خوراكي‌هاي جذاب و آلوده در تابستان

به دنبال گرم شدن هوا در فصل تابستان، بساط فروش شربت، آبميوه، آب زرشك، لواشك و انواع آلوچه در كنار برخي خيابان‌ها دیده مي‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوراكي‌هاي جذاب و آلوده در تابستان

به دنبال گرم شدن هوا در فصل تابستان، بساط فروش شربت، آبميوه، آب زرشك، لواشك و انواع آلوچه در كنار برخي خيابان‌ها ديده مي‌شود.

اگر از عرضه غير بهداشتي اين گونه مواد در معابر عمومي بگذريم، پشه‌ها، مگس‌ها و انواع حشرات موذي را دور اين سفره تابستانه مي‌بينيم كه سلامت افراد را تهديد مي‌كنند.

به احتمال زياد همه شما آب زرشك يا آب آلبالويي را كه دستفروشان در ليوان‌هاي شيشه‌اي بزرگ محتوي يخ در گرماي عطش‌آور تابستان به دست افراد مي‌دهند، ديده‌ايد؟

 آيا به ليوان آنها توجه كرده‌ايد؟

اين ليوان‌ها نه تنها در طول روز در معرض گرد و خاك و حشرات موذي هستند، بلكه بعد از هر بار مصرف با دست‌هاي آلوده دستفروشاني كه خود نيز امكان شستن دست‌هايشان را ندارند، تنها در يك ظرف آب شسته مي‌شوند كه نه تنها اين آب، آنها را تميز نكرده، بلكه آنها را به عوامل ميكروبي بيشتري آلوده مي‌كند.

از طرفي ديگر به مواد تشكيل‌دهنده اين نوشيدني‌هاي غيربهداشتي توجه كرده‌ايد؟ اگرچه اين نوع نوشيدني‌ها از ارزش تغذيه‌اي بالايي برخوردارند و به رفع عطش و خستگي شما كمك مي‌كنند، اما از آن جايي كه هيچ نظارتي بر شيوه عرضه آنها وجود ندارد، گاهي مشاهده مي‌شود كه انواع رنگ‌ها با مقادير زيادي نمك در تهيه آنها به كار مي‌رود و يا از يخ‌هاي آلوده و چندبار مصرف در هنگام عرضه آنها استفاده مي‌شود كه صددرصد براي سلامت مصرف‌كننده خطرآفرين هستند و در يك كلام بايد جدا از مصرف آنها خودداري كرد.

موضوع ديگر، لواشك‌هاي قرمز و خوش‌رنگي مي‌باشند كه اين روزها در اماكن تفريحي در زير نور لامپ‌‌ها، رنگ و لعاب بيشتري پيدا كرده و هوس‌انگيزتر مي‌شوند.

آيا پيش از اين كه وسوسه شويد و آنها را خريداري كنيد، درباره سلامت آنها كمي فکر كرده‌ايد؟

اگرچه لواشك‌ها به نظر ترش و خوشمزه مي‌آيند و خواص غذايي آنها به ميوه‌هايي كه از آنها تهيه شده اند، نزديك‌تر است، اما اگر در تهيه و عرضه اين خوراكي هم اصول بهداشتي رعايت نشود، صددرصد خطرآفرين مي‌شد.

همچنين دقت داشته باشيد رنگ‌هايي كه گاهي با برس يا قلم‌مو به لواشك‌ها زده مي شوند تا براق و زيبا به نظر آيند، بدون هيچ نظارتي استفاده مي‌شوند. حتي بر فرض خوراكي و بي‌ضرر بودن اين رنگ‌ها، به طور قطع بايد محدوديتي در ميزان مصرف آنها وجود داشته باشد.

از سوي ديگر شايد به نظر برسد آلوهاي ترش، اوضاع بهتري از لواشك‌ها دارند، اما اغلب آنها هم نشسته بوده و به مقدار زيادي رنگ و نمك و مواد اسيدي آغشته شده‌اند و به صورت باز و بدون بسته‌بندي در معرض آلودگي‌هاي محيطي به فروش مي‌رسند كه بهتر است براي حفظ سلامت‌تان از مصرف آنها خودداري كنيد.

هشدار

با اين حال، اگر رنگ و جذابيت اين خوراكي‌ها، افراد را به مصرف آنها وسوسه مي كند، بايد بدانيد كه احتمال ابتلاي مصرف‌كنندگان به اسهال و استفراغ بالا مي‌رود كه بسته به قدرت مقاومت بدن از 2 ‌تا 8 ساعت پس از مصرف رخ مي‌دهد.

بيماري‌هاي ميكروبي، اسهال‌هاي خوني، حصبه و حتي گاهي عامل بيماري شبه وبا نيز ممكن است از طريق اين محصولات غيربهداشتي منتقل شوند. لذا بهتر است اين محصولات را به شکل بسته‌بندي‌هاي بهداشتي كه تحت نظارت وزارت بهداشت تهيه مي شوند، خريداري نماييد.

جام جم آنلاين

*مطالب مرتبط:

آماده‌باش تابستاني براي بهداشت مواد غذايي

هشدار وزارت بهداشت در تابستان

مراقب آب و ميوه مصرفي باشيد

تعداد بازرسان بهداشت كافي نيست، مردم نظارت كنند  

پيشگيري از مسموميت غذايي در تابستان

چگونگي نگهداري و مصرف غذا در تابستان (1)  و (2)

توصيه هاي غذايي براي مسافران در تابستان

بيماري هاي شايع فصل تابستان

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت