تبیان، دستیار زندگی

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در هر مرحله‌ای از زندگی مهم است. شما باید دست‌کم روزی دو بار مسواک بزنید تا پلاک‌هایی که روی دندان‌هایتان جمع می‌شوند پاک شوند. وقتی بریس دارید، بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراقبت بعد از ارتودنسی
مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها با بریس، هم از نظر زیبایی و هم از نظر پزشکی مطرح می‌باشد. هر چند وقتی بریس ارتودنسی دارید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر طول خواهد کشید اما ارزش وقت و انرژی که می‌گذارید را دارد. وقتی بریس‌هایتان برداشته می‌شوند، لبخندی زیبا و سالم خواهید داشت که تمام طول عمرتان با شماست.
ضمناً خوب است بدانید وقتی برای اولین بار بریس می‌گذارید کاملاً طبیعی است که احساس کنید دندان‌هایتان بزرگ شده‌اند و دهانتان را بخراشند اما بافت نرم دهانتان در عرض دو سه روز فیت شدن بریس‌ها سازگاری پیدا کرده و جوری احساس می‌کنید که انگار از اول بریس داشته‌اید.

بهداشت دهان و دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان به مراقبت‌هایی گفته می‌شود که برای حفظ سلامت دهان و دندان‌هایتان انجام می‌دهید.

اهمیت بهداشت دهان

رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان می‌تواند جلوی بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه را بگیرد. وقتی اجازه می‌دهید باکتری‌ها در دهانتان تجمع کنند و پلاک تشکیل دهند، دچار انواع مشکلات در سلامتی خود خواهید شد.
حتی پیش از اینکه بریس‌گذاری را شروع کنید، ارتودنتیست شما وضعیت دهان و دندانتان را خوب بررسی کرده و از جهت هرگونه عفونت آن‌ها را معاینه کرده است. وقتی عفونتی در دهان وجود دارد، حرکت دادن دندان‌ها خطرناک است. اگر طی درمان ارتودنتیک عفونتی ایجاد شود، ارتودنتیست هیچ راهی ندارد جز اینکه درمان را تا رفع کامل عفونت متوقف نماید.

چگونه با وجود بریس‌ها بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید؟

بهداشت دهان و دندان با یا بدون بریس نباید فرقی داشته باشد. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و چکاپ توسط دندان‌پزشک همگی طی درمان اهمیت دارند. فقط وقتی که بریس دارید باید از تکنیک متفاوتی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده نمایید. کار خیلی سختی نیست؛ فقط کافیست کمی تمرین و حوصله کنید تا به آن عادت کنید.

وقتی بریس دارید روزی چند بار باید مسواک بزنید؟

شما باید بعد از هر وعده غذایی و پیش از خواب دندان‌هایتان را مسواک بزنید. ضمناً باید با دقت مسواک بزنید و هر بار که غذای شیرینی خوردید نیز مسواک بزنید، بنابراین شاید لازم شود سه تا چهار بار در روز این کار را انجام دهید. برای مسواک زدن حوصله به خرج دهید، وقتی بریس دارید مسواک زدنتان کمی طولانی‌تر خواهد بود زیرا شکاف‌ها و گوشه‌های زیادی در دهانتان وجود دارند و باید برای تمیز کردنشان وقت بگذارید.

چه نوع مسواکی برای شما مناسب است؟

اینکه از مسواک دستی یا برقی استفاده کنید انتخاب خودتان است. درست مسواک زدن مهم‌تر از نوع مسواکی است که استفاده می‌کنید.

آیا جایگزینی برای مسواک زدن وجود دارد؟

اگر بعد از ناهار یا میان وعده امکان مسواک زدن برایتان وجود ندارد، یادتان باشد که دهانتان را کاملاً با آب بشویید تا ذرات باقیمانده غذا که در اطراف سیم‌ها و بِراکت‌ها جمع شده‌اند خارج شوند. البته این کار هرگز جایگزین مسواک زدن نمی‌شود اما تا زمانی که بتوانید مسواک بزنید حتماً دهانتان را با آب بشویید. دست‌کم صبح‌ها و شب‌ها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

آیا با داشتن بریس می‌توانم نخ دندان بکشم؟

نخ دندان کشیدن یک بخش ضروری از بهداشت دهان و دندان است. نخ دندان کشیدن تنها راه تمیز کردن بین دندان‌ها و خط لثه می‌باشد. ارتودنتیست شما سوپر فلاس را به شما توصیه می‌کند که استفاده از آن آسان‌تر بوده و آسیب کمتری به بریس‌هایتان می‌زند. همچنین می‌توانید از مسواک‌های کوچک بین‌دندانی برای تمیز کردن بریس‌ها استفاده کنید.

غذاهایی هستند که می‌توانند وایرها و کش‌ها را بشکنند یا پاره کنند. از خوردن غذاهای سفت مانند مغزها و بیسکوئیت‌های سفت خودداری کنید. غذاهایی مانند سیب و هویج نیز باید پوره یا خرد شوند تا هنگام خوردن به بریس‌ها فشار وارد نکنند. از خوردن غذاهای چسبناک مانند تافی یا شکلات بار و کارامل نیز پرهیز کنید


دندان‌ها و بریس‌ها را مسواک بزنید

بعد از خوردن غذا، دندان‌ها را مسواک بزنید. چه با مسواک دستی و چه با مسواک برقی، از خمیردندان یا ژل فلورایددار استفاده کنید. فلوراید از مینای دندان‌ها محافظت می‌کند. از خمیردندان‌های سفیدکننده استفاده نکنید چون عامل سفیدکننده فقط روی قسمت‌هایی اثر می‌گذارد که به آن‌ها برسد و زیر براکت‌ها سفید نخواهند شد. صبر کنید تا بریس‌ها برداشته شوند و سپس شروع به استفاده از این محصولات کنید تا دندان‌هایتان یکدست سفید شوند.
از دندان‌های بالایی شروع کنید، مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به بالای براکت‌ها نگه دارید و با حرکات کوچک دورانی مسواک را روی نیمه بالایی دندان‌ها حرکت دهید. این کار اجازه می‌دهد مسواک، دندان‌ها و براکت‌ها و سیم‌ها را تمیز کند. داخل دندان‌های بالایی و تمام سطوح صاف را مسواک بزنید. نیمه‌ی پایینی را نیز با همین زاویه و حرکات مسواک بزنید. اگر مسواک شما تمام ذرات غذا را خارج نمی‌کند از مسواک بین دندانی استفاده نمایید. این مسواک برای تمیز کردن هر فضا و فاصله کوچکی مناسب است و دسترسی به جاهایی دارد که مسواک معمولی ندارد.

نخ دندان بکشید

تقریباً بیست سانتی‌متر نخ دندان بردارید و آن را دور انگشت‌های اشاره‌تان بپیچید، بین سیم و دندان‌ها را نخ بکشید و با فشار ثابتی به آرامی نخ دندان را بین دندان‌ها و به سمت لثه حرکت دهید تا پلاک و ذرات غذا خارج شوند.

دندان‌ها و بریس‌ها را چک کنید

نگاهی به دندان‌هایتان بکنید تا مطمئن شوید تمام ذرات غذا و پلاک‌ها را پاک کرده‌اید. براکت‌ها و وایرها را نیز چک کنید تا چیزی شل یا شکسته نشده باشد.

نکات بهداشتی مهم دیگر

حالا که دندان‌هایتان تمیز شده‌اند سعی کنید تا وعده غذایی بعدی چیزی نخورید، اما اگر میان‌وعده‌ای می‌خورید حتماً انتخاب سالمی داشته باشید. بهتر است چیزهای شیرین را مستقیماً بعد از غذای اصلی‌تان و پیش از مسواک زدن بخورید. خوردن و نوشیدن چیزهای شیرین بین وعده‌های غذایی می‌تواند باعث شود قندها روی دندان‌ها و بریس‌ها ساعت‌ها بمانند که پوسیدگی و لک ایجاد کنند.

مسواکتان را مرتباً عوض کنید

اگر برس‌های مسواک از کارافتاده شوند نمی‌توانند به طور مؤثر عمل کنند. دندان‌پزشک‌ها توصیه می‌کنند هر سه ماه مسواکتان را عوض کنید. اما بریس‌ها می‌توانند باعث شوند مسواک زودتر کهنه شود. پس هر وقت دیدید برس‌های مسواک دیگر صاف و مرتب نیستند حتماً آن را عوض کنید.

به دندان‌پزشک مراجعه کنید

درست است که به طور منظم به ارتودنتیست خود مراجعه می‌کنید اما ویزیت توسط دندان‌پزشک مسئله‌ی دیگری است. شما زمانی که بریس دارید هم باید هر شش ماه به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان حرفه‌ای تمیز شوند.

توصیه‌های غذایی

غذاهایی هستند که می‌توانند وایرها و کش‌ها را بشکنند یا پاره کنند. از خوردن غذاهای سفت مانند مغزها و بیسکوئیت‌های سفت خودداری کنید. غذاهایی مانند سیب و هویج نیز باید پوره یا خرد شوند تا هنگام خوردن به بریس‌ها فشار وارد نکنند. از خوردن غذاهای چسبناک مانند تافی یا شکلات بار و کارامل نیز پرهیز کنید. آدامس هم نباید بجوید!
بیشتر بخوانید

 تغذیه و ارتودنسی

عادت‌هایی مانند ناخن جویدن، مداد جویدن و فشار دادن زبان به دندان‌ها عادت‌های اضطرابی هستند که می‌توانند بریس‌ها را بشکنند، پس نسبت به این عادت‌ها هشیار باشید و متوقف‌شان کنید.
یادتان باشد که اگر بریس آسیب ببیند مجبورید وقت بگذارید و به ارتودنتیست‌تان مراجعه کنید، هزینه‌ی اضافی بپردازید و طول درمانتان هم طولانی‌تر خواهد شد. بریس شکسته نمی‌تواند دندان‌هایتان را اصلاح کند!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.