تبیان، دستیار زندگی
شد 137  متر از حصار میانی چغازنبیل در جدیدترین عملیات مرمت و پیگردی این اثر باستانی شناسایی شد. كشفیات اخیر برخی از نظرات "رومن گریشمن" باستان شناس فرانسوی و همراهانش را نقض كرده‌است. چغازنبیل(خبرگزاری میراث فرهنگی)میراث است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

88 قطعه آجرنوشته در چغازنبیل كشف شد

137

متر از حصار میانی چغازنبیل در جدیدترین عملیات مرمت و پیگردی این اثر باستانی شناسایی شد. كشفیات اخیر برخی از نظرات "رومن گریشمن" باستان شناس فرانسوی و همراهانش را نقض كرده‌است.

چغازنبیل(خبرگزاری میراث فرهنگی)میراث استان‌ها_ پیگردی كارشناسان كارگاه حفاظت و مرمت چغازنبیل منجر به كشف 88 قطعه آجر نوشته متعلق به دوره عیلامی(3200 سال پیش) در این محوطه باستانی شد.

"بیژن حیدری‌زاده"، مسئول كارگاه حفاظت و مرمت چغازنبیل با اعلام خبر پیگردی و مرمت بخش‌هایی از محوطه باستانی چغازنبیل گفت:

« پیگردی‌ و آواربرداری در بخشی از نمای داخلی حصار میانی انجام شد. ضمن آواربرداری، 88 قطعه آجر نوشته به دست آمد كه بیشتر آنها شكسته شده اند و تنها تعدادی از آنها سالم مانده اند.»

به گفته وی با توجه به نمونه‌های مشابه می‌توان گفت كه این آجر نوشته‌‌ها حاوی متونی مشابه با آجر نوشته‌های خاص خود ذیگورات هستند و نكته قابل توجه این است كه گریشمن در مورد این آجر نوشته نکته ای را عنوان نکرده است.

كارگاه چغازنبیل تا کنون موفق به پیگردی و آواربرداری بخشی از نمای داخلی حصار میانی شده‌ است.

این بخش از حصار، طولی برابر با 137 متر دارد و قسمت‌هایی از اضلاع شمال شرقی و جنوب شرقی را شامل می‌شود به طوری كه وجوه بیرونی معابد شرقی محله تمنوس را پوشش می‌دهد.

كارشناسان همچنین موفق به شناسایی یك ناودان بیشتر از آنچه گریشمن در نقشه خود در این بخش از حصار نشان داده بود، شدند.

فاصله این ناودان با فاصله ناودان‌هایی كه "ابرسون" معمار همراه گیرشمن مشخص کرده بود، فرق دارد. بر همین اساس كارشناسان نظر ابرسون را درباره فاصله ناودان‌های حصار میانی چغازنبیل رد می‌كنند.

كارشناسان پروژه چغازنبیل اعتقاد دارند یافته‌های جدید تفاوت بین نقشه‌های ارائه شده و پلان‌های تاریخی را به خوبی نشان می‌دهد.

در این پیگیری‌ها همچنین یافته‌های فرهنگی به دست آمد كه گریشمن در مورد آن ها مطلبی را عنوان نکرده است .

زیگورات چغازنبیل یكی از مهم‌ترین بناهای به جای مانده از حكومت عیلامیان است كه سه هزار و 200 سال پیش به دستور انتاش‌گال پادشاه ایلامی ساخته شده است.

پروژه حفاظت و مرمت چغازنبیل به صورت مشترك با همكاری یونسكو و كشور ژاپن در حال اجرا است.

این محوطه یكی از منحصر به فرد‌ترین محوطه‌های باستانی در جهان محسوب می شود که در سال 1357 در فهرست آثار جهانی یونسكو به ثبت رسیده است.

لینک :

جهانی شدن گنبد سلطانیه

زیگورات چیست؟