تبیان، دستیار زندگی

وقتی لثه‌ها آب می‌روند...

عقب‌رفتگی لثه؛ علل، پیشگیری و درمان

وقتی لثه‌ها شروع به عقب رفتن می‌کنند، دیگر برنمی‌گردند. یعنی تشخیص و درمان عقب رفتگی لثه‌ها در ابتدایی‌ترین مرحله و پیش از اینکه بدتر شود، ضروریست. بنابراین اگر شک دارید لثه‌هایتان در حال عقب رفتن هستند، اولین کاری که باید بکنید این است که به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت عقب رفتگی لثه‌هایتان شناسایی شده و بهترین درمان به شما توصیه شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عقب رفتگی لثه ها
عقب رفتگی لثه به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن لثه‌ها از روی دندان عقب کشیده می‌شوند و ریشه‌ی حساس دندان در معرض قرار می‌گیرد. عقب رفتگی لثه، فضاهای کوچکی نیز ایجاد می‌کند که در آن‌ها جرم و لایه‌های چسبناکی از باکتری‌ها می‌توانند جمع شوند که خود این مسئله باعث عقب رفتگی بیشتر لثه خواهد شد. این عارضه در صورتی که درمان نشود می‌تواند در نهایت باعث از دست رفتن دندان و استخوان شود.
خیلی از عوامل می‌توانند باعث تحلیل رفتن لثه‌ها شوند، از جمله بهداشت نادرست دندان‌ها، زیاد و سخت مسواک زدن و افزایش سن. بافت لثه مانند سایر بافت‌های بدن بازسازی و ترمیم نمی‌شود (مثلا بافت اپیتلیال پوست). بنابراین عقب‌رفتگی لثه جبران شدنی نیست.

نکته‌ی بسیار مهمی که برای پیشگیری از عقب‌رفتگی لثه باید به یاد داشته باشید این است که پلاک دندان را به طور مرتب پاکسازی کنید؛ از خمیردندان با کیفیت استفاده کنید و روزی دو بار دندان‌ها را مسواک بزنید


علت عقب‌رفتگی لثه‌ها

همان‌طور که گفتیم عواملی مانند افزایش سن، زیاد مسواک زدن یا بهداشت نامناسب دندان می‌تواند موجب عقب رفتگی لثه شود. بهداشت ناکافی دهان و دندان می‌تواند باعث التهاب لثه شود که دلیل آن حضور باکتری‌های پلاک است. اگر علت عقب رفتگی لثه مشخص نشود و این عارضه همچنان ادامه پیدا کند، عقب رفتگی لثه می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر دهان شود. لثه شروع می‌کند به دورتر شدن از دندان و فضاهای خالی در اطراف آن ایجاد می‌شود که تجمع پلاک را بدتر خواهد کرد. به مرور زمان، این فضاها عمیق‌تر شده، لثه‌ها به عقب رفتگی ادامه داده و دندان‌ها شُل می‌شوند.
سابیدن دندان‌ها روی هم یا دندان قروچه در صورتی که شدید باشد می‌تواند به لثه‌ها فشار وارد کرده و آن‌ها را عقب بزند.
سیگار کشیدن نیز عامل دیگری است که در عقب رفتگی لثه‌ها نقش دارد. پریودنتیت که یک بیماری مزمن لثه است باعث می‌شود لثه‌ها از روی دندان عقب رفته و فضاهای خالی تشکیل دهند. این فضاهای خالی عفونت می‌کنند و وقتی این اتفاق می‌افتد می‌تواند به بافت و استخوانی که دندان‌ها را سر جای خود نگه می‌دارند آسیب زده و آن‌ها را شُل و لق کنند. این عارضه حتی می‌تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.

