چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟

با کنترل بيماري‌هاي عفوني که در زمان های قدیم شایع بودند، امروزه سيماي بيماري‌ها چهره عوض کرده است. عصر حاضر دوره بروز بيماري‌هاي مزمن و غیر عفونی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا نوع تغذيه سرطاني ها مهم است؟

چگونه نيازهاي غذايي بيمار مبتلا به سرطان را تامين کنيم؟

با کنترل بيماري‌هاي عفوني که در زمان هاي قديم شايع بودند، امروزه سيماي بيماري‌ها چهره عوض کرده است. عصر حاضر دوره بروز بيماري‌هاي مزمن و غير عفوني است، بيماري‌هايي مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي عروقي ، فشار خون بالا، سرطان‌ و نشانگان متابوليک که عواملي مانند شيوه زندگي نادرست و الگوي غذايي ناسالم در ايجاد آنها نقش دارند و موجب مي‌شوند فرد با داشتن استعداد و زمينه ژنتيکي و ديگر عوامل محيطي بيشتر در معرض خطر قرار گيرد.

نه تنها نوع تغذيه در ايجاد اين بيماري‌ها نقش دارد، بلکه تغذيه و رژيم درماني به عنوان گام درماني مهمي ‌در کنار دارودرماني تحت عنوان تغذيه - پزشکي درماني (MNT= Medical Nutrition Therapy) در کنترل اين بيماري‌ها مطرح است.

در کشورهاي پيشرفته به محض شناسايي بيماري، در کنار درمان‌هاي معمول که طبق نظر متخصص انکولوژي راديوتراپي صورت مي‌گيرد، بيمار تحت رژيم درماني نيز قرار مي گيرد تا حمايت‌هاي تغذيه‌اي‌ لازم انجام شوند و تا حد ممکن از بروز مشکلات بعدي پيشگيري شود.

چرا تغذيه اين بيماران اهميت دارد؟

زيرا در اين بيماري، توليد عوامل ضد توموري (که به طور طبيعي به‌ وسيله سلول‌هاي بدن براي مقابله با سرطان ايجاد مي‌شوند) و همچنين راديوتراپي و شيمي‌درماني، باعث بروز کم اشتهايي و مشکلات تغذيه‌اي‌ مي گردند، يعني در عين اينکه بدن در شرايطي قرار گرفته که سلول‌ها نياز‌هاي غذايي خاص و افزايش يافته‌اي‌ دارند، ولي به علت کم اشتهايي و ديگر عوارضي که ذکر خواهد شد کمتر غذا دريافت مي‌کنند.

اثرات تغذيه صحيح:

- بهبود وضعيت غذايي، عوارض جانبي بيماري را کاهش مي دهد و به بازتواني بيمار کمک مي‌کند.

- بيماراني که تغذيه مناسبي در پيش مي‌گيرند، بهتر درمان‌هاي معمول را تحمل مي‌کنند و شانس بيشتري در بازيابي سلامت خود دارند.

- با رعايت تغذيه مناسب، سيستم ايمني ضعيف نمي شود و احتمال ايجاد عفونت‌هاي متعدد که در اين بيماران شايع است، کاهش مي‌يابد.

- افرادي که تغذيه مناسب دارند، کمتر دچار کاشکسي عضلاني (حالتي که در آن بيمار دچار افت شديد وزني و از دست رفتن توده عضلاني مي‌گردد) مي‌شوند.

- تغذيه متنوع و کافي، نياز به انرژي، پروتئين و ريز مغذي‌ها را تامين مي کند و با دريافت مقادير کافي از انواع آنتي اکسيدان‌ها مانند کاروتنوئيد‌ها، ويتامين E، اسيدهاي فنوليک، آنتي‌اکسيدان قوي رسوراترول و... از طريق غذا، بدن بهتر با عوامل اکسيدان مبارزه مي‌کند، التهابات کاهش مي‌يابند و راديکال‌هاي آزاد که طي سوخت و ساز در بدن شکل مي‌گيرند و يا از محيط خارج، بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهند، خنثي مي‌شوند.

هر نوع سرطاني با توجه به محل ضايعه، عوارض خاص خود را دارد و رژيم درماني امري کاملا فردي است که با توجه به چگونگي سير بيماري، سوابق پزشکي فرد، آزمايش‌ها، داروهاي مصرفي و. .. صورت مي‌گيرد.

در اين مقاله سعي شده که اطلاعاتي عمومي ‌و کلي براي بهبود وضعيت غذايي بيماران سرطاني و خانواده آنها در خصوص شيوه تغذيه داده شود ولي ممکن است توصيه‌هاي داده شده به افراد مختلف، کمي متفاوت باشد.

به ‌طور کلي مصرف پروتئين در بيشتر بيماران ‌بايد افزايش يابد.

منابع غني پروتئين عبارتند از: انواع گوشت مانند گوشت قرمز و مرغ و ماهي، شير و لبنيات، تخم مرغ، مغزها و آجيل.

بيمار بايد از تمامي ‌گروه‌هاي غذايي استفاده کند. به ويژه مصرف کافي انواع ميوه و سبزي‌ براي تامين مقادير کافي فيبر، ويتامين‌ها و رنگدانه هاي گياهي ( يا فيتوکميکال‌ها که خواص آنتي اکسيداني و ضد سرطاني دارند) ضروري است.

بيماران سرطاني بايد از مقادير زيادي آب سالم ، طي دوره‌هاي راديوتراپي استفاده کنند.

اگر بيمار از لحظه تشخيص سرطان، تحت مراقبت‌هاي غذايي صحيح قرار گيرد، بيماري اش بهتر کنترل مي شود و کاشکسي عضلاني (از دست رفتن توده عضلاني) نيز در او کمتر اتفاق مي‌افتد.

الناز سيفي

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

پيشگيري از سرطان با تغذيه ي مناسب ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

20 ماده غذايي ضد سرطان

درمان سرطان با رژيم غذايي

رژيم غذايي در سرطان ها

اثر شير و فراورده هاي آن در پيشگيري از سرطان

زنجبيل و فلفل سرطان هاي مرگبار را درمان مي‌کنند

تحقيقات جديد در مورد خواص ضد سرطاني اسفناج

چاي خطر سرطان و بيماري قلبي را كاهش مي دهد

سرطان معده با مصرف زياد ترشي و شور

نقش آنتي اکسيدان ها در پيش گيري از سرطان

رژيمي سالم براي مبتلايان به لوسمي

رژيم غذايي کشورهاي حاشيه مديترانه خطر سکته و سرطان را کاهش مي دهد

جلوگيري از ريزش مو در شيمي‌درماني

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت