سختی عروق در نوجوانان چاق

محققان کانادایی می‌ گویند در عروق افراد نوجوان بسیار چاق، علائمی مشابه با عروق افراد میانسال یافته ‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سختي عروق در نوجوانان چاق

عروق نوجوانان چاق، مشابه عروق ميانسالان است

محققان کانادايي مي‌ گويند در عروق افراد نوجوان بسيار چاق، علائمي مشابه با عروق افراد ميانسال يافته ‌اند. در تحقيقي که بر 63 نوجوان 13ساله انجام گرفته، علائمي مبني بر سفت‌ شدن آئورت که اصلي‌ ترين و بزرگ ‌ترين شريان بدن محسوب مي ‌شود، مشاهده شده است.

 محققان در اين تحقيق با استفاده از اولتراسوند يا دستگاه مافوق صوت ميزان نرمي يا سختي عروق نوجوانان را اندازه‌ گيري کردند.

به گزارش بي‌بي‌سي، با اين حال پس از مقايسه نتايج اين آزمايش با آزمايش نوجواناني که داراي وزن طبيعي بودند، تفاوت زيادي آشکار شد و مشخص شد که عروق نوجوانان بسيار چاق، با وجود سن کم تقريبا مانند عروق افراد ميانسال سفت و سخت شده است. انعطاف رگ هاي كودكان و نوجوانان چاق مانند بزرگسالان كاهش يافته است و ويژگي رگ هاي آنان مانند افراد چهل و پنج ساله است. سن سرخرگ اين كودكان حدود سي سال پيرتر از سن واقعي آنان است .

به گزارش بي‌بي‌سي، محققان بيمارستان بريتيش کلمبياي کانادا مي ‌گويند: سفت شدن عروق از علائم اوليه ابتلاي افراد به عوارض قلبي است. يکي از اصلي ‌ترين تغييرات ايجاد شده در اندام بيماران مبتلا به عوارض قلبي سفت ‌شدن عروقي است که خون را به قلب مي‌ رسانند. با افزايش رستوران ‌هاي غذاي فوري يا فست ‌فود در سراسر جهان و افزايش توليد مواد خوراکي پرچرب، شيرين و داراي ميزان بالاي نمک طي 2 دهه اخير، ميزان چاقي مفرط نيز ميان نوجوانان که از مشتريان پروپا قرص اين نوع محصولات خوراکي هستند دو برابر شده است. اين امر نگراني‌ هاي عمده ‌اي را در پزشکان پديد آورده است؛ آنان معتقدند با بالا رفتن ميزان چاقي مفرط در ميان نوجوانان، احتمال بروز سکته قلبي و ابتلاي آنان به بيماري ديابت نيز به‌ شدت افزايش يافته است.

از سوي ديگر نتايج تحقيقات انجام شده در گذشته نيز نشانگر آن است که عوامل خطرساز براي بيماري ‌هاي قلبي مثل کلسترول و فشار خون بالا، در کودکان يا نوجوانان چاق نسبت به همسالان غيرچاق خود بيشتر ديده مي‌ شود. ديابت نوع 2 که سابق بر اين در افراد بالغ ديده مي‌ شد امروزه در کودکان و نوجوانان‌ شيوع چشمگيري پيدا کرده است. ‌چاقي و اضافه ‌وزن با به ‌وجود آمدن ديابت نوع ? رابطه‌ نزديک دارد. ‌خطر چاقي و اضافه وزن بزرگسالي در کساني‌ که در کودکي يا نوجواني اضافه وزن داشته ‌اند ?? درصد بيشتر است. اين خطر اگر پدر يا مادر فرد نيز دچار چاقي و اضافه وزن باشند بيشتر خواهد بود.

کلسترول بالا نيز در نوجواني قلب را در ميانسالي تهديد مي کند

تحقيقات تازه دانشمدان نشان مي ‌دهد بزرگسالاني که سطح کلسترول آن ها در دوران نوجواني بالاتر از حد نرمال بوده است، بيشتر در معرض خطر مشکلات قلبي و تشکيل پلاک‌ هاي کلسيم شرياني که سبب سختي عروق مي ‌شود، هستند.

