تبیان، دستیار زندگی
طبق گزارش یك پزشك آمریكایی، یكی از بهترین دوندگان زن( دوی مسافت های طولانی) به او مراجعه می كند و دلیل افت كارآیی خود را در ورزش از او می پرسد. آزمایش خون در مورد او انجام می شود. آزمایش خون نشان داد كه تمامی فاكتورهای خون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمبود پتاسیم در بدن اغلب به دلیل تهوع می باشد

طبق گزارش یك پزشك آمریكایی، یكی از بهترین دوندگان زن( دوی مسافت های طولانی) به او مراجعه می كند و دلیل افت كارآیی خود را در ورزش از او می پرسد.

آزمایش خون در مورد او انجام می شود. آزمایش خون نشان داد كه تمامی فاكتورهای خونی طبیعی بودند، به غیر از پتاسیم موجود در خون كه مقدار آن كم بود. بیشترین علت كمبود پتاسیم، تهوع می باشد ولی زن ورزشكار ادعا می كرد دچار تهوع نشده است.

سپس از او خواسته شد ادرار خود را برای مدت یك روز جمع آوری كند. آزمایش ادرار نشان داد میزان پتاسیم موجود در ادرار او سه برابر حالت طبیعی بود كه ثابت می كرد این فرد دچار پرخوری عصبی است و برای كنترل وزن خود، با فرو بردن انگشت دست در گلویش عمداً می خواسته دچار تهوع شود تا غذاهای خورده شده را بالا آورده و وزنش افزایش نیابد.

بعد از اینكه زن ورزشكار قانع شد و گفت كه این عمل را انجام می داده است، دست از این كار برداشت و بعد از آن در چندین مسابقه ی دو برنده شد.

كلیه ها و غدد عرق، هنگامیكه بدن دچار افت پتاسیم می شود، از اتلاف آن جلوگیری كرده و مقدار آن را در حد طبیعی نگه می دارند. به همین دلیل، كمبود پتاسیم به ندرت در ورزشكاران رخ می دهد.

نیاز بدن به پتاسیم حتی با ورزش كردن طولانی در هوای گرم، با خوردن یك رژیم معمولی برآورده می شود، چون این عنصر در تمامی موادغذایی به جز شكر تصفیه شده وجود دارد.

مصرف داروهایی مثل دیورتیك ها و كورتیكواستروئیدها می توانند باعث كمبود پتاسیم در بدن شوند. همچنین اسهال و تهوع مكرر باعث كمبود آن می شود. در اسهال، پتاسیم بدن از طریق مدفوع و در تهوع از طریق ادرار دفع می شود.

هم در ورزشكاران و هم در افراد عادی، تهوع و استفراغ بیشترین علت كاهش پتاسیم خون و افزایش آن در ادرار می باشد.

پتاسیم یكی از مهمترین الكترولیت های موجود در بدن است كه باعث بهبود عملكرد كلیه ها، غدد فوق كلیوی، قلب، سلول های عصبی و عضلانی و نیز باعث حفظ تعادل آبی و اسیدی بدن می شود.

علائم كمبود آن در بدن شامل موارد زیر است:

خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معدی.

بهترین منابع غذایی پتاسیم؛ آرد سویا، لوبیا سفید، عدس، موز و اسفناج می باشد. ولی در بیشتر موادغذایی وجود دارد.

رژیم غذایی غنی از كلسیم، پتاسیم و منیزیم و نیز محدود در سدیم باعث كاهش فشار خون بالا در افراد دچار فشار خون بالا می شود.

منبع: مقالات اینترنتی

كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.