تبیان، دستیار زندگی

درباره 10 کتاب مهم در یک سال اخیر (1)

نوروز چه بخوانیم

در این بخش برای خوانندگانی که علاقه‌مند به مطالعه در موضوعات مختلف هستند، به معرفی پنج کتاب مطرح در حوزه‌های مختلف خواهیم پرداخت. مجموعه کتاب‌هایی که در این دو بخش معرفی می‌شوند با در نظر گرفتن عوامل مختلفی از قبیل پرتیراژ بودن، تازگی نشر و اهمیت مطالعه برای همه‌ی رشته‌ها انتخاب شده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم سمیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرفروش های کتاب 97

 نبرد قدرت در ایران: چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟


موضوع: تاریخی

نام نویسنده: محمد سمیعی

درباره کتاب: در کتاب نبرد قدرت در ایران محمد سمیعی سعی کرده است بدون نگاهی ایدئولوژیک به بستری توجه کند که در آن روحانیت توانست در ایران قدرت یابد. به این منظور او از دوره صفویه که تشیع به‌عنوان دین رسمی کشور انتخاب شد، عواملی که به نحوی صاحب قدرت بودند را بررسی کرده تا بتواند به سؤال اصلی کتاب یعنی: چرایی و چگونگی پیروز شدن روحانیت در انقلاب اسلامی پاسخ گوید.

سمیعی در این مسیر تنها به مطالعه تاریخی اکتفا نکرده است، بلکه سعی داشته از نظریه‌های جامعه‌شناسی‌ای از قبیل نظریه انقلاب هانتینگتون، لاکلائو و دال میان تهی، بحث قدرت میشل فوکو و در آخر اهمیت ساختارها و نظریهساختارمندی گیدنز بهره گیرد. نگاه دقیق سمیعی به روایت‌های مختلف تاریخی در این مسیر و تحلیل کردن آن‌ها به‌جای سطحی روایت کردن (به‌خصوص درزمینه راهبرد دوگانه شاه) یکی از امتیازات برجسته این کتاب است. سر آخر این کتاب با ارائه پیشنهادی مبنی بر تعامل هرچه بیشتر نخبگان به پایان می‌رسد. سمیعی تأکید دارد که درصورتی‌که جناح‌های نخبگان به حذف یکدیگر روی‌آورند خود ناخواسته دیگری را از پیرایه‌های قدرت پاک‌کرده و تطهیر می‌کنند و موجبات قدرتمند شدن هرچه بیشترشان را فراهم می‌آورند. پس چه‌بهتر که فضای حاضر به نزدیکی و تعامل هرچه بیشتر نخبگان به‌جای گریز به توده‌ها و عوام‌گرایی منتج شود.

روح پراگ


موضوع: ادبیات غیرداستانی

نام نویسنده: ایوان کلیما

مترجم: خشایار دیهیمی

درباره کتاب: کتاب روح پراگ مجموعه‌ای است از مقالات کوتاه که همگی درباره روح پراگ، شهر نویسنده، نگاشته شده‌اند. کتاب با روایتی کوتاه از زندگی کلیما آغاز می‌شود. کلیما به‌واسطه یهودی بودن پدر و مادرش مجبور شد در جنگ جهانی دوم سال‌ها به‌اجبار در اردوگاه‌های کار اجباری سر کند. بااین‌همه نگاه متفاوت او به آن ایام و نگریستن به الهاماتی که این فضای پر از درد و رنج برای او به ارمغان آورده، ستودنی است: «وقتی‌که زندگی می‌کنی با مرگی که احاطه‌ات کرده است، باید، آگاهانه یا ناخودآگاه به یک عزم جزم برسی. این شناخت یا آگاهی که ممکن است همین فردا تو را بکشند عطشی برای هرچه پرشورتر زیستن در آدم به وجود می‌آورد...»

همچنین این کتاب شامل مقالاتی است که شیوه نگریستن کلیما به پراگ و کشورش را نمایان می‌کند. نگاه او به تاریخ، زبان و به‌خصوص فقر زبانی مردم چک، امید، بررسی آثار باستانی‌ای که می‌توانند به‌عنوان نمادی از کشورش معرفی شوند و ریشه‌های اصلی شکل‌گیری انقلاب مخملی همگی به‌نوبه خود جذاب هستند. در این میان نگاه خاص او به مقابله فرهنگ در برابر توتالیتاریسم ازاین‌جهت جلب نظر می‌کند که گواه این است که چطور در نوامبر 1989 انقلاب چک در برابر قدرت مطلقه با توسل به فرهنگ «قدرت کلام، قدرت نیکی و عشق» و بی‌هیچ خشونتی، توانست پیروزی به ارمغان آورد. انقلابی که می‌تواند برای همه آن‌هایی که تصور می‌کنند ادیبان و فرهنگیان در برابر قدرت یونیفرم پوش شکست خواهند خورد، الهام‌بخش است.

 مروری بر کلیات طب سنتی ایران


موضوع: طب سنتی

نام نویسندگان: محسن ناصری، حسین رضایی زاده، رسول چوپانی، مجید انوشیروانی

درباره کتاب: کتاب طب سنتی در هشت بخش سعی دارد مفاهیم و کلیات اصلی طب سنتی را با زبانی روان و گویا برای مخاطبانی که دغدغه مروری علمی بر مفاهیم طب سنتی رادارند، بیان کند. در دنیای کنونی مفاهیم زیادی به‌اشتباه به طب سنتی ارجاع داده می‌شوند. این کتاب تلاشی است برای معرفی ساده مزاج‌ها، تقسیم‌بندی انواع بیماری‌ها، رعایت تدابیری برای حفظ سلامتی (برای نمونه میزان خواب، دفعات غذا، وقت درست برای حمام کردن، دمای غذا، رعایت فصل‌ها و حفظ صحت اعضای بدن)، راه‌هایی برای درمان و غیره.

یکی از وجوه برجستهٔ کتاب بخش هفتم است که نویسندگان گزیده‌ای از خوراکی‌های مختلف پرمصرف را به شکلی مختصر معرفی می‌کنند. در این بخش طبیعت هر خوراکی به شکلی مجزا بررسی‌شده و خاصیت درمانی آن‌ها یا بیماری‌هایی که مصرف هریک برای طبع‌های مختلف ممکن است ایجاد کند، بررسی می‌شود. بخش هشتم کتاب نیز شامل تصاویری است که درک مفاهیم اصلی طب سنتی را میسر می‌سازد.

قدرت


موضوع: روانشناسی

نویسنده: راندا برن

مترجم: نفیسه معتکف

راندا برن این کتاب را پس از کتاب راز، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی، نگاشته است. نویسنده در کتاب قدرت، پرده از یکی از قوی‌ترین سائق‌های بشر، یعنی عشق برمی‌دارد. راندا برن کلید موفقیت را در ساطع کردن هرچه بیشتر عشق معرفی می‌کند. از نگاه او، در مسیر تحقق اهدافمان احساسات ما حکم منبع انرژی متحرک ما رادارند. احساسات خوب و حس شکرگزاری به ما کمک می‌کند که هرچه زودتر به اهدافمان برسیم. این در حالی است که احساسات منفی حکم دیوارهایی رادارند که بین ما و اهدافمان کشیده شده‌اند.

راندا برن در این کتاب تعریف متفاوتی از رابطهٔ انسان با ثروت، رابطهٔ انسان با دیگران، قدرت و سلامتی، و رابطهٔ انسان با خودش و زندگی ارائه می‌کند. راندا برن با این نگاه جدید سعی دارد زیبایی زندگی و ممکن بودن ناممکن‌هایی که ذهن محدود بشری متصور است را به مخاطب خود نشان دهد چراکه از نگاه او: حق همهٔ ماست که زندگی معرکه‌ای داشته باشیم.

خلق مدل کسب‌وکار


موضوع: مدیریت

نویسندگان: الکساندر استروالدر، ایو پیگنیور

مترجمان: غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام‌الدین ساروقی، بهامین توفیقی

درباره کتاب: کتاب خلق مدل کسب‌وکار به ترسیم یکی از بنیادی‌ترین سیستم‌های موجود در هر سازمانی می‌پردازد. در این کتاب سعی شده است به‌صورت مجزا هر یک از بخش‌های این سیستم بررسی شود. با درک این بخش‌هاست که می‌توان چالش‌های هر سازمان را بررسی کرد و با توجه به نقاط ضعف موجود هریک دست به خلقی جدید و کارآمد زد. با توجه به این مدل است که آن دسته از مدیران که علاقه‌مند به ایجاد سازمانی جدید هستند می‌توانند مدل خود را ارائه کرده و با اقناع سرمایه‌داران، جذب سرمایه کنند.

این کتاب به آن دسته از مخاطبانی که روحیه کارآفرینی دارند و مایل‌اند کسب‌وکاری جدید ایجاد کنند که از روش‌های قدیمی و منسوخ پیشی بگیرد، پیشنهاد می‌شود. در این کتاب نویسندگان سعی دارند با ترسیم 9 جزء اصلی مدل اصلی کسب‌وکار یعنی بخش مشتری، ارزش‌های پیشنهادی، کانال‌ها، ارتباط با مشتری، جریان‌های درآمدی، منابع، فعالیت‌های کلیدی، مشارکت‌های کلیدی و سر آخر ساختار هزینه با زبانی همه‌فهم، کسب‌وکار را برای همه کسانی که مایل‌اند ایده اصلی خود را با توجه به نیازهای اصلی تراش دهند و تغییرات ضروری را ایجاد کنند، ممکن سازد.