تبیان، دستیار زندگی

علت درد در سمت چپ بدن چیست؟

در برخی موارد، این درد خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما در دیگر موارد ممکن است نیاز به اقدام فوری پزشکی باشد. در این مطلب به عوارضی می‌پردازیم که می‌توانند منجر به درد در قسمت چپ بدن شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد در سمت چپ بدن

آسیب‌دیدگی یا بزرگ شدن طحال

طحال اندامی است که در بالای سمت چپ شکم واقع شده است. طحال بخش مهمی از سیستم ایمنی است اما بدون آن هم می‌توان زندگی کرد. در صورتی که طحال آسیب ببیند یا بزرگ شود، فرد ممکن است در قسمت چپ شکم احساس درد کند.
آسیب‌دیدگی یا پارگی طحال
پارگی طحال عارضه‌ای است که نیاز به اقدام اورژانسی دارد.
یک آسیب دیدگی می‌تواند باعث پاره شدن طحال شود. این پارگی می‌تواند فوراً رخ دهد یا هفته‌ها بعد از آسیب اولیه روی بدهد. علائم پارگی طحال:
. درد پشت دنده‌های سمت چپ
. حساس شدن به لمس
. سرگیجه
. تند شدن ضربان قلب
ضمناً ممکن است فرد در صورتی که دراز بکشد و پاهایش را بالا بیاورد، در قسمت بالای شانه چپ خود درد احساس کند.

اگر هر یک از علائم حمله قلبی را دارید باید زودتر به بیمارستان مراجعه کنید. همچنین اگر هر یک از علائم عفونت کلیه را دارید با سریع‌تر خود را به پزشک برسانید. چون در صورت عدم درمان، عفونت کلیه بدتر شده و منجر به عفونت خون خواهد شد

بزرگ شدن طحال
یک آسیب یا عفونت می‌تواند باعث بزرگ شدن طحال شود که این عارضه نیز خود نتیجه‌ی مشکل دیگری است، مانند آرتریت روماتوئید، لوکمی (سرطان خون) یا سیروز.
البته ممکن است فرد همیشه هم علامت نداشته باشد اما اگر علائم روی دادند باید به آن‌ها توجه کرد:
. احساس ناراحتی و درد پشت دنده‌های سمت چپ
. خونریزی که به راحتی رخ می‌دهد
. آنمی
. خستگی
. فوراً احساس سیری کردن
. عفونت‌ها
درمان
فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت عارضه‌ای است که در آن دیورتیکول‌های کوچک در دیواره‌ی روده بزرگ تشکیل شده و به نقاط ضعیف‌تر فشار وارد می‌کنند. دیورتیکولیت زمانی روی می‌دهد که یکی یا چند تا از این دیورتیکول‌ها ملتهب می‌شوند. درد در این عارضه معمولاً در قسمت چپ شکم روی می‌دهد. این درد ناگهانی و شدید است اما این هم ممکن است که درد خفیف باشد و طی چند روز تشدید شود.
علائم:
. اسهال
. یبوست
. استفراغ
. تهوع
درمان:
اگر علائم خفیف باشند فرد می‌تواند استراحت کند، آنتی‌بیوتیک مصرف کند و مایعات بخورد. اگر بعد از چند روز علائم بهتر شدند فرد می‌تواند کم‌کم خوردن غذاهای جامد را از سر بگیرد؛ اما اگر علائم شدید و ناگهانی باشند، فرد باید چند روز در بیمارستان بستری شده و آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی بگیرد.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی روی می‌دهد که شریانی که خون را به قلب می‌رساند مسدود می‌شود. این انسداد به دلیل تجمع ضایعات چربی در عروق رخ می‌دهد. عروق مسدود شده اکسیژن کمی به قلب می‌رسانند، عضله قلب آسیب دیده و منجر به حمله قلبی می‌شود.
درد در یک یا هر دو دست می‌تواند علامت حمله قلبی باشد اما دیگر علائم مهم شامل موارد زیر می‌شوند:
. احساس ناراحتی در وسط سینه
. احساس فشردگی و درد و فشار در دست‌ها، سینه یا هر دو
. تنگی نفس
. عرق سرد
. احساس سبُکی سر
توصیه می‌شود در صورت مشاهده این علائم هر چه زودتر با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید. خیلی از پزشکان اولین ساعت بعد از حمله قلبی را «ساعت طلایی» می‌دانند چون طی آن می‌توان بیمار را نجات داد.
درمان
درمان حمله قلبی معمولاً شامل عمل جراحی، دارودرمانی و یا ترکیبی از این دو می‌شود.

