کتاب داستان ناگفته ی عراق

کتاب عراق، حکایت از آن دارد که بوروکرات‌های ایالات متحده آمریکا، زمانی که از آنها درباره جنگ و صلح پرسیده می‌شود، چگونه کوته‌بینانه پاسخ می‌دهند. در این کتاب به عدم تمایل آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا و رئیس شورای امنیت سازمان ملل به اعطای مجوز به گروهی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب داستان ناگفته ي عراق

داستان ناگفته ي عراق

اسکات ريتر/ ترجمه عليرضا عياري

انتشارات اطلاعات

چاپ دوم : 1389/ شمارگان 2100 نسخه

قيمت: 3500 تومان

 

کتاب عراق، حکايت از آن دارد که بوروکرات‌هاي ايالات متحده آمريکا، زماني که از آنها درباره جنگ و صلح پرسيده مي‌شود، چگونه کوته‌بينانه پاسخ مي‌دهند. در اين کتاب به عدم تمايل آژانس مرکزي اطلاعات آمريکا و رئيس شوراي امنيت سازمان ملل به اعطاي مجوز به گروهي به نمايندگي از سازمان ملل به رياست سرگرد نيروي دريايي آمريکا جهت انجام تحقيقات در مورد ظرفيت تسليحاتي صدام حسين اشاره شده است.

 

«اسکات ريتر» از طريق دوستان قديمي خود در جامعه اطلاعاتي انگليس، قبلا نسبت به سياست دوگانه ايالات متحده هشدار داده بود. داستان ناگفته عراق، عنوان کتابي است که خواندن آن همه را همانند ريتر عصباني خواهد کرد. اين کتاب تشريح مي‌کند چگونه آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا، با وجود تلاش هزاران مامور دفتر بازرسي فدرال در داخل کشور و نيز ماموران سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريکا در خارج از مرزهاي آمريکا در کسب اطلاعات مربوط به طرح القاعده در بمب‌گذاري يازده سپتامبر ناکام ماندند.

در لحظات حساس، سازمان بازرسي فدرال با سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريکا، همکاري‌هاي لازم را صورت نمي‌داد و از طرفي تقريبا هميشه، سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريکا نيز اطلاعات لازم را در اختيار سازمان بازرسي فدرال قرار نمي‌داد.

«اسکات ريتر» از طريق دوستان قديمي خود در جامعه اطلاعاتي انگليس، قبلا نسبت به سياست دوگانه ايالات متحده هشدار داده بود.

ريتر در بحبوحه اين آشفتگي و در دهه 90 تصميم گرفت تا در مورد وجود تسليحات کشتار جمعي در عراق تحقيقاتي را صورت دهد. آشفتگي آنسکام(کميسيون ويژه سازمان ملل متحد) به وسيله اتحاد چشم‌گير و گروه فعال و اعضاي آن خنثي شده و داستان ريتر مانند يک داستان هيجان‌انگيز است، زيرا افراد نزديک به صدام، همواره به دنبال دستگيري افراد عضو گروه تحقيقاتي سازمان ملل بودند. ترک خاک عراق توسط بازرسان به دلايل واهي و عدم درک واشنگتن از نتايج اقداماتش، غير قابل قبول است. در نهايت، در مورد عدم موفقيت تلاش‌هاي صورت گرفته در مورد برقراري صلح و خلع سلاح، نگراني‌هايي به چشم مي‌خورد.

 

براساس مطالب کتاب، مهم‌ترين نکته در مورد اسکات ريتر عبارت است از آن که وي فردي صادق است. او در سال 2002 و اوايل 2003 زماني که جورج بوش و توني‌بلر به بهانه وجود تسليحات کتشار جمعي مترصد فرصتي براي حمله به اين کشور بودند، صراحتا اعلام مي‌دارد که بغداد داراي اين قبيل سلاح‌ها نيست. وجود تسليحات کشتار جمعي عراق تنها بهانه‌اي براي جنگ با عراق بود.

 

با بيان اين اظهارات، ريتر به چهره‌اي منفور از ديدگاه سياست‌مداران کاخ سفيد و محافظه‌کاران جديد در واشنگتن، طراحان جنگ در پنتاگون و گروه‌هاي مختلف سياسي آمريکايي (بجز تعدادي اندک که خواستار جنگ با عراق بودند) تبديل شد. از ديدگاه آنها و پس از ايجاد شوک و ترس در بغداد، ريتر هنوز هم فردي منفور محسوب مي‌شود. با رها شدن بمب‌هاي آمريکايي برفراز عراق، روزنامه‌نگاران، داستان‌هايي را در مورد دختراني که با پوشيدن لباس‌هاي ضد مواد شيميايي در جنگ شرکت کرده بودند، نقل کردند. ريتر اعلام کرد که کلاهک شيميايي قابل استفاده در عراق وجود ندارد زيرا شواهدي از توليد تسليحات شيميايي در عراق مشاهده نشده است و هيچ فرمانده‌اي نيز از تسليحات شيميايي بازمانده از جنگ خليج فارس در سال 1991 استفاده نمي‌کند، حتي اگر چنين تسليحاتي وجود داشته باشد.

از مارس 2003، ريتر انتقاد از جنگ عراق را دنبال کرد و به سخنراني و درج مقالات در اين مورد پرداخت. وي معتقد بود که به هر حال اين جنگ برنده‌اي ندارد و رنج طولاني را براي مردم عراق به دنبال خواهد داشت. در اين کتاب ريتر به صورت آشکار به عدم توجه کاخ سفيد در زمان بيل کلينتون و جورج‌بوش و بوروکرات‌هاي اطلاعاتي به عدم وجود زرادخانه‌هاي تسليحات کشتار جمعي صدام اشاره مي‌کند.

کتاب حاضر در 21 فصل، داستان‌هايي ناگفته‌ از سپتامبر 1991 تا زمان جنگ عراق با متحدين غربي به رهبري آمريکا را افشا مي‌کند.

بخش کتاب و کتابخواني تبيان


منبع: کتاب داستان ناگفته ي عراق

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت