تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان نسبت به شیوع اعتیاد به مصرف شیشه برای تناسب اندام هشدار دادند. روزی روزگاری اعتیاد معادل مصرف تریاک بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تب لاغری به " شیشه " رسید

شیشه

کارشناسان نسبت به شیوع اعتیاد به مصرف شیشه برای تناسب اندام هشدار دادند. روزی روزگاری اعتیاد معادل مصرف تریاک بود. خیلی که طرف به اصطلاح عملش بالا بود سراغ برخی مشتقات ساده تریاک می‌ رفت، ‌جماعت معتاد هم که تکلیفش معلوم بود. معمولاً فرد عملی یا این قدر مفلس و درمانده بود که برای بی ‌خبری و رهایی از مشکلات و بدبختی‌ ها سراغ مواد می‌ رفت یا این که برای سرخوشی و رخوت پس از نشئگی سیخ و سنگ به دست می ‌گرفت. البته همان موقع هم بعضی ‌ها برای مصارف درمانی سراغ افیون می‌ رفتند که حکایت آن ها به کل فرق می ‌کرد.

این روزها اما تریاک از مُد افتاده، ‌به جای آن تا دل تان بخواهد انواع و اقسام مخدرات صنعتی مثل نقل و نبات در سطح شهر قابل ابتیاع است! کراک، ‌شیشه، کریستال، ‌پان ‌کراک و. . . نام‌ هایی است که این روزها در محافل کاری، ‌خانوادگی یا حداقل در رسانه‌ ها زیاد به گوش می‌ خورد و البته انگیزه افرادی که سراغ این مواد مهلک و بسیار اعتیادآور می ‌روند با معتادان پیش کسوت (!) زمین تا آسمان متفاوت است.

سن جماعت عملی هم البته کاهش محسوسی یافته و دلایل مصرف هم اصلاً مثل قبل نیست. شاید باور این که برخی به خاطر مشکلات جنسی سراغ مواد اعتیادآور می ‌روند یا این که برای تناسب‌ اندام یا بهتر بگوییم کسب لاغری به سمت و سوی اعتیاد گرایش پیدا می ‌کنند کمی دور از ذهن باشد؛ اما به هر حال حقیقتی است که در جامعه مشهود است و ‌متأسفانه روز به روز دایره شمول آن گسترش می ‌یابد.

خدایا طاقت چاقی ندارم...

حقیقتش این است که سراغ جماعت معتاد که می‌ روی می ‌بینی که بسیاری از آن ها با اهداف و تصورات نادرستی سراغ مواد مخدر رفته ‌اند و در دام اعتیاد گرفتار شده‌ اند. به واقع باورهای اشتباه سهم عمده ‌ای در گرایش افراد به اعتیاد دارد. کارشناسان زیادی معتقدند آگاهی از این باورهای اشتباه می ‌تواند نقش عمده‌ ای در پیشگیری از به دام افتادن افراد ایفا کند؛ یکی از این باورهای اشتباه که‌ متأسفانه در طی یکی دو سال اخیر شیوع زیادی پیدا کرده، مصرف ماده مخدر شیشه از سوی خانم ‌های جوان با هدف کسب لاغری است. مصطفی نمکیان متخصص تغذیه در همین رابطه به " جوان " می ‌گوید: برخی از دختران جوان میل به حالت بدنی مانکنی دارند لذا به مصرف مواد افیونی و سیگار که با افزایش متابولسیم بدن باعث لاغری در افراد می ‌شود روی می‌ آورند ولی در نهایت مصرف مداوم این مواد باعث می شود که افراد معتاد شوند. همچنین موادی مثل روانگردان و اکستازی هم با افزایش متابولیسم بدن باعث می شود که هورمون‌ های مغزی افزایش پیدا کند و همین عامل به هر حال لاغری فرد را در پی دارد. نمکیان می ‌گوید: از طرفی فعالیت زیاد آن ها هم باعث می شود که یک مقداری تعادل روحی و روانی خود را از دست بدهند و دچار افسردگی، زود رنجی و... شوند. این ها معمولاً افرادی هستند که روش‌ های سریع و آنی را برای رسیدن به هدف خود در نظر می ‌گیرند و البته با هزینه ‌های بسیار گزاف شاید به هدف خود برسند.

مصرف شیشه

شیشه لاغر می ‌کند اما به قیمت ستاندن جان!

هومن نارنجی ها مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله کارشناسانی است که شیوع مواد مخدر شیمیایی به جای سنتی را قبول دارد. او می ‌گوید: تبلیغات غلط برخی از افراد سودجو مبنی بر شادی‌ آور و بی ‌ضرر بودن کراک و مواد مخدرصنعتی مثل شیشه و ناآگاهی جوانان نسبت به عوارض خطرناک این مواد موجب فراوانی مصرف مواد مخدر صناعی در کشور شده است. او معتقد است: جلوگیری از مصرف این مواد به اراده جدی مسؤولان و فراهم آوردن فضای شاد و بدون استرس برای جوانان نیاز دارد. کارشناسان بسیاری با این مقام مسؤول هم نظر هستند. آن ها می‌ گویند این که برخی خانم‌ ها که در بین شان افراد تحصیل کرده هم کم نیستند، ‌شیشه مصرف می‌ کنند، نشان می ‌دهد که معضل خلا فرهنگی جدی است.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار اجتماعی " جوان " می ‌گوید: تصویب برنامه برای مهار گرایش جوانان به مصرف شیشه برای کاهش وزن در راستای وظایف قانون ‌گذاری مجلس نیست ولی مجلس در برنامه چهارم در قالب طرح سلامت امنیت آب و غذا برای ستاد مبارزه با مواد مخدر، قانون وضع کرده است اما به صورت موردی و خاص وارد عمل نمی شود. این کارشناس می‌ گوید: آن چه مسلم است، ‌استفاده از شیشه برای لاغر شدن یک کار غیر علمی است و با این روش بحث کاهش وزن مطلوب رخ نمی ‌دهد. دکتر محسنی می‌ گوید: چاقی امری است که زمینه‌ ساز بسیاری از بیماری‌ ها نظیر دیابت و افزایش فشار خون است ولی مصرف این ماده زمینه بیماری شدیدتری برای فرد فراهم می کند. از این رو گرایش به مواد مخدر برای لاغری روشی غیرعلمی، غیر بهداشتی وغیر عقلانی است.

احمد طالقانی - جهان نیوز

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

قرص ‌های لاغری شما را عصبی می ‌کند

اثر مخرب قرص اکس بر حافظه انسان

داروهای لاغری غیر مجاز

اِکس در قالب کرم ‌های لاغری!

لاغری با قرص قند و تیروئید

مواد لاغر کننده

نسل جدید قرص‌های لاغری

آشنایی با داروهای ضد چاقی

هشدار به چاق ها درباره قرص و کپسول افکتور (Effector)

قرص های چربی سوز چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟

با خوردن دارو لاغر نمی شوید!

متفورمین؛ دارویی مطمئن برای کاهش وزن جوانان

كاهش وزن به وسیله قرص های لاغری

كمربند لاغری تاثیری در کاهش وزن ندارد

دستگاه های لرزاننده اندام موثرند؟

رژیم های دروغی

رژیم های لاغری نامتعادل و رژیم متعادل

روش مُد شده برای کاهش وزن!

استفاده نابجا از داروهای لاغری و عوارض جانبی آنها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.