به نوشته هلث ‌دي نيوز، محققان بر اين نظرند که شروع رژيم غذايي و تغذيه سالم بايد از سنين نوجواني باشد. علاوه بر اين ورزش در کنار رژيم غذايي مي ‌تواند از بروز بيماري‌ هاي قلبي جلوگيري کند. نوجوانان نبايد از ميزان کلسترول خون خود تا رسيدن به سنين ميانسالي غافل شوند.

‌افراد چاق و داراي اضافه وزن در خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت نوع 2، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بعضي از انواع سرطان خواهند بود. ‌يکي از اثرات مهم داشتن اضافه‌ وزن در کودکان، کاهش اعتماد به نفس، گوشه‌ گيري و بروز افسردگي در آن ها است چرا که آن ها مانند همسالان خود نمي‌ توانند در بازي‌ هاي گروهي موفق باشند و حتي از سوي همسالان خود مورد تمسخر واقع مي‌ شوند. مسائل ژنتيک، سبک زندگي و چگونگي تغذيه، عوامل تعيين‌ کننده وزن کودک هستند. نداشتن فعاليت بدني کافي و الگوهاي تغذيه ‌اي نامناسب نقش اصلي در اضافه وزن کودک دارند. الگوي زندگي امروزي از فعاليت بدني انسان بسيار کاسته است.

تلويزيون، کامپيوتر و بازي‌ هاي ويدئويي، جايگزين بازي‌ هاي کودکان و فعاليت بدني آن ها شده است. با توجه به افزايش پديده مضر چاقي مفرط در ميان کودکان و نوجوانان مراجعه به پزشکان و متخصصان تغذيه براي تعيين ميزان اضافه وزن توصيه مي ‌شود. بي‌ام‌آي (BMI) يا شاخص توده بدني که با اندازه ‌گيري قد و وزن محاسبه مي ‌شود و با مقادير جداول رشد با توجه به سن و جنس کودک مقايسه مي‌ شود، از جمله اصلي ‌ترين معيارهاي اندازه ‌گيري ميزان چاقي است که پزشکان در معاينات خود بر همين مبنا وزن کودکان و نوجوانان را مي ‌سنجند.

اما تنها آزمايش‌ هاي پزشکي و نظارت بر خورد و خوراک کودکان و نوجوانان کفايت نمي ‌کند، زيرا کودکان داراي اضافه ‌وزن نيازمند حمايت‌ هاي رواني خاصي از سوي والدين شان هستند. بر همين مبنا پزشکان توصيه ‌هاي ويژه ‌اي را خطاب به والدين مطرح کرده ‌اند؛ بايد فرزندان تان را از اين که دوستشان مي ‌داريد و مورد پذيرش شما هستند، چه چاق باشند چه نباشند، مطمئن ‌سازيد. سعي کنيد فرزند شما احساس تفاوت با ديگر فرزندان تان نکند. به ‌جاي آن که مستقيما‌ روي اضافه ‌وزن او متمرکز شويد به ‌تدريج با تغيير الگوي غذايي و فعاليت بدني، اضافه وزن او را اصلاح کنيد. ‌سعي کنيد مدل خوبي براي فرزندتان باشيد. فرزندتان قبل از هر چيز به سبک زندگي شما نگاه مي‌ کند. اگر عادات غذايي سالم داشته باشيد و اهل ورزش باشيد فرزندتان نيز از شما ياد خواهد گرفت.

گردآوري: معصومه آيت اللهي- کارشناس تبيان

منابع:

همشهري

علم و سلامت

شبکه خبر

 

اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

*مطالب مرتبط:

آن چه در انتظار کودکان چاق است

چه کنيم تا کودکان مان چاق نشوند؟

آيا کودک شما چاق است؟

براي کوچک ترين قلب ها

فشار خون بالا در کودکان

كلسترول خون كودك هم بالا مي رود؟

تنگي رگ‌ هاي قلب

قلب تان را دريابيد

مواقعي که قلب در خطر است

ارزيابي خطر بيماري قلبي

مراقب قلب خود باشيد

عوامل خطر اصلي بيماري قلبي (1) و (2)

آزمايش هاي تشخيص بيماري قلبي

ارتباط قلب و رگ هاي خوني

با 19 روش از قلب خود محافظت کنيد

با قلب خود مهربان باشيم! ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم) و ( قسمت سوم)

به قلبتان ورزش هديه دهيد

 
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت