تبیان، دستیار زندگی
بادام یکی از انواع آجیل هایی است که غالبا در پذیرایی از مهمانان استفاده می شود. خوشبختانه، بادام در تمام سال یافت می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص مفید بادام

بادام یکی از انواع آجیل هایی است که غالبا در پذیرایی از مهمانان استفاده می شود. خوشبختانه، بادام در تمام سال یافت می شود.

مغز بادام

بادام فواید بسیاری برای بدن دارد، از جمله:

1- پایین آورنده کلسترول بد( LDL ) و کاهش دهنده بیماری های قلبی

بادام دارای مقدار زیادی چربی است، اما از نوع غیر اشباع! این چربی خطر بیماری های قلبی را کم می کند. تحقیقات نشان داده است که تمامی مغزهای خوراکی، بیماری های قلبی و کلسترول بد را دور می کنند.

مطالعه ای نشان داده است، افرادی که 5 بار در هفته آجیل می خورند،50 درصد احتمال خطر برای بیماری های قلبی را از خود دور می کنند.

2- بادام، آنتی اکسیدان است.

ویتامین E در پوست بادام وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد. فواید آنتی اکسیدان ها در بدن بسیار زیاد است. آنتی اکسیدان ها جلوی برخی امراض را می گیرد، از جمله: سرطان، بیماری قلبی، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، آب مروارید چشم(کاتاراکت)، ضعیف شدن ماهیچه ها و هم چنین بر سلامتی پروستات اثر می گذارند و از تخریب سلول ها و DNA جلوگیری می کنند.

3- از گرفتگی عضلانی جلوگیری می کند.

بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد، در خون جریان می یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع تر حمل می کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می گیرد. بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، منیزیم دارد.

پتاسیم در انقباض عضلات، به جریان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد.

4/1 فنجان بادام دارای 99 میلی گرم منیزیم و 257 میلی گرم پتاسیم می باشد.

4- به کاهش وزن کمک می کند.

بسیاری از افراد به خاطر افزایش وزن، بادام نمی خورند. در حالی که متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده اند، افرادی که حداقل 2 بار در هفته آجیل می خورند، نسبت به آنها که اصلا و یا به ندرت آجیل می خورند، بیشتر وزن کم می کنند.

5- هر روز، بادام بخورید تا انرژی داشته باشید و از سلامتی خود لذت برید.

این ماده غذایی به خاطر دارا بودن ویتامین ها و پروتئین و آهن ، انرژی مورد نیاز بدن را افزایش می دهد.

همان طور که می دانید، آهن یکی از اجزاء مهم هموگلوبین می باشد و نقش هموگلوبین، حمل اکسیژن در خون است. لذا آهن کمک می کند که سلول ها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند و کمبود آن موجب خستگی و ضعف در انجام کارها می شود.

موسسه غذا و دارو برای حفظ سلامتی بدن دریافت روزانه 18 میلی گرم آهن را توصیه می کند. اما باید توجه داشت که زیادی آهن خطرناک می باشد و می تواند قلب، کبد و لوزالمعده را از کار بیندازد.

6- جلوگیری از سرطان

بادام دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین می باشد. 100 گرم بادام تازه در حدود 20 گرم پروتین و 240 میلی گرم کلسیم دارد. کلسیم و فیبر موجود در بادام، کاهش دهنده سرطان روده بزرگ می باشد. اسید فولیک در بادام، باعث کاهش سرطان دهانه رحم می گردد.

7- منبع انرژی

بادام محتوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم می باشد. بادام دارای انواع ویتامین ها می باشد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند و یکی از منابع انرژی برای مغز می باشد.

4/1 فنجان بادام، 45 درصد منیزیم روزانه و 20 درصد مس روزانه و 17.6 درصد ویتامین B2 روزانه را تامین می کند. همچنین4/1 فنجان بادام، 7.62 گرم پروتئین بیشتر از پروتئین یک عدد تخم مرغ دارد.

8- جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

9- کاهش دهنده قند خون و بیماری دیابت 

10- تقویت عملکرد ریه

به طور کلی، بادام جلوی برخی بیمای های تنفسی از قبیل: تنگی نفس، برونشیت مزمن و امفیزم( اتساع و بزرگی عضوی در اثر گاز) را می گیرد.

سلنیوم، در بادام و آجیل یافت می شود. سلنیوم نیز یک آنتی اکسیدان می باشد.

11- استحکام استخوان ها

بادام محتوی مقدار زیادی چربی غیر اشباع و بسیاری از مواد مغذی می باشد، از جمله: کلسیم و منیزیم. این عناصر برای استحکام استخوان ها استفاده می شوند.

به طور کلی، بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم می باشد.

استخوان ها و دندان هایتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، تقویت کنید.

مقدار کلسیم در 25-20 عدد بادام بیشتر از 4/1 فنجان شیر است. پس برای جلوگیری از پوکی استخوان یک منبع غنی می باشد.

12- خانم های باردار توجه کنند!

اگر شما باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، بادام منبع اسید فولیک است. همان طور که می دانید، این ویتامین عمل ساخت و نگه داری سلول ها را برعهده دارد. این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است ، پس برای زنان باردار و نوزادان بسیار مهم است. اسید فولیک در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت می باشد. رشد طناب نخاعی و مغز جنین در گرو وجود اسید فولیک می باشد.

اغلب زنانی که می خواهند باردار شوند و زنان باردار باید مکمل اسید فولیک مصرف کنند. پس بادام، یادتان نرود!

نکته:

در عید، برخی از افراد بادام بوداده مصرف می کنند. این بادام به اندازه بادام خام مفید نیست. انرژی بادام بوداده در 100گرم، 597 کیلوکالری، چربی در حدود 53 گرم و فیبر 12 گرم می باشد. برای سوزاندن این مقدار انرژی باید 119 دقیقه پیاده روی کنید!

به نظر شما کدام یک از بادام ها بهتر است، تازه یا بوداده؟

به راستی در همه نعمات خدا، فایده و ضرر وجود دارد. باز هم می گویم، به مقدار کافی خوردن بهتر از هیچ وقت نخوردن است.

سال خوبی را داشته باشید و از نعمت هایی که خداوند به شما ارزانی داشته، استفاده کنید.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

*مطالب مرتبط:

خواص آجیل شب یلدا

تنقلات سودمند

آجیل چه خاصیتی دارد؟

آیا آجیل خوب است یا نه؟

پرسش هایی درباره تغذیه در ایام نوروز

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.