رابطه يک ماده افزودني با چاقي

ماده ي رايحه‌ دهنده ي مونوسديم گلوتامات(MSG)، که اغلب در غذاهاي چيني به کار مي‌ رود و باعث سردرد پس از شام مي ‌شود، ممکن است نقشي در افزايش دور کمر افراد هم داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه يک ماده افزودني با چاقي


ماده ي رايحه‌ دهنده ي مونوسديم گلوتامات(MSG)، که اغلب در غذاهاي چيني به کار مي‌ رود و باعث سردرد پس از شام مي ‌شود، ممکن است نقشي در افزايش دور کمر افراد هم داشته باشد.


به گزارش رويترز، پژوهشگران دريافتند که افرادي که ميزان بيشتري MSG دريافت مي ‌کنند، با احتمال بيشتري اضافه‌ وزن پيدا مي ‌کنند يا چاق مي ‌شوند و اين افزايش وزن صرفا به اين خاطر نيست که اين افراد مقدار زيادي غذاهاي مملو از MSG مي‌ خورند. اين رابطه ميان دريافت زياد MSG و افزايش وزن حتي وقتي شمار کلي کالري دريافتي افراد در نظر گرفته مي‌ شد، همچنان وجود داشت.

کا هه، کارشناس تغذيه در دانشگاه کاروليناي شمالي در چپل هيل در آمريکا که سرپرست اين پژوهش بوده است، مي‌ گويد گرچه خطر افزايش وزن مربوط به دريافت MSG چندان زياد نيست، اما اثرات عمده‌ اي از لحاظ بهداشت عمومي دارد. او مي‌ گويد: "هر کسي اين ماده را مي ‌خورد."

MSG يکي از پرمصرف‌ ترين افزودني‌ هاي غذايي در جهان است. گرچه استفاده از اين ماده در کشورهاي آسيايي شيوع بيشتري دارد، اما اين ماده به فراواني در غذاهاي آماده در آمريکا از چيپس گرفته تا سوپ‌ هاي آماده، حتي اگر بر روي برچسب ‌شان ذکر نشده باشد، به کار مي ‌رود.

تخمين زده مي‌ شود که آمريکايي ها به طور معمول روزانه به اندازه ي حدود نيم گرم MSG مصرف مي‌ کنند، در حالي که تخمين‌ ها براي ژاپن و کره ميانگين دريافت اين ماده را ميان يک و نيم تا 10 گرم قرار مي دهد.

MSG ماده ‌اي بي ‌خطر محسوب مي‌ شود، اما برخي از افراد به دنبال مصرف آن دچار سردرد، تهوع و ساير واکنش‌ هاي نابجا مي ‌شوند.

دانشمندان اين فرض را مطرح کرده ‌اند که افراد مقدار بيشتري غذاهاي حاوي MSG مصرف مي‌ کند، صرفا به اين علت که اين غذاها مزه ي بهتري دارند. شواهد ديگر هم حاکي از آن است که MSG ممکن است با سيستم‌ هاي پيام‌ دهي در بدن که اشتها را تنظيم مي ‌کنند، تداخل کند.

MSG ماده ‌اي بي ‌خطر محسوب مي‌ شود، اما برخي از افراد به دنبال مصرف آن دچار سردرد، تهوع و ساير واکنش‌ هاي نابجا مي ‌شوند

در آخرين پژوهش در اين مورد که نتايج آن در ژورنال تغذيه باليني آمريکا منتشر شده است، هه و همکارانش بيش از 10000 فرد بزرگسال را در چين براي 5.5 سال مورد پيگيري قرار دادند.

اين پژوهشگران ميزان دريافتي MSG  پيش و پس از اندازه گيري وزن مواد غذايي که افراد مصرف مي‌ کردند، براي مثال بطري ‌هاي سُس سويا، را اندازه گيري کردند تا دريابند افراد چقدر از اين ماده افزودني را مصرف مي ‌کنند. آن ها همچنين ميزان مصرف غذايي افراد در طول يک دوره 24 ساعته را از اين افراد پرسيدند.

نتايج نشان داد که مردان و زناني که بيشترين ميزان MSG(ميانه 5 گرم در روز) را مصرف مي ‌کنند، نسبت به افرادي که کمترين ميزان اين ماده ي طعم ‌دهنده(کمتر از نيم گرم) را مصرف مي ‌کردند، در پايان بررسي با احتمال 30 درصد بيشتر دچار اضافه وزن شده بودند. پس از حذف افرادي که در شروع بررسي اضافه وزن داشتند، ميزان خطر به 33 درصد افزايش يافت.

به گفته ي پژوهشگران مشکل چاقي در چين به شدت اين مشکل در آمريکا نيست، که احتمالا MSG نبايد مقصر اصلي در افزايش وزن باشد. اما آن ها در عين حال مي‌ گويند از آن جايي که چيني‌ ها از لحاظ جسمي فعال‌ تر هستند، اين خصوصيت ممکن است باعث خنثي‌ شدن اثرات افزاينده ي وزن MSG در اين کشور شود.

 

بخش تغذيه تبيان


منبع: همشهري آنلاين

 

مطالب مرتبط:

مطالبي جامع و کامل در مورد رژيم هاي لاغري

افزودني ها خوب و بد دارند

آشنايي با افزودني هاي خوراکي

مضرات افزودني‌هاي خوراکي (1)

مضرات افزودني‌هاي خوراکي (2)

افزودني‏ ها در فرآورده‏ هاي گوشتي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت