تبیان، دستیار زندگی
لوسمی همان سرطان خون است که به چهار نوع مختلف دیده می شود. این سرطان از سلول های مغز استخوان شروع می شود و تکثیر می یابد. این تکثیر سلولی نهایتا تمام سلول های خارج از محدوده خود و سلول های طبیعی مغز استخوان را نیز درگیر می نماید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیمی سالم برای مبتلایان به لوسمی

لوسمی همان سرطان خون است که به چهار نوع مختلف دیده می شود. این سرطان از سلول های مغز استخوان شروع می شود و تکثیر می یابد. این تکثیر سلولی نهایتا تمام سلول های خارج از محدوده خود و سلول های طبیعی مغز استخوان را نیز درگیر می نماید.

لوسمی در همه گروه های سنی اتفاق می افتد، اما بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می شود.

گروه های غذایی

عوارض جانبی این بیماری متفاوت است و می تواند بسیار شدید باشد.

به علت اثرات مخربی که این بیماری بر روی بدن دارد و همه بدن را تحت الشعاع خود قرار می دهد، داشتن یک تغذیه صحیح و اجرای یک برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است.

به علت روش های درمانی گوناگونی که بیماران سرطانی مجبور به تحمل آن ها هستند، کاهش وزن به طور حتم اتفاق می افتد.

اشتها در این بیماران به سرعت کاهش می یابد.

یک بیمار سرطانی باید از رژیمی پیروی کند که در آن تمام گروه های غذایی وجود دارند.

این بیماران باید از وعده های غذایی کم حجم استفاده نمایند، ولی تعداد وعده های غذایی آن ها باید به بیشتر از 6 وعده در روز برسد.

به علت اثرات مخربی که بیماری لوسمی بر روی بدن دارد و همه بدن را تحت الشعاع خود قرار می دهد، داشتن یک تغذیه صحیح و اجرای یک برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است.

کالری

برای دریافت کالری اضافه، می توان از غذاهای پُرکالری مانند مثل معجون های مختلف، استفاده نمود.

پروتئین

پروتئین نیز برای تقویت این بیماران حائز اهمیت است. پروتئین را می توان از غذاهایی چون گوشت قرمز لُخم، مرغ و ماهی به دست آورد.

آب

دریافت آب برای این بیماران، به منظور مقابله با کم آبی بدن مهم است، زیرا در نتیجه درمان هایی چون شیمی درمانی و رادیوتراپی، بدن این بیماران آب از دست می دهد.

مصرف مقدار کافی آب و مایعات برای مقابله با یبوست، بی حالی و رخوت که در این بیماران شایع است، کمک کننده می باشد.

چند توصیه مفید

* برای افراد مبتلا به لوسمی، غذا خوردن در بین افراد خانواده و جمع فامیل بسیار کمک کننده است. این کار باعث می شود که حواس این افراد پرت شود و بهتر غذا بخورند.

* برای این افراد غذاهای خوشمزه و لذیذ تهیه نمایید و بیشتر از غذاهایی که در مقادیر کم تهیه می شوند، استفاده نمایید. این کار به آن ها کمک زیادی می نماید و از خسته شدن آن ها در هنگام خوردن می کاهد.

* انجام برخی وزش ها و فعالیت های بدنی، به منظور افزایش اشتها و تمایل این افراد به خوردن، مفید خواهد بود.

میوه ها

* در بعضی از بیماران مبتلا به لوسمی افزایش وزن و چاقی، اتفاقی معمول و شایع است که این امر به دلیل احتباس آب ، در بدن این افراد است.

* اجرای رژیم های کاهش وزن برای این بیماران اصلا کار صحیحی نیست، بلکه یک رژیم کم چرب و کم نمک برای این بیماران مفید خواهد بود.

* مبتلایان به لوسمی علائمی چون حالت تهوع، دل آشوبه و استفراغ را تجربه می کنند و ممکن است غذا برای آنها جذاب و خوشایند نباشد، مخصوصا اگر تحت درمان های مختلف قرار گیرند. عمده ترین اثر جانبی این درمان ها کاهش توانایی جذب مواد مغذی از غذاهاست.

* مشورت با یک رژیم شناس یا کارشناس تغذیه می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی مفید برای این بیماران تنظیم و تهیه نمایید.

منبع:

http://www.medinet.org/articles/general-health/healthy-diet-leukemia-patients.html

مریم مرادیان نیری – کارشناس علوم تغذیه

*مطالب مرتبط:

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

نقش آنتی اکسیدان ها در پیش گیری از سرطان

نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان

نقش چربی ها در پیش گیری از سرطان

نگاهی به رابطه سرطان و سبک زندگی

جلوگیری از ریزش مو در شیمی‌درمانی

عقاید ابن سینا درباره سرطان

درمان رایگان بیماران سرطانی در 20 مرکز درمانی سراسر کشور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.