سیاتیک

سیاتیک یک عارضه‌ی دردناک است که تقریباً همیشه فقط یک طرف بدن را دچار می‌کند. اما ممکن است در هر دو سمت بدن نیز رخ بدهد که به آن سیاتیک دوطرفه می‌گویند و البته نادر است.
سیاتیک از اسم عصب سیاتیک گرفته شده که از ستون فقرات به سمت پاها و کف پاها کشیده شده است. شایع‌ترین دلیل سیاتیک، بیرون‌زدگی دیسک است که به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند.
افرادی که سیاتیک دارند این درد را چاقو مانند یا سوزن سوزن تفسیر می‌کنند. دیگر علائم سیاتیک:
. کرختی
. درد تیز در زمان عطسه و سرفه
. عدم توانایی در صاف نشستن
. ضعف
. احساس سوزش در اطراف باسن
پزشک معاینه‌ی فیزیکی به عمل آورده و سوابق پزشکی بیمار را می‌پرسد تا تشخیص دقیق بدهد. ممکن است از تست ام آر آی برای تائید تشخیص کمک گرفته شود.
درمان
درمان سیاتیک شامل استراحت، مصرف داروهای مسکن، کشش عضلات و در برخی موارد فیزیوتراپی می‌شود. بیشتر افراد با مراقبت مناسب در عرض سه تا شش هفته خوب می‌شوند.

گاز در سیستم گوارش

تجمع گاز در کولون می‌تواند منجر به درد در قسمت چپ بدن شود. این درد می‌تواند در سمت راست یا هر دو سمت نیز ظاهر شود. در شرایط نرمال، افراد گاز را با آروغ زدن یا از طرق رکتوم دفع می‌کنند و این پروسه‌ی منظم برای بدن است. در واقع بیشتر افراد حدود 14 تا 23 بار در روز گاز دفع می‌کنند. گاهی به دلیل بلعیدن هوا هنگام خوردن یا آشامیدن در سیستم گوارش گاز جمع می‌شود. این تجمع می‌تواند ناشی از تجزیه‌ی غذای هضم نشده توسط باکتری‌های روده نیز باشد.
غذاهایی که می‌توانند گاز اضافی تولید کنند شامل نوشابه‌ها گازدار، جایگزین‌های قند و مکمل‌های فیبر می‌شوند.
دیگر علائم:
. مکرراً آروغ زدن
. نفخ و باد شکم
. درد و ناراحتی در یک یا دو سمت بدن
درمان
درمان معمولاً شامل ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌شود. پزشک ممکن است داروهای OTC را توصیه کند که به گوارش کمک کرده و علائم را کاهش می‌دهند.

رگ به رگ شدن یا کشیده شدن

فرد ممکن است دچار رگ به رگ شدن یا کشیدگی در سمت چپ بدن شود اما این اتفاق بر دیگر قسمت‌های بدن نیز اثر می‌گذارد. رگ به رگ شدن و کشیدگی با هم فرق دارند و دو عارضه‌ی متفاوت هستند که قسمت‌های متفاوتی از بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.
اگر علائم، قسمت‌های زیر را درگیر کنند احتمال رگ به رگ شدن یا کشیدگی وجود دارد:
. قوزک پا
. مچ دست
. کف پا
. انگشت شست
. زانو
. پا
. کمر
رگ به رگ شدن، پارگی یا پیچ‌خوردگی یک رباط است که بافتی کشش‌دار بوده و دو استخوان را به هم ربط می‌دهد. علائم رگ به رگ شدن:
. درد
. کبودی
. التهاب
. عدم توانایی در استفاده از مفصل
کشیدگی، آسیبی در عضله یا تاندون است که می‌تواند ناشی از یک کشیدگی نسبی بوده و در برخی موارد حتی پارگی عضله یا تاندون را به دنبال داشته باشد.
برای تشخیص رگ به رگ شدگی به دنبال نشانه‌های زیر باشید:
. درد شدید
. اسپاسم عضله
. ضعف عضله
. تورم
. گرفتگی
. مشکل در حرکت
درمان
درمان‌های مشابهی برای رگ به رگ شدن و کشیدگی وجود دارد:
. استراحت
. کمپرس یخ
. فشار
. بالا نگه داشتن عضو موردنظر
شاید لازم باشد فرد حرکات سبُک ورزشی انجام داده و داروهای OTC مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کند.

پارگی کیست تخمدان

پارگی کیست تخمدان سبب دردی می‌شود که معمولاً در یک سمت بدن رخ می‌دهد. کیست تخمدان یک کیسه پُر از مایع است که می‌تواند داخل تخمدان یا روی آن تشکیل شود. این کیست‌ها شایع بوده و معمولاً خطری ندارند.
کیست‌های تخمدان می‌توانند پاره شوند. در برخی موارد این کیست‌ها علامتی ایجاد نمی‌کنند یا اینکه ممکن است علائم خفیفی ایجاد نمایند. در دیگر موارد، کیست پاره شده می‌تواند علائم شدیدی مانند دردی ناگهانی و شدید در پایین شکم ایجاد کند. خونریزی هم می‌تواند روی دهد.
درمان
در مورد علائم خفیف‌تر، پزشک ممکن است داروهای مسکن تجویز کند. اما در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

پیچ‌خوردگی بیضه

پیچ‌خوردگی بیضه معمولاً سبب درد در یک سمت بدن می‌شود. پیچ خوردگی بیضه زمانی روی می‌دهد که بیضه می‌چرخد. این اتفاق می‌تواند طناب بیضه‌ای را که خون را به کیسه بیضه می‌رساند بپیچاند. در نتیجه جریان خون کاهش یافته و سبب درد و تورم می‌شود.
علائم:
. درد ناگهانی و شدید در بیضه مورد نظر
. تهوع
. استفراغ
. شکم‌درد
. درد در کشاله ران
. تورم بیضه
باید توجه داشته باشید که ممکن است درد کم‌کم شروع شود و طی چند ساعت یا چند روز بروز کند اما کمتر شایع است.
درمان
پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت اورژانسی است. اگر درمان که عمل جراحی است طی شش ساعت انجام نشود، بیضه از بین خواهد رفت.

عفونت کلیه

عفونت کلیه می‌تواند سبب درد در یک طرف یا هر دو طرف بدن شود. کلیه‌ها در زیر قفسه سینه و طرفین ستون فقرات واقع شده‌اند و عملکردهای حیاتی زیادی دارند از جمله:
. فیلتر کردن خون
. پاکسازی بدن از ضایعات مسموم
. کنترل فشارخون
. حفظ سطح مایعات بدن
اما این عملکردهای حیاتی کلیه‌ها در صورت عفونت مختل خواهد شد. عفونت کلیه معمولاً ناشی از باکتری‌هاست. بیشتر عفونت‌های کلیه با عفونت مثانه شروع می‌شوند.
علائم عفونت کلیه:
. درد در پشت، پهلو یا کشاله ران
. تب
. تهوع
. استفراغ
. تیرگی یا کدری ادرار همراه به بویی نامطبوع
. تکرر ادرار
. درد حین ادرار کردن
. لرز
کسانی که این علائم را دارند باید فوراً با پزشک تماس بگیرند.
عفونت کلیه در صورت درمان نشدن می‌تواند خطرناک بوده و منجر به عفونت خون شود. هرساله 30 درصد از افرادی که دچار عفونت خون می‌شوند، جانشان را از دست می‌دهند.
درمان
برای درمان عفونت کلیه، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

اگر هر یک از علائم حمله قلبی را دارید باید زودتر به بیمارستان مراجعه کنید. همچنین اگر هر یک از علائم عفونت کلیه را دارید با سریع‌تر خود را به پزشک برسانید. چون در صورت عدم درمان، عفونت کلیه بدتر شده و منجر به عفونت خون خواهد شد.
به طور کلی، مهم است که اگر دردتان با راهکارهای خانگی برطرف نشد یا زندگی روزمره‌تان را مختل کرد به پزشک مراجعه نمایید.
پزشک بسته به علائم و سابقه پزشکی بیمار ممکن است ارزیابی‌های دقیق‌تری از شما به عمل آورد.

خلاصه

درد در یک طرف بدن نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی است که انواع و علت‌های متعددی دارد. برخی از این عوارض ممکن است خودبه‌خود با استراحت برطرف شوند اما در دیگر موارد ممکن است نیاز به درمان پزشکی و مراقبت طولانی‌مدت باشد.
علت درد می‌تواند یک بیماری یا یک عارضه باشد که در لیست بالا نیامده. لازم است نسبت به دیگر علائمی که همراه با دردتان دارید دقیق بوده و آن‌ها را به پزشک بگویید. سعی کنید نقطه شروع و پایان درد، طول مدت آن و عوامل آن را ارزیابی کنید. این اطلاعات به پزشک کمک خواهد کرد تشخیص درست را بدهد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.