تبیان، دستیار زندگی
لحظات و فعالیت های خاصی می توانند برای قلب شما سخت و مضر باشند. یکی از پرسش های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواقعی که قلب در خطر است

زمان های بحرانی برای قلب

لحظات و فعالیت های خاصی می توانند برای قلب شما سخت و مضر باشند. یکی از پرسش های متخصصان قلب از بیماران خود این است که ترافیک بیرون چه طور بود؟!

به گزارش سلامت نیوز، ولی این تنها یک سوال معمولی و طنز گونه نیست، بلکه باید بدانید که گیر کردن در ترافیک باعث افزایش فشارخون می شود و احتمال حملات قلبی را سه برابر می کند.

دیگر شرایط جالبی که می تواند احتمال حملات قلبی را زیاد کند، در ادامه آمده است:

صبح اول وقت

احتمال حملات قلبی در ابتدای صبح، 40 درصد بیشتر از زمان های دیگر است، زیرا به محض بیدار شدن از خواب، بدن شروع به ترشح آدرنالین و سایر هورمون های استرس زا می کند که باعث افزایش فشار خون و نیاز به اکسیژن می شود. به علاوه، خون به دلیل کاهش اکسیژن، غلیظ شده و پمپاژ آن سخت تر خواهد شد و تمام این ها برای قلب مضر است.

برای پیشگیری از این مشکل بهتر است به آرامی از خواب بیدار شوید. اگر عادت به ورزش صبحگاهی دارید، قبل از شروع آن، حتما خود را با انجام حرکات نرمشی آرام، گرم کنید تا یک دفعه فشار و استرس زیادی به قلب وارد نشود و اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل بتا بلوکرها هستید، شب قبل از رفتن به رختخواب آنها را مصرف کنید.

صبح روز شنبه

20 درصد از حملات قلبی در صبح روز شنبه اتفاق می افتند. البته این زمان برای ما ایرانیان روز شنبه است که بعد از استراحت و تفریح جمعه قرار است کار هفتگی را شروع کنیم و همین مسئله می تواند استرس زا و شاید ناراحت کننده باشد.

بهتر است روز جمعه استراحت کنید و سعی کنید شب به موقع بخوابید، مخصوصا اگر قرار است صبح شنبه زود از خواب بلند شوید، در غیر این صورت فشار خون تان بالا می رود، زیرا بدن به دلیل کم خوابی، خسته و به هم ریخته است.

شاید بهتر است بگوییم ساعت خواب و بیداری در تمام اوقات، باید برنامه ریزی شده و منظم باشد.

بعد از وعده های غذایی پُرچرب و سرشار از کربوهیدرات

مطالعات نشان می دهد که این نوع مواد غذایی باعث انقباض رگ های خونی می شوند و احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است در مقدار مصرف این نوع غذاها دقت کنید و تا آنجا که امکان دارد، غذاهای پروتئینی را جایگزین کنید.

مصرف روزانه ی آسپیرین (تحت نظر پزشک) نیز می تواند مانع از لخته شدن خون شود.

در طی حرکات گوارشی

حرکات دستگاه گوارشی (معده و روده) باعث افزایش فشار به قفسه سینه می شود و بازگشت خون به قلب را کاهش می دهد.

برای پیشگیری از این وضعیت بهتر است در رژیم غذایی خود فیبر بیشتری بگنجانید و از تقلای بدنی در این حالت خودداری کنید و  آب کافی مصرف نمایید.

حمله قلبی هنگام ورزش شدید

هنگام انجام ورزش های سخت، به خصوص اگر آمادگی بدنی نداشته باشید

در چنین وضعیت هایی، قلب به دلیل عدم هماهنگی با چنین تلاش و تقلایی و به دلیل افزایش هورمون های استرس زا، اصولا قربانی می شود. در چنین موقعیتی ضربان قلب و فشار خون بالا می رود.

برای پیشگیری از این وضعیت بهتر است هر روز به طور مرتب ورزش کنید، ولی شدت و میزان تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید.

پشت میز تریبون

قرار گرفتن در پشت میز تریبون نیز درست مثل انجام تمرینات ناهماهنگ بدنی است. فشار خون را بالا می برد، ضربان قلب را زیاد می کند و سطح آدرنالین خون را افزایش می دهد.

کنترل اعصاب در این لحظه ها سخت به نظر می رسد، ولی باید این کار را کرد. قبل از سخنرانی می توان از داروهای بتابلوکر (تحت نظر پزشک) استفاده کرد.

*مطالب مرتبط:

مراقب قلب خود باشید

گرما برای قلب مضر است

سرما سکته می ‌آورد

با 19 روش از قلب خود محافظت کنید

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

با قلب خود مهربان باشیم ( قسمت اول )، ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

به قلبتان ورزش هدیه دهید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.