درمان عقب رفتگی لثه

واقعیت تلخی است: وقتی لثه‌ها شروع به عقب رفتن می‌کنند، دیگر برنمی‌گردند. یعنی تشخیص و درمان عقب رفتگی لثه‌ها در ابتدایی‌ترین مرحله و پیش از اینکه بدتر شود، ضروریست. بنابراین اگر شک دارید لثه‌هایتان در حال عقب رفتن هستند، اولین کاری که باید بکنید این است که به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت عقب رفتگی لثه‌هایتان شناسایی شده و بهترین درمان به شما توصیه شود.
با مرور روتین مراقبت‌های روزانه دهان و دندانتان با کمک دندانپزشک می‌توانید به توقف عقب رفتگی لثه‌ها در همان مرحله اول کمک کنید یا در صورتی که در حال حاضر دچار چنین مشکلی هستید، جلوی بدتر شدن آن را بگیرید.

روت پلنینگ و اسکیلینگ
روت پلنینگ و اسکیلینگ از روش‌های جرم گیری دندان هستند که برای پاکسازی خط لثه از جرم و پلاک و درمان بیماری لثه به کار می‌روند. اسکیلینگ و روت پلنینگ یک روش غیرجراحی  است که در دو مرحله  و توسط دندانپزشک انجام می‌شود. ابتدا همه‌ی پلاک‌ها و تارتارهای سخت شده رو و زیر خط لثه (جایی که لثه به دندان می‌رسد) برداشته و پاکسازی می‌شوند. سپس دندانپزشک روت پلنینگ را انجام می‌د‌هد که طی آن ریشه دندان را صاف و هموار می‌کند تا لثه مجددا به دندان بچسبد. دندانپزشک ممکن است طی انجام این مراحل از بی‌حسی موضعی استفاده نماید و شاید به بیشتر از یک جلسه درمان نیاز باشد.
بعد از درمان، طبیعی است که لثه قرمز و متورم و دردناک باشد و حساسیتش بیشتر شده باشد. دندانپزشک ممکن است  توصیه کند دوره‌ی کوتاهی از دهانشویه ضدمیکروب استفاده کنید تا از عفونت پیشگیری شود.
معمولا اسکیلینگ و روت پلنینگ برای رفع مشکل کافی‌اند اما لازم است مرتبا جهت چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید عقب رفتگی لثه‌هایتان بهتر شده و در وضعیت بدتری قرار نگرفته‌اید. ضمنا باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید تا از لثه‌هایتان محافظت نمایید.

پیشگیری از عقب رفتگی لثه

نکته‌ی بسیار مهمی که برای پیشگیری از عقب‌رفتگی لثه باید به یاد داشته باشید این است که پلاک دندان را به طور مرتب پاکسازی کنید؛ از خمیردندان با کیفیت استفاده کنید و روزی دو بار دندان‌ها را مسواک بزنید. مسواک زدن منظم نه تنها کمک می‌کند از پوسیدگی دندان جلوگیری شود بلکه ریسک ابتلا به التهاب لثه نیز که می‌تواند مشکلات جدی لثه ایجاد نماید کاهش خواهد یافت.
همچنین یادتان باشد هر سه ماه یک بار مسواکتان را عوض کنید. کارشناسان می‌گویند یک مسواک از کارافتاده نمی‌تواند به طور موثر پلاک و باکتری‌های دندان را پاک کند. استفاده از نخ دندان نیز توصیه می‌شود زیرا کمک می‌کند پلاک‌ها از جاهایی که مسواک به آن‌ها دسترسی ندارد پاک شوند.
به بهداشت مناسب دهان و دندان اهمیت بدهید تا جلوی مشکلات لثه گرفته شوند. از خمیردندان حاوی فلوراید که دارای مواد آنتی باکتریال است استفاده کنید و مسواکتان باکیفیت باشد. از دندانپزشکتان بپرسید چه نوع مسواکی مناسب شماست و از چه تکنیکی برای مسواک زدن بهتر است استفاده کنید تا از مقدار پلاک دندان‌هایتان کم شده و از بیماری لثه جلوگیری شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.