چرا اسرائیل حمله نمی کند؟

بر طبق ارزيابي کارشناسان و آژانس هاي اطلاعاتي کشور هاي غربي، حداقل چهار مرکز کليدي اتمي در ايران موجود است و همه آنها در تونلهايي در اعماق بيش از 200 متري سطح زمين قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شديد مي شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اسرائيل به ايران حمله نمي کند؟

پدافند عراق در ساعت 35/5 دقيقه بعد از ظهر يکي از روزهاي گرم ژوئن در سال 1981 توسط شانزده جت نيروي هوايي اسرائيل که در زير خط رادار و در موازت صحرا پرواز مي کردند غافلگير شد.

هواپيماهاي اسرائيلي در يک سکوت راديويي و زير خط رادار طبق يک برنامه ريزي حساب شده به اهداف خود در جنوب بغداد رسيدند و در کمتر از 90 ثانيه تمامي تاسيسات هسته اي عراق را نابود کردند. آنها قبل از آنکه پدافند هوايي عراق بتواند واکنش موثري از خود نشان دهد اهداف خود را نابود کرده و بدون اينکه حتي کوچکترين صدمه اي ببينند به سوي تل آويو باز گشتند.

نام اين عمليات، "عمليات اپرا" بود و خلبانان اسراييلي که دان حالوتس رييس مستعفي ستاد ارتش اين رژيم نيز جزوي از آنها بود موفقيت اين عمليات را که در آن زمان هدف مهمي به حساب مي آمد به نام خود ثبت کردند.

حال آيا امروز افرادي نظير "ابيام صلع" طراح "عمليات اپرا" مي توانند اپراي ديگري را در نطنز ايران رهبري کنند؟

فاصله زياد استقرار نيروهاي رژيم صهيونيستي با ايران

يکي از علل موفقيت نيروي هوايي اسرائيل در "عمليات اپرا" عليه تاسيسات اتمي عراق فاصله پروازي مناسب ميان اين رژيم و عراق بود که به جنگنده هاي اسرائيلي اين امکان را مي داد که بدون نياز به سوختگيري هوايي بتوانند در زير خط رادار پرواز کرده و خود را به اهداف مورد نظر برسانند در صورتي که فاصله پروازي طولاني ميان شهرهاي هسته اي ايران و پايگاههاي نظامي رژيم صهيونيستي مشکلات فني بسياري را بر سر اين عمليات بوجود آورده و موفقيت آميز بودن آنرا نيز در پرده اي از ابهام قرار مي دهد.

صرف نظر از اين اشکال اگر اسرائيل بخواهد مجددا اقدام مشابهي نظير عملياتي که در اوسيراک را انجام داد در ايران نيز انجام دهد بايد ترکيبي از جنگنده هاي F-16I و F-16D را به خدمت بگيرد. اين هواپيماها داراي برد کافي براي رسيدن به هدف هاي مورد نظر در ايران هستند. اما به خاطر سوخت گيري هوايي که در مسافت هاي طولاني لازم است، اين فاصله طولاني و توقف هاي مداوم سبب کشف هواپيماها و هشيار شدن دستگاه پدافند هوايي ايران مي شود که با توجه به عزم ايران براي دست يابي به سيستم هاي جديد پدافند هوايي و پيشرفت هاي قابل ملاحظه در اين زمينه، کار در اين قسمت نيز براي اسراييلي ها به شدت دشوتر خواهد شد.

نيروي هوايي اين رژيم با کمبود هاي استراتژيک در زمينه هواپيماهايي که قابليت حمل تسليحات موثر بر ضد تاسيسات هسته اي را دارد روبه روست و حتي آمريکا نيز توانايي برطرف کردن آن را ندارد.

منتفي شدن اصل غافلگيري 

يکي از دلايل موفقيت آميز بودن "عمليات اپرا" مخفيانه بودن آن بود. وزارت دفاع اسرائيل خبر برنامه ريزي چنين حمله اي را حتي از سران کاخ سفيد نيز پنهان نگه داشته بود و تصميم حمله به تاسيسات هسته اي عراق را بدون کسب اجازه از آمريکا گرفت.

اما امروز اسرائيل نمي توانند از اين اصل براي موفقيت در عمليات خود بهره ببرد چراکه با تبليغات زيادي که از سوي رسانه هاي صهيونيستي در مورد حمله احتمالي انجام شده است، ايران از مدت هاي پيش خود را براي چنين تهديداتي آماده کرده است.

جنگنده هاي رژيم صهيونيستي از آسمان چه کشوري عبور خواهند کرد؟

نيروي هوايي رژيم صهيونيستي براي حمله به ايران مجبور به گذر از آسمان عراق، ترکيه و يا يکي از کشورهاي عربي منطقه است.

استفاده از آسمان ترکيه براي رژيم صهيونيستي بسيار غيرمحتمل است زيرا ترکيه در عين حال که در مورد برنامه تسليحات هسته اي ايران نگران است ولي مخالف عمل بازدارنده عليه برنامه هسته اي ايران مي باشد ضمن اين که اردوغان مجبور است پيش از هر نوع تصميمي بازتاب هاي آنرا بر امنيت ترکيه و تمامي منطقه خاورميانه بررسي نمايد.

از سوي ديگر اسرائيل نمي تواند آسمان کشورهاي عربي را براي عبور انتخاب کند زيرا اين کشورها با توجه به توان نظامي ايران و تهديد صريح مقامات ارشد کشورمان مبني بر حمله به همدستان متجاوز از عکس العمل ايران بيمناک هستند و چنين ريسکي را نمي پذيرند.

در اين بين تنها آسمان عراق براي هواپيما هاي رژيم صهيونيستي امن مي ماند که با توجه به مخالفت مقامات آمريکايي با حمله اين رژيم به ايران و مشکلات وسيع نيروهاي آنان در دو کشور همسايه با اين کشور چنين امري محتمل به نظر نمي رسد.

ناکارآمدي سلاح هاي اسراييلي در انهدام تاسيسات ايران

بر طبق ارزيابي کارشناسان و آژانس هاي اطلاعاتي کشور هاي غربي حداقل چهار مرکز کليدي اتمي در ايران موجود است و همه آنها در تونلهايي در اعماق بيش از 200 متري سطح زمين قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شديد مي شود.

بر طبق اين گزارش ها ، تونل هاي فوق با ديوارهايي به ضخامت بيش از 60 فوت (بيست متر) قرار دارند و به گفته اين مقام و ديگر كارشناسان آمريكايي، اسراييل از تسليحات متعارفي كه قادر به نابود كردن آن تأسياست باشند برخوردار نيست.

تخريب و حتي آسيب رساني جدي به تاسيسات اتمي ايران مستلزم فرود آوردن تعداد زيادي بمب هاي سنگين(9تني و 14 تني) با قدرت تخريب بالاست که جملگي بايد در محلي يکسان و شناسايي شده فرود آيند و همين نکته، فرضيه حمله را ناکام مي گذارد.

بر طبق ارزيابي کارشناسان و آژانس هاي اطلاعاتي کشور هاي غربي، حداقل چهار مرکز کليدي اتمي در ايران موجود است و همه آنها در تونلهايي در اعماق بيش از 200 متري سطح زمين قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شديد مي شود.

برطبق برآوردهاي موجود، براي حمله به تاسيسات هسته اي ايران، بايد از بمب هاي 14 تني که قويترين سلاح موجود در زرادخانه غير هسته اي آمريکاست استفاده نمود. نکته مهم اين است که تنها هواپيماهاي B-52 قادر به حمل اين بمب هستند که سطح مقطع بالاي راداري و امکان کشف آسان آن توسط رادارها و اندازه حجيم اين هواپيماها امکان حضور آن را در منطقه حفاظت شده اي مانند فضاي تاسيسات هسته اي ايران نمي دهد.

هم اکنون تنها راه برد قابل قبول براي ضربه به تاسيسات هسته اي ايران استفاده از بمب هاي 9 تني است که توسط هواپيماهاي B-2 حمل مي شود. اما تعداد هواپيماي مورد نياز براي اين عمليات بعلاوه محدوديت هاي آمريکا در اين مورد انهدام توان هسته اي ايران را به طور هم زمان نا ممکن مي سازد.

از طرف ديگر رژيم صهيونيستي هيچ کدام از تسليحات فوق را در اختيار ندارد و بمب هاي سنگر شکن GBU-39 که در جريان جنگ سي و سه روزه در اختيار اين رژيم قرار گرفت، تنها قادر به انهدام سنگرهاي بتوني است.

در کنار اين، رژيم صهيونيستي حتي با دريافت تسليحات قويتر نيز توانايي ضربه به تاسيسات هسته اي ايران را ندارد چرا که نيروي هوايي اين رژيم با کمبود هاي استراتژيک در زمينه هواپيماهايي که قابليت حمل تسليحات موثر بر ضد تاسيسات هسته اي را دارد روبه روست و حتي آمريکا نيز توانايي برطرف کردن آن را ندارد.

به همين دليل تنها راه مقابله موثر با تاسيسات هسته اي ايران در تئوري استفاده از سلاح هاي هسته اي است که حتي چنين مسئله اي نيز بنا به دلايل بسياري امکان وقوع ندارد. اخيرا "نيوزويک" نوشت: البته اسرائيل مي تواند با بمب هاي اتمي کوچک اين تاسيسات را نابود کند ولي هرگز به چنين کاري دست نخواهد زد زيرا سياست اتمي اسرائيل هميشه اين بوده و هست که نخستين عاملي نباشد که به جنگ افزار اتمي روي خواهد آورد.

                    جنگنده  B-2 تنها ماشين جنگي دنيا که توا نايي ضربه به تاسيسات هسته اي ايران را دارد

فرض محال .....

اما با وجود تمام اين پيش فرض ها ، باز هم امکان خطا و بي عقلي مقامات آمريکايي و رژيم صهيونيستي و حمله ناموفق به تاسيسات هسته اي ايران وجود دارد. نکته اي که در اين بين مطرح مي شود واکنش ايران به اين حمله است. واکنشي که توان نظامي ايران، موقعيت ژئوپولتيکي و نفوذ کشورمان در منطقه و قدرت ايران در به خطر انداختن منافع متجاوز فاکتورهايي است که قدرت عکس العمل ما را در قبال اين حمله بالا مي برد.

منبع :شبکه خبري برنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت