تبیان، دستیار زندگی
در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان " نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد" ، در اینجا سایر نکاتی را که برای بهبود کمردرد باید رعایت کرد، برای شما بیان می کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلند كردن اشیاء هنگام کمردرد

در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان " نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد" ، در اینجا سایر نکاتی را که برای بهبود کمردرد باید رعایت کرد، برای شما بیان می کنیم.

بلند کردن اشیاء از زمین در کمردرد

4- بلند كردن اشیاء:

الف: حتی‌المقدور از بلند كردن اشیاء اجتناب كنید.

ب: در صورت ضرورت، مطلقا سعی نكنید بصورت حساب نشده و غیر منطقی این كار را انجام دهید، خصوصاَ اگر وزن آن جسم بیشتر از ده كیلو باشد.

پ: قبل از بلند كردن اشیاء مطمئن شوید كه در وضعیت مستحكمی قرار دارید.

اگر وسیله‌ای كه قرار است از زمین بلند كنید، در سطحی پایین‌تر از كمر شما قرار دارد، ابتدا كمر را مستقیم و صاف نگه دارید و زانوهایتان را خم كنید. هرگز با زانوهای كشیده و باز، كمر خود را خم نكنید(مانند تصویر بالا).

ث: جلوی وسیله‌ای كه قرار است بلند كنید، با پاهای كمی باز و محكم بایستید، عضلات شكم را سفت كنید و از عضلات پای خود برای بلند كردن جسم كمك بگیرید. جسم را به بدن خود نزدیك كنید و به آرامی با باز كردن زانوها بلند شوید. از حركات تند و با شتاب بپرهیزید.

ج: كاملاَ صاف بایستید، بدن را بچرخانید.

چ: اگر می‌خواهید وسیله سنگینی را از روی میز بردارید، ابتدا آن را به لبه میز بكشید تا مجبور نباشید كمر را به جلو خم كنید.

ح: سعی نكنید اشیاء سنگین را از سطحی معادل كمرتان بالاتر نگه دارید.

خ: برای زمین گذاشتن وسایل سنگین هم همین مراحل تكرار می‌شوند، یعنی بجای خم كردن كمر از خمیدگی مفصل ران و تا كردن مفصل زانو استفاده كنید، عضلات شكم را كاملاَ سفت نگه دارید.

5- برداشتن اشیاء از سطوح بالاتر از بدن:

به جای اینكه سعی كنید بدن خود را در وضعیت نامناسبی قرار دهید تا یك وسیله را كه مثلاَ در بالای كابینت گذاشته‌اید، بردارید، پیشنهاد می‌كنیم از چهار پایه یا صندلی مناسبی كمك بگیرید. حتی‌المقدور بدن خود را به آن جسم نزدیك كنید و سعی كنید از هر دو دست جهت برداشتن آن استفاده كنید.

6- خوابیدن و دراز كشیدن:

الف: سعی كنید از تشك های سفت استفاده كنید، خود من معمولاَ تشك های پنبه‌ای یا پشمی یا تشكهای طبی مخصوص -یا برای دوره‌های كوتاه مدت از پتوی چند لایه شده را پیشنهاد می‌كنم.

استفاده از تخت‌های فنری را پیشنهاد نمی کنیم .

ب: در صورتی كه به پشت می‌خوابید (بهترین وضعیت) سعی كنید علاوه بر استفاده از بالشی نرم و كوتاه برای زیر گردن، بالش مناسبی زیر زانوهایتان قرار دهید تا انحنای كمر شما را كاهش دهد و بدینوسیله مقدار نیروهای وارده به كمر را كم كند.

اگر تمایل دارید به پهلو بخوابید، شما را از یك اشتباه رایج و به ظاهر علمی برحذر می‌دارم. آن هم خوابیدن به شكل به اصطلاح جنینی است. كافیست در حد كمی مفاصل ران و زانو را خم كنید و از بالش مناسبی بین دو پا استفاده نمایید.

خوابیدن روی شكم را مطلقاَ توصیه نمی‌كنیم.

پ: برای بلند شدن از حالت خوابیده، سعی كنید از یك پهلو بلند شوید (به جای خم شدن رو به جلو). سپس پاها را از كنار تخت آویزان كنید و با كمك دست از جا برخیزید. از خم شدن به سمت جلو در حالت ایستاده اجتناب كنید.

سایت دکتر ظهرابی

* مطالب مرتبط:

135 درجه را فراموش نکنید

شیوه صحیح نشستن پشت میز

با كمر درد چه كنیم؟

دیسک کمر و علائم آن

درمان دیسک کمر

شاغلینی كه كمردرد می گیرند...

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین 

قوز كمر و طرق مقابله با آن 

تاثیر تغذیه بر کمردرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.