تبیان، دستیار زندگی

آیا می‌دانستید سلامت دهانتان چه اثری بر سلامت عمومی‌تان می‌گذارد؟

باور کنید یا نه، دهان شما چیزهای زیادی برای گفتن در مورد سلامتی‌تان دارد. از دوران کودکی به ما یاد داده‌اند که به طور مرتب مسواک بزنیم و نخ دندان استفاده کنیم تا دندان‌هایمان دچار پوسیدگی نشوند، لکه‌دار نشوند، بیماری لثه نگیریم و دهانمان بدبو نباشد. اما چیزی که شاید ندانید این است که عادت‌های خوب مربوط به بهداشت دهان، اثر مثبتی بر سلامت تمام بدن می‌گذارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهداشت و سلامت دهان و دندان
دهان ما اقامتگاه بیش از ۷۰۰ نوع باکتری و قارچ است و به عنوان یک ورودی برای سیستم گوارش و تنفس عمل می‌کند. بنابراین وقتی به درستی از سلامت دهان خود مراقبت نمی‌کنیم و اجازه می‌دهیم باکتری‌ها خارج از کنترل در دهان ما تکثیر شوند، این باکتری‌ها می‌توانند وارد جریان خونمان شده و در تمام بدن پخش شوند.
در واقع تحقیقات نشان می‌دهد بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌توانند منجر به انواع مشکلات در سلامتی شوند، از جمله بیماری قلبی، پنومونی و مشکلات بارداری.
اگر یاد بگیرید چگونه از سلامت دهان خود مراقبت کنید در واقع روی سلامت کل بدنتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید و در جهت سلامت ذهن و روان و تقویت اعتمادبه‌نفستان قدم بزرگی برداشته‌اید.

علائم سلامت ناکافی دهان

افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، خصوصا قند و شیرینی زیاد می‌خورند یا سیگار می‌کشند و الکل مصرف می‌کنند و یا استرس زیادی دارند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات دندانی و عوارض مرتبط با دهان هستند. علائم مشکلات دندانی:
. دندان درد
. پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان
. بیماری لثه مانند التهاب لثه که یک عفونت جدی لثه است و به هم به بافت نرم و هم استخوان‌های حامی دندان‌ها آسیب می‌زند
. تحلیل‌رفتن لثه‌ها
. زخم‌های دهانی
. بوی بد دهان
. حساسیت نسبت به غذاهای گرم یا سرد

عوارض و بیماری‌های مرتبط با سلامت ناکافی دندان‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد مشکلات دندانی علاوه بر لبخند نازیبا و بدبو شدن دهان می‌توانند منجر به انواع عوارض مزمن شوند:
. بیماری قلبی: افرادی که از سلامت خوبی در دهان برخوردار نیستند بیشتر ممکن است به حمله قلبی و سکته مغزی، بیماری عروق کرونری، آریتمی قلب و نارسایی قلبی مبتلا شوند.
. آندوکاردیت یا التهاب پوشش داخلی قلب: باکتری‌های دهان که ناشی از بیماری لثه هستند می‌توانند وارد جریان خون شده و در بافت قلب ایجاد التهاب و عفونت کنند که به آن آندوکاردیت گفته می‌شود.
. پنومونی: باکتری‌های داخل دهان که ناشی از بهداشت ناکافی دهان هستند می‌توانند وارد جریان خون شده و ریه‌ها را دچار عفونت کرده و باعث پنومونی شوند.
. عوارض بارداری: سلامت ناکافی دهان با زایمان زودرس، پایین بودن وزن تولد جنین و پره‌اکلامپسی ارتباط دارد. بدتر اینکه بارداری ریسک مشکلات دندانی مادر را افزایش می‌دهد و علت آن نوسانات زیاد هورمونی می‌باشد.
. بیماری آلزایمر و زوال عقل: برخی کارشناسان عقیده دارند باکتری‌های دهان که وارد خون می‌شوند می‌توانند به مغز رسیده و باعث التهاب بافت عصبی شوند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان نه تنها باعث بیماری‌های مزمن می‌شود بلکه سلامت دهانتان نیز می‌تواند تحت تاثیر یک سری عوارض قرار بگیرد. عوارض مزمن زیر می‌توانند مشکلاتی برای دهان و فکتان ایجاد کنند:
. پوکی‌استخوان باعث ضعف و کاهش تراکم استخوان شده و می‌تواند باعث بی‌ثباتی در استخوان فک شود. در نتیجه ممکن است دندان‌ها لق شده یا بیفتند و لثه بیشتر مستعد عفونت شود.
. دیابت باعث قند خون بالا می‌شود که می‌تواند زمینه را برای بیماری لثه و لق‌شدن دندان‌ها فراهم کند.
. ایدز/ HIV ناشی از ویروسی است که به سیستم ایمنی حمله‌ور می‌شود و مبارزه با عفونت را برای بدن سخت می‌کند. افرادی که ایدز یا HIV‌ دارند بیشتر مستعد بیماری لثه، پوسیدگی دندان، زخم‌های دردناک دهانی و کاندیداز دهانی هستند که یک عفونت قارچی است.
. فیبرومیالژیا اغلب با خشکی دهان مرتبط است که بر تولید بزاق اثر می‌گذارد. بزاق به کنترل تعداد باکتری‌ها در دهان کمک می‌کند.


توصیه‌هایی برای محافظت از سلامت دهان

داشتن عادات سالم دهانی و مراجعه منظم به دندانپزشک، کلید خودمراقبتی در سلامت دهان و اعتمادبه‌نفس شماست:
. روزی دو بار دندان‌هایتان را با خمیردندان فلورایددار و هر بار دست‌کم ۲ دقیقه مسواک بزنید. از مسواک با برس نرم یا از مسواک برقی استفاده کنید.
. حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک‌های بین‌دندانی و در خط لثه زدوده شوند.
. از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده برای پاکسازی کامل دهان بعد از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
. سالی دو بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.
. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و کمتر از غذاها و نوشیدنی‌های قندی استفاده کنید.
. به داروهایی که مصرف می‌کنید دقت کنید. مثلا ضداحتقان‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند باعث خشکی دهان شده و تولید بزاق را کاهش دهند.
. بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا پوکی‌استخوان را مدیریت و کنترل کنید.
. سیگار نکشید و آدامس تنباکو نجوید.
بین سلامت دهان و سلامت کل بدن ارتباط نزدیکی وجود دارد. داشتن عادت‌های درست بهداشت دهان فقط لبخندتان را زیباتر نمی‌کنند، بلکه روی سلامتی‌تان هم اثر می‌گذارند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.