محتواي كتاب هاي درسي متناسب با اقتضائات زماني و تاريخي تغيير مي كند

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي گفت: محتواي كتاب هاي درسي متناسب با اقتضائات زماني و تاريخي تغيير مي كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

 
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، حجت الاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان با بيان اينكه تغيير محتواي كتاب هاي درسي بر اساس ضرورت ها و اقتضائات كشور، علاقه و نيازهاي دانش آموز و خانواده ها انجام مي شود، اظهاركرد: داستان كوكب خانم و حسنك كجايي مربوط به زماني بود كه كشاورزي و دامداري و دامپروري در كشور ما مدرن نبود و اينگونه داستان ها در كتاب هاي درسي جذابيت داشت.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي تصريح كرد: كتاب «تفكر رسانه اي» به عنوان يك ضرورت به كتاب هاي درسي دانش آموزان متوسطه اضافه شده است زيرا رسانه ها امروز بر زندگي آحاد جامعه غلبه دارد، اين رسانه ها و تشخيص واقعيت و كاذب بودن مطالبي كه در فضاي مجازي منتشر مي شود را بايد دانش آموز بشناسد و قدرت تجزيه و تحليل پيدا كند تا هر مسئله اي را نپذيرد و در واقع بايد دروازه باني خبر را به دانش آموزان بسپاريم.


بسياري از ايرادها به تغيير محتواي كتاب هاي درسي درست نيست

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در خصوص برخي ايرادات به محتواي كتاب هاي درسي خاطرنشان كرد: مشكل ذره بين و عينك برخي از افراد است و مسائلي كه درباره حذف برخي مطالب درباره ايثار و شهادت در كتاب هاي درسي مطرح مي شود، درست نيست.

محمديان افزود: البته قابل انكار نيست كه كتاب هاي درسي همانند ديگر توليدات بشري امكان وجود ضعف و نقص هم دارند و به همين جهت است كه همواره در سال اول، كتاب هاي درسي به صورت آزمايشي در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد و با گرفتن بازخوردها موارد براي سال بعد اصلاح مي شود.

وي با بيان اينكه امسال نيز بر اساس نظام آموزشي 3 - 3 - 6 تمامي كتاب هاي پايه يازدهم جديدالتاليف است، تصريح كرد: پس از پايان سال تحصيلي، نقاط قوت و ضعف كتاب هاي درسي اين پايه و مسائلي كه معلمان با آن مواجه هستند، شناسايي شده و در پژوهشگاه سازمان مطالعات آموزش و پرورش مورد بازنگري قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهشي وزيرآموزش و پرورش با بيان اينكه برخي ايرادات از جنس اشكال نبوده بلكه از جنس عيب تراشي و بهانه جويي است، ادامه داد: البته برخي يادآوري ها و نكاتي كه درباره كتاب هاي درسي عنوان مي شود نيز سودمند است و ما از نقدهاي سازنده استقبال مي كنيم.

محمديان اظهاركرد: گروه منتقدان كتاب هاي درسي تشكيل شده كه اين گروه نيز همانند مولفان وظيفه دارند ايراد كتاب هاي درسي را يادآوري كنند و در مقابل اين نقد و بررسي، حق التحقيق دريافت مي كنند.


نقد منصفانه و اصلاح گرايانه درباره كتاب هاي درسي را مي پسنديم

وي افزود: از نقد، گريزي و گزيري نيست و ما نقد منصفانه و اصلاح گرايانه را مي پسنديم اما جامعه علمي و آموزشي نيز عيب جويي طعنه زنانه كه قرآن هم آن را نفي كرده را نمي پسندد، هم اكنون يك هزار و 150 عنوان كتاب درسي وجود دارد و اگر كسي بخواهد انتقادي به برخي مطالب وارد كند بايد تمامي اين عناوين را مورد پژوهش قرار دهد و اشراف كامل به موضوعات كتاب هاي درسي داشته باشد تا بتواند نقد درستي ارائه دهد.

محمديان با بيان اينكه يكي از نقدهايي كه به آموزش و پرورش وارد مي شود، «حافظه محوري» است، يادآور شد: برخي دروس در رويكرد جديد، از يك سند 10 بندي، تنها به چند بند آن اشاره شده و بقيه به عهده دانش آموز گذاشته شده تا به تحقيق در اين زمينه بپردازد كه اين هم از موضوعات مورد انتقاد عده اي بوده است.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، تدوين كتاب درسي را يك مهارت علمي دانست كه لازمه آن آشنايي با برنامه ريزي درسي است و برخي كارشناسان پيشنهاد داده اند كه مطالب تغيير يافته يا حذف شده كتاب هاي درسي به صورت پاورقي اشاره شود هر چند اين پيشنهاد تا حدودي موثر است اما بايد توجه داشت كه حداكثر عمر يك كتاب پنج سال است.


138 ميليون نسخه كتاب آماده توزيع در بين دانش آموزان

معاون پژوهشي وزيرآموزش و پرورش يادآور شد: اكنون 138 ميليون نسخه كتاب چاپ شده و آماده توزيع در ميان دانش آموزان سراسر كشور در پايه هاي مختلف تحصيلي است.

محمديان گفت: در سال تحصيلي پيش رو 280 عنوان كتاب درسي جديد و راهنماي معلم در شاخه نظري(رشته هاي علوم تجربي، رياضي فيزيك، علوم انساني و معارف اسلامي) و شاخه مهارتي(فني و حرفه اي و كار دانش) در اختيار دانش آموزان و معلمان قرار مي گيرد.



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت