تاثیر ميوه‌ها بر سلامت موها

ميوه‌ها به‌ دليل دارا بودن املاح و ویتامین ها، تأثير به‌ سزايي در سلامت بدن از جمله پوست و مو دارند. ميوه‌ها سرشار از کلسيم، فسفر، سديم، پتاسيم، منيزيم، آهن و ویتامین های C و A بوده و براي رشد و استحکام پوست و مو بسيار مؤثر و سودمند هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثير ميوه‌ها بر سلامت موها

ميوه‌ها به‌ دليل دارا بودن املاح و ويتامين ها، تأثير به‌ سزايي در سلامت بدن از جمله پوست و مو دارند. ميوه‌ها سرشار از کلسيم، فسفر، سديم، پتاسيم، منيزيم، آهن و ويتامين هاي C و A بوده و براي رشد و استحکام پوست و مو بسيار مؤثر و سودمند هستند.

مصرف مداوم ميو‌ه‌ها در پيشگيري از بيماري‌‌هاي مختلف خصوصاً بيماري‌هاي پوست و مو، مانند ريزش موها و حتي درخشندگي، استحکام و رشد و نموشان نقش چشمگيري را ايفا مي ‌کنند و طراوات و زيبايي را به پوست و مو مي‌ بخشند.

دکتر مسعود داوودي، متخصص پوست و مو در اين زمينه معتقد است: "اصولاً ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، انواع و اقسام ويتامين‌ها و مواد معدني را به بدن مي ‌رسانند و وجود اين مواد در سلامت پوست و مو مؤثر است. خوردن ميوه‌ها به ‌دليل داشتن خواص آنتي‌اکسيداني، فرآيندهاي تخريبي موجود در پوست و مو را تا حدودي کاهش مي ‌دهد. همچنين پوست و مو در اثر عوامل آسيب‌رسان بيروني مثل آفتاب ، داروها، سن و ... آسيب‌پذير خواهند بود."

وي معتقد است:

"افراد با خوردن ميوه‌هاي تازه مي‌ توانند ويتامين‌هاي موجود در آنها را جذب کنند و از تخريب و ريزش مو جلوگيري نمايند. اين در حالي است که ماليدن عصاره ي آنها روي سر به دليل عدم جذب شدن، فايده‌اي ندارد. حتي کرم‌هاي گياهي نيز مي‌ توانند باعث لطافت و مرطوب‌کنندگي پوست و مو شوند، ولي هرگز سلامت پوست و مو را در پي ندارند."

در حالي که دکتر صفايي‌پور، متخصص پوست و مو مي‌ گويد: "خوردن ميوه‌ها و ماليدن آنها روي موها، تفاوت چنداني در سلامت و رشد آنها ندارند، فقط تا حدودي مي ‌توانند پروتئين‌ها را به موها برسانند. به‌ عنوان مثال ماده پروتئيني موجود در سويا سبب درخشندگي موها مي ‌شود، ولي باعث استحکام موها نمي ‌شود. همچنين موادي مانند روغن بادام شيرين به‌ عنوان مرطوب‌کننده‌ نقش مفيدي دارد، ولي سلامت موها را سبب نمي‌ شود." 

شادي الهي، متخصص تغذيه خاطر نشان مي کند: "ميوه‌ها و سبزي‌ها به‌ دليل داشتن ويتامين‌ها و مواد معدني، نقش مهمي را در رشد و حفظ موها دارند. همچنين مصرف غذاهايي مانند نان سبوس دار و برنج که منابع سرشار ويتامين هاي گروه B و مرکبات و ميوه هايي مثل کيوي که حاوي ويتامين C هستند، نيز در رشد و نمو موها تأثير به سزايي دارند.

عنصر روي که به وفور در گوشت قرمز و منابع پروتئيني يافت مي‌ شود، از جمله عناصري است که استحکام موها را سبب شده و از ريزش آنها جلوگيري مي ‌کند.

استفاده از ميوه‌ها به ‌طور موضعي، تأثيري بر رشد و نمو موها ندارند، زيرا مدت زمان تماس با اين مواد کوتاه است. همچنين تأثير شامپوهاي حاوي مواد پروتئيني نيز روي استحکام و رشد موها به اثبات نرسيده است.

براي تقويت موها و جلوگيري از ريزش آنها بايد به مقدار قابل توجهي از ميوه‌ها، سبزي‌ها، آب‌ميوه‌هاي گوناگون مخصوصاً آب هلو، انگور، زردآلو ، توت‌فرنگي و عصاره خرما استفاده کرد.

مصرف مغزها مثل بادام، پسته و بادام زميني به دليل داشتن پروتئين، ويتامين هاي B1 و B2 براي درمان شوره سر، ريزش مو و تقويت و درخشندگي موها توصيه مي ‌شود.

افراد مبتلا به شوره سر و ريزش مو مي ‌توانند هفته‌اي يک يا دو مرتبه با روغن زيتون سرشان را ماساژ دهند که علاوه بر استحکام و درخشندگي موها، از سفيد شدن آنها هم جلوگيري مي ‌کند."

منبع:هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

مکمل ويتامين و املاح براي جلوگيري از ريزش مو

موها هم گرسنه مي شوند

تأثير ويتامين ها و املاح در حفظ جواني پوست (1) و (2)

پوستي زيبا با مصرف آنتي اكسيدان

حفظ سلامتي پوست با تغذيه مناسب

چگونه و با چي سرم را بشويم؟

چطور موهاي بلند را بايد شست؟

ريزش موي سر در آقايان

ريزش موي سر در خانم ها

بهداشت مو

براي داشتن موهايي زيبا چه كاري انجام دهيم؟

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت