ه پیشرفته ایجاد یک Particle Flow یک صحنه جدید ایجاد نمایید سپس از منویPartcle system < Geometry < Create گزینهPF Sourceرا بزنید در داخل دیدگاه کلیک نموده و بکشید تا یک سیستم ذره ایPartcle Flow ایجاد شود. نوار لغزند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش شماره 4 دوره پیشرفته

ایجاد یک Particle Flow

یک صحنه جدید ایجاد نمایید سپس از منویPartcle system < Geometry < Create گزینهPF Sourceرا بزنید در داخل دیدگاه کلیک نموده و بکشید تا یک سیستم ذره ایPartcle Flow ایجاد شود. نوار لغزنده زمان را حرکت دهید می بینید که از آیکون موجود در صحنه اشکالی به شکل ستاره بیرون می آید و این ذره ها از تمام سطح آیکون منتشر می شود به فریم 10 بروید و سپس دکمهF9 را بزنید تا یک رندر از صحنه گرفته شود.

می بینید که شکل پیش فرض ذره ها به صورت چهار وجهی است این شی بسیار ساده است به همین دلیل سریع رندر می شود.

برای تغییر حالات این سیستم ذره ای به پانلModify می رویم  این سیستم ذره ای بسیار قدرتمند از پنجره ای به نامParticle Viewسود می برد. برای دسترسی به این پنجره به منویGraph Editorمی رویم و گزینهParticle Viewرا می زنیم و یا با فشار دادن کلید6از روی کی برد به این پنجره دسترسی پیدا می کنیم. تمام تنظیمات اصلی این سیستم در این پنجره قرار دارد. به طور کلی این پنجره به چهار قسمت اصلی تقسیم می شود. قسمت بزرگ بالا سمت چپ راEvent displayمی نامند. چون رویدادها در این قسمت دیده و مشاهده می شود و قسمت مدیریت رویدادها است.

پایین سمت چپ راDepot می نامند که شبیه به یک انبار است که تمام رویدادها و رخدادها در اینجا قرار دارد و در سمت راست همین پنجره قسمتی وجود دارد که اطلاعاتی را درباره رویدادها(event) در اختیار قرار می دهد.

در بالا سمت راست هم فضایی وجود دارد که محل قرارگیری پارامترهای مربوط بهEvent است.

به طور پیش فرض در پنجرهParticle View شش رخداد وجود دارد که این رخدادها به رویداد سراسریPF Sourceمتصل هستند. عملگرPF Source یک عملگر سراسری می باشد که بر تمام رخدادها و عملگرها تأثیر دارد.


رویداد Brith :

این رویداد عمل زاد و ولد و تولد را به عهده دارد به این صورت که به وسیله این رویداد ذره ها و تعداد آنها را و میزان پخش آن را در واحد زمان معین می کند.


رویداد Position Icon :

این رخداد معیین می کند که ذره ها از کجا و چگونه از آیکون کشیده شده در صحنه بیرون آیند.


رویداد Speed :

این رخداد معیین می کند که ذره ها بیرون آمده از آیکون به چه صورتی و با چه سرعتی بیرون آیند.


رویداد Rotation :

این رخداد معلوم می سازد که ذره های بیرون آمده چرخش داشته باشند. و حالا که چرخش دارند به چه صورت بچرخند.


رویداد Shape :

این رویداد تعیین می کند شکل ذره ها در رندر به چه صورت باشد و مشخص کنند شکل و اندازه ذره ها می باشد.


رویداد Display :

این رویداد تعیین می کند که درView یا دیدگاهها ذره ها به چه صورت دیده شوند.

برای انتخاب هر یک از رویدادها بر روی نام آن رویداد کلیک کنید تا انتخاب شود و مراقب باشید بر روی آیکون آن رخداد کلیک نکنید چون کلیک بر روی آن باعث فعال شدن یا غیر فعال شدن رخداد می گردد.


تمرین :

1) یک صحنه جدید ایجاد نمایید.

2)از منوی Geometry < Create Particle Systems < گزینهPF Source را بزنید و در نمایی پرسپکتیوDrag کنید و یک سیستم ذره ایParticle Flowایجاد نمایید.

3) به منویModify بروید و دکمهParticle view را بزنید گزینهBirth را کلیک کنید و سپس پارامترهای آن را تغییر دهید میزانAmount را به 1000 تغییر دهید می بینید که تعداد ذره ها زیاد شده است.

4) به رخدادSpeed رفته و پارامترSpeed  را به 700 افزایش دهید می بینید که سرعت ذره ها زیاد شد.

5) به رخدادShape بروید قبل از اینکه پارامترها را تغییر دهید یک دفعه Render از صحنه بگیرید و حالا از پارامترShape و منوی کرکره ای آن گزینهCube را انتخاب کنید و دوباره رندر بگیرید می بینید که تغییر شکل ایجاد شده است. البته شما می توانید اندازه این اشکال را تغییر هم دهید و آنها را بزرگ و کوچک کنید.

6) رخدادDisplay را انتخاب کنید و ازType آن گزینهGeometry را بزنید تا در صحنه به صورتMesh ذره ها را مشاهده کنید.

کار خود را با نامMy Particlef ذخیره کنید.

در آینده با گستردگی این سیستم کاملاً آشنا خواهید شد. و خواهیددید که این سیستم می تواند صحنه هایی بدیع و شگفت آور خلق نماید.

مهدی بندری