لباس شنای ویژه‌ای با استفاده از تازه‌ترین دستاوردهای عرصه فناوری‌های نوین ساخته شده است که سرعت شناگران را افزایش می‌دهد. این لباس شنا پس از سه‌ سال تحقیقات و با همکاری ناسا و انجام آزمایشات مختلف روی بیش از یکصد ماده و پارچه مختلف و طرح‌های گوناگون ارائه شده است.

این لباس پس از مورد آزمایش قرار گرفتن از سوی بیش از 400 شناگر برجسته جهان به عنوان هیدرودینامیک‌ترین لباس شنای جهان معرفی شده است. این لباس شنا LZRRACER نام داشته و محصول جدیدی از شرکت Speedo است و پس از ساخت آن با استفاده از اسکن برداری‌های پیشرفته از بدن شناگران در حال شنا با آن به عنوان مناسب‌ترین لباس شنای جهان شناخته شده است.

 این لباس شما از نوعی ماده دافع آب و سبکی ساخته شده است که بسیار سریع هم خشک می‌شود و با هدف قرار دادن بدن شناگران در بهترین وضعیت ممکن برای رسیدن به حداکثر سرعت ممکن طراحی و ساخته شده است. پیش‌بینی می‌شود شناگران طراز اول جهان در جریان برگزاری المپیک 2008 پکن از این لباس شنا استفاده کنند.

لباس شنای جدید speedo

همکاری سازمان بهداشت جهانی با چین

نماینده سازمان بهداشت جهانی، المپیک 2008 پکن را فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌های مشترک با کشور چین عنوان کرد. «هانس ترودسون» نماینده سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: همکاری با چین نباید تنها به زمان برگزاری المپیک خلاصه شود بلکه این مسابقات فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه است.

هانس ترودسون

در حال حاضر چین گام‌های مثبتی برای بهبود محیط زیست و امنیت آب و غذا و سلامت عمومی برداشته و آگاهی مردم را در این زمینه‌ها ارتقا داده و از شیوع بیماری‌های واگیردار جلوگیری کرده است که این اقدامات بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

پکن با توجه به نزدیک شدن بازی‌های المپیک به دستاوردهای مهمی در خصوص سلامت عمومی دست یافته است که این رهاورد ارزشمندی برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود.

ترودسون کنترل دخانیات در پکن را نمونه خوبی از رعایت بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: ممنوعیت کشیدن سیگار در هتل‌های میزبان ورزشکاران و کارکنان المپیک نیز از جمله اقدامات قابل تقدیر پکن بوده است. البته این دستاوردهای نباید پس از برگزاری المپیک پکن از دست برود. بعد از المپیک روند بهبود بهداشت عمومی در کشور چین ادامه خواهد یافت و مردم باید آگاهی بیشتری در این باره کسب کنند.

تمایل بالای چینی‌ها برای تولد فرزند در زمان آغاز المپیک

زوج‌های چینی برای مدت‌ها در تلاشند که با روش‌های بارداری مصنوعی و درمان‌های نازایی فرزند خود را درست در 8 ثانیه عصر 08/08/08 همزمان با مراسم افتتاحیه المپیک 2008 پکن به دنیا آورند. در ماه‌های گذشته در خواست‌های تلفنی به شوراهای دپارتمان‌های زنان و زایمان چین به منظور برگزاری گردهمایی‌های آنلاین زوج‌های جوان با پزشکان زنان و زایمان افزایش یافته است.

در حقیقت زوج‌های جوان چینی تمایل دارند تنها فرزندشان 8 ثانیه عصر 08/08/08 (8آگوست2008) که لحظه آغاز مراسم بیست و نهمین دوره المپیک است متولد شود. به همین منظور این زوج‌های جوان از پزشکان زنان و زایمان درخواست دارند که با روش‌های بارداری مصنوعی و درمان‌های نازایی برنامه زمان‌بندی مشخصی را ارائه دهند که نوزاد آنها دقیقا در این لحظه به خصوص چشم به دنیا بگشاید. در فرهنگ چینی عدد 8 نماد خوش‌شانسی و اقبال است، تعداد تولدهای سال 2007 جاری در این کشور به 20میلیون رسید و براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به علاقه مردم به تولد «نوزاد المپیکی» تعداد کودکانی که در سال 2008 در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا متولد می‌شوند بیش از این رقم خواهد شد.

محصولات ویژه المپیک

Lenovo لپ‌تاپ‌های ویژه المپیک سال 2008 چین را معرفی کرده است. این  لپ‌تاپ‌های ویژه المپیک که در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌آیند دارای ترکیب رنگ قرمز و مشکی هستند که کاملا مشابه مشعل المپیک 2008 است. البته دولت چین طراحی مشعل المپیک 2008 را هم به عهده این شرکت قرار داده بود. هنوز اطلاعات زیادی راجع به مشخصات سخت‌افزاری این لپ‌تاپ‌ها ارائه نشده است اما جزییات اولیه نشان می‌دهد که این کامپیوترها مجهز به LCD12.1، اینچی XGA و پردازشگر اینتلCora 2 Dun  هستند.

لپ تاپ طرح مشعل المپیک

همچنین شرکت سامسونگ که یکی از مهمترین اسپانسرهای المپیک پکن است، به مناسبت برگزاری این مسابقات یک نسخه جدید از تلفن‌های همراه «ویرایش طلایی» را که با طلای 18 عیار ساخته شده است معرفی کرده است. پشت این مدل کهE848  نام دارد، آرم المپیک 2008 حک شده است.

موبایل جدید با آرم المپیک

آمادگی فناوری اطلاعات چین برای المپیک

المپیک 2008 نسبت به تمام المپیک‌های پیشین گسترده‌ترین استفاده را از خدمات ارتباطی بی‌سیم و پهن باند خواهد داشت.

به نظر می‌رسد چین خیال دارد در این بازی‌ها از نظر استفاده از فناوری‌های پیشرفته مخابراتی و ارتباطی بدرخشد. این وضعیت باعث افزایش فشار بر سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات ارتباطی شده است تا اطمینان حاصل شود که آنها هم به‌خوبی ورزشکاران؛ وظایف خود را اجرا کنند. تامین نیازهای ارتباطی بیش از 25 هزار و روزنامه‌نگار و نماینده ورزشی و میلیون‌ها بازدید کننده در مدت 18 روز برگزاری بازی‌ها، چالش بسیار بزرگی برای چین خواهد بود. در واقع انتظار می‌رود زیر ساخت‌های ارتباطی و مخابراتی المپیک پکن بزرگترین و پیچیده‌ترین زیرساخت فناوری اطلاعات در میان همه المپیک‌های تاریخ باشد. طبق اعلان کمیته سازماندهی المپیک پکن، این بازی‌ها در 37 مکان مختلف انجام خواهند شد که 31 مکان در پکن قرار دارند. در مجموع به جز پکن، 6 شهر دیگر نیز میزبان بازی‌ها خواهند بود. هنگ کنگ میزبان مسابقات اسب سواری خواهد بود. قایق‌رانی، والیبال ساحلی و بعضی از مسابقات شنا در کینگ دائو و مسابقات مقدماتی فوتبال نیز در شانگ‌های، تیانجین، کینگ‌هانگ‌دائو و چند شهر دیگر برگزار خواهد شد. به گفته کار شناسان پوشش چنین گستره جغرافیایی به زیرساخت مخابراتی جامع و انعطاف‌پذیر ثابت و موبایل نیاز خواهد داشت. چین برای سربلند بیرون آمدن از این چالش، در چند سال اخیر میلیون‌ها دلار در ارتقا و گسترش شبکه فیبر نوری، شبکه ارتباطات بی‌سیم، شبکه سونیچینگ و دیتا سرمایه‌گذاری کرده است.

جایی برای آزمایش فناوری‌های مخابراتی

از تلویزیون پروضوح که بگذاریم، بازی‌های المپیک فرصتی برای آزمایش فناوری‌های بی‌سیم مخابراتی خواهد بود. دو فناوری بی‌سیم WiMex و TD- SCDMA برای اولین بار در چین پیاده‌سازی می‌شوند. فناوری TD- SCDMA مختص به چین است و اولین بار است که در چنین مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شمارش معکوس المپیک پکن که بر سه اصل «بازی‌های المپیک سبز، بازی‌های المپیک برخوردار از سطح تکنولوژی بالا و بازی‌های المپیک از نظر مردم» پایه‌ریزی گردیده آغاز شده و بزودی همه ما را متعجب خواهد کرد.

 

اصغر الوندی

جام جم