کیف بهتر است یا کوله‌ پشتی؟

در طول تاریخ، مردم وسایل‌ شان را به روش ‌های مختلفی حمل کرده ‌اند که امروزه یکی از رایج ترین این روش ‌ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کيف بهتر است يا کوله‌ پشتي؟

در طول تاريخ، مردم وسايل‌ شان را به روش ‌هاي مختلفي حمل کرده ‌اند که امروزه يکي از رايج ترين اين روش ‌ها استفاده از کيف است که گاهي روي ساعد، گاهي در دست و گاهي روي شانه حمل مي‌ شود.

اما امروزه بيشتر افراد، به ويژه جوانان و کودکان ترجيح مي ‌دهند از کيف‌ هايي استفاده کنند که اصطلاحا به آن کوله‌ پشتي مي ‌گويند. کوله‌ پشتي معمولا کيفي است از جنس کتان، برزنت، چرم يا نايلون که مي ‌توان آن را به پشت انداخت.

اگر چه به نظر مي ‌رسد استفاده از اين روش حمل به ويژه براي کودکان دبستاني مناسب باشد اما تحقيقات بي شماري در سراسر دنيا از جمله در کشور ما نشان داده است که استفاده نادرست از کيف و کوله ‌پشتي، حمل غلط و وزن بالاي کوله ‌پشتي مي ‌تواند صدمات بسياري به گردن، کمر و ماهيچه ‌ها و ستون فقرات وارد کند. سلامت در گفتگويي با دکتر ليلا اتفاق، متخصص طب فيزيکي و توانبخشي به بررسي بيشتر اين موضوع پرداخته ‌است...

از ميان کيف و کوله ‌پشتي کدام مناسب ‌تر است؟

کوله ‌پشتي بيشتر توصيه مي ‌شود چون وزن آن بين دو دست تقسيم مي‌ شود و به يک طرف فشاري وارد نمي ‌شود.

يک کوله ‌پشتي خوب چه ويژگي‌ هايي دارد؟

کوله ‌پشتي خوب نبايد بيش از يک‌ سوم قسمت پشت را بگيرد و وزن آن بين 5 تا 10 درصد وزن شخص باشد. لازم است بندهاي آن ضخيم باشد تا سطح شانه را گرفته و فشاري به آن نياورد.

در ضمن بايد داراي پد بوده و طول آن خيلي بلند نباشد، به طوري که سبب افتادن کيف پايين کمر شود.

بهتر است کوله‌ پشتي بندهاي اضافي داشته باشد تا هم حمايت اضافي ايجاد کند و هم وزن را از شانه و کمر به لگن انتقال دهد.

در ضمن داشتن جيب و فضاهاي اضافي سبب تقسيم وزن اشيا مي ‌شود.

نحوه صحيح برداشتن و حمل کوله‌ پشتي چگونه است؟

نکته مهمي که بايد به آن توجه کرد، وزن کوله‌ پشتي است. کوله‌ پشتي را نبايد خيلي سنگين کرد و از انداختن آن روي يک شانه بايد خودداري کرد. براي حمل کوله از هر دو دست بايد استفاده کنيم و توجه داشته باشيم که کوله خيلي پايين نيفتد و روي کمر قرار نگيرد.

امروزه اکثر دانش آموزان به ويژه دانش ‌آموزان دوره راهنمايي و دبيرستان بندهاي کوله را بلند انتخاب مي ‌کنند تا کوله پايين بيفتد در حالي که اين روش حمل اشتباه است. کوله ‌پشتي بايد بين دو کتف قرار بگيرد و ستون فقرات صاف باشد و فرد براي حمل آن به جلو متمايل نشود يا شانه ‌ها به عقب کشيده نشوند.

موقع برداشتن کوله نبايد آن را روي شانه پرتاب کرد بلکه بايد روي زمين نشست يا کوله را روي ميز قرار داد و با هر دو دست آن را روي کمر انداخت.

حمل نادرست کوله ‌پشتي سبب بروز چه مشکلاتي مي‌ شود؟

اگر کوله‌ پشتي سنگين باشد يا آن را يک طرف بيندازيم، سبب مي ‌شود به مرور يکي از شانه ‌ها افتادگي پيدا کند و در ستون ‌مهره ‌ها انحراف ايجاد شود.

اگر کوله خيلي پايين بيايد و روي کمر بيفتد يا سنگين باشد هم مي‌ تواند به مرور سبب بروز کمردرد، گودي کمر، درد گردن و... شود.

بروز اين ناراحتي‌ ها در برخي سن‌ ها شايع ‌تر است يا سن به خصوصي ندارد؟

خير، سن خاصي وجود ندارد. استفاده از کوله نامناسب يا حمل نامناسب مي ‌تواند چه در کودکي چه نوجواني و چه بزرگسالي سبب بروز مشکلاتي شود. اما به هر حال بروز اين ناراحتي ‌ها در سن پايين به دليل آن که استخوان‌ ها در حال رشد و شکل‌‌ گيري است و تاندون‌ ها انعطاف ‌پذيرتر هستند مي‌ تواند شديدتر باشد.

در سنين پايين نه تنها استفاده نادرست از کوله سبب بدشکلي ستون‌ فقرات مي ‌شود بلکه اين عمل تبديل به عادتي مي ‌شود که تا بزرگسالي همراه آن ها مانده و مدام به بدن آن ها آسيب مي‌ رساند.

نکته ي آخر اين که ضروري است معلمان کاري نکنند که دانش ‌آموزان مجبور به حمل کتاب ‌هاي زيادي شوند. بهتر است قفسه هايي در مدارس در نظر گرفته شود تا دانش ‌آموزان کتاب ‌هاي خود را در مدرسه جا بگذارند و مجبور نباشند هر روز آن ها را با خود حمل کنند.

در ضمن نحوه نشستن و برخاستن پشت ميز نيز بسيار مهم است. لازم است معلم سرکلاس صاف نشسته، قوز نکند و راست نشستن را به کودکان هم آموزش دهد.

سميه مقصودعلي

 

*مطالب مرتبط:

انتخاب کوله پشتي مدرