اول از همه باید ببینیم فرانسه اصلا با چه هدفى به سوییس آمده است. در نگاه كلى طبیعى است كه بگوییم: قهرمانى، دیگر این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرانسه؛ نابودى ایتالیا، بعد قهرمانى

خداحافظی

اول از همه باید ببینیم فرانسه اصلا با چه هدفى به سوییس آمده است. در نگاه كلى طبیعى است كه بگوییم: قهرمانى، دیگر این ساده ترین تعریف از حضور خروس ها در سوییس است اما به نظر مى رسد فرانسوى ها قبل از آن هدف دیگرى هم داشته باشند. ماموریتى نیمه كاره باید در گروه سه رقابت ها به پایان برسد. ایتالیا مقابل آنهاست فكر هم نكنید پیروزى پر گل در پاریس، چند روز بعد از فینال جام جهانى خیال فرانسوى ها را راحت كرده است. یك چیزى شبیه به عقده از ایتالیایى ها در دل َآنها به جاى مانده است. شاید روزى نباشد كه خیلى از آنها پیش خودشان به این فكر نكنند، كه چرا با وجود برترى فنى در فینال مقابل لاجوردى پوشان در نهایت قهرمانى را از دست دادند و از همه بدتر شاهد تحقیر نفر اول تیم زین الدین زیدان جلوى چشم صدها میلیون بیننده بودند، كه ستاره اخلاق گراى فرانسوى ممكن بود از چشمشان بیفتد. حتى ماركوماتراتزى كه شاید بى اخلاق ترین بازیكن چند سال اخیر فوتبال ایتالیا هم باشد با سابقه شكستن بینى برونوچیرلو در یكى از بازیهاى سرى A، حتى جرات نكرد براى رویارویى مقابل فرانسه در مرحله مقدماتى جام ملت هاى اروپا به پاریس برود. ویلیام گالاس مدافع فرانسوى ها چند روز قبل این بازى در اظهارنظرى رسمى گفته بود، اگر ماتراتزى را در چمن پارك دو پرنس- ورزشگاه اصلى پاریس- ببیند، با اودرگیر خواهد شد. وقتى ماركو در آن سفر همراه كاروان لاجوردى پوشان در فرودگاه پایتخت فرانسه دیده نشد، خیلى ها در فرانسه به او لقب بزدل را دادند. پدیده درگیرى زیدان وماتراتزى آنقدر مهم بود كه علاوه بر نقش بستن روى جلد نشریات ورزشى همه دنیا، حتى بهانه اى براى به وجود آمدن چند پدیده جدید شد. مانند فرهنگ ویدئوگیم سازى كه اتفاقا هیچ كس در میان ورزشى نویسان خودمان در این دو سال به آن اشاره نكرد. این فرهنگ دنیاى مدرن امریكایى و اروپایى هاست همانطور كه ما در اینجا به صورت SMS رابطه خنده را ایجاد مى كنیم.

اینكه زیدان امروز فرانسه را در یورو همراهى نمى كند هم فاجعه نیست و هم هست شاید براى دومنك فاجعه نباشد. او از نظر حرفه اى به قضیه نگاه مى كند. زیدان هر چقدر هم نابغه باشد به هر حال پا به سن گذاشته است ضمن اینكه دومنك كمبود بازیكن خلاق را در تیمش حس نمى كند. همین سامى نصرى یا تولالان اگر چه Play maker واقعى نیستند اما قدرت تبدیل شدن به این موقعیت را دارند.

نبود زیدان اما براى طرفداران فرانسه و اصلا هواداران فوتبال فاجعه است. مگر مى شود او را فراموش كرد زیدان در چمن یك زمین فوتبال از خودش امضا دارد. مثل یك فیلم قوى كه شما بدون دیدن تیتراژ مى توانید حدس بزنید كارگردانش چه كسى است.

***

نوشتن از فرانسه بدون زیدان كار سختى است. زیدان به شما كمك مى كند تا بتوانید تیم را مورد ستایش قرار دهید. با این حال خروس ها از آمادگى خوبى براى حضور در یورو برخوردارند. فقط كافى است رقیب مشهور آنها را مقابلشان قرار دهید و در فاز جوانگرایى آنها را با ایتالیایى ها مقایسه كنید.

نسل طلایى جام جهانى 98 و بعد از آن یورو 2000 آرام آرام در حال كنار رفتن است و ماكه له و پاتریك ویه را هم حتى در انتهاى راه ملى قرار دارند. تیرى آنرى كه احتمال بازى كردنش هم كم است. مى توان همچنان از ترز گه استفاده كرد، ولى شاید این تنها لیلیان تورام باشد كه همچنان مى تواند به صورت فیكس در قلب دفاع فرانسه بازى كند.

نسل جدید فوتبال فرانسه هم اكنون در سوییس و در كاروان 23 نفرى این تیم مستقر است و كسى نمى داند شاید همین تیم با فتح یورو آغازگر جریانى شبیه به جریان سال 98باشد.

در حال حاضر تیم آنها به شدت سرحال است.مهاجمى دارند كه كمتر در تركیب تیمى 15 نماینده دیگر دیده مى شود، كریم بنزمااین نابغه الجزایرى در 12 سالگى به همراه خانواده اش به فرانسه مهاجرت كرده و حالا در 20 سالگى یكى از بهترین مهاجمان فوتبال دنیاست. خیلى عجیب است كه كریم اینقدر خوب مى تواند از هر دو پاى چپ و راستش براى ضربه زدن به توپ استفاده كند. بنزما را حتما به یاد داشته باشید. همانطور كه احتمالا وین رونى را فراموش نكردید كه چهار سال قبل در یورو 2004 در 18 سالگى ستاره تیمش بود و اتفاقا بنزما شباهت هاى زیادى به همتاى انگلیسى اش دارد.

***

طبق برنامه فرانسوى ها در اولین دیدارشان باید مقابل رومانى قرار بگیرند. درست در شبى كه ایتالیا مقابل هلند باید به میدان برود. بیشتر پیش بینى ها حاكى از آن است كه فرانسه مى تواند از این گروه راهى مرحله بعد شود. اكثر تحلیلگران آنها را پاى ثابت صعود از این گروه مى دانند. تیمى كه مى تواند رومانى را شكست بدهد احتمالا با هلند مساوى مى كند و با همان عقده معروف ایتالیا را مغلوب مى كند. البته همه اینها حرف است و هیچ چیزى در مورد این گروه هنوز مشخص نیست. طبق معمول هواداران بى شمارى از پاریس، مارسى، لیون، تولوز و خیلى شهرهاى دیگر فرانسه راهى سوییس شدند تا با جان و دل فرانسه محبوبشان را تشویق كنند. تیمى كه شاید بعد از 8 سال دوباره بتواند قهرمان یورو باشد.

منبع: ایران ورزشی، شهرام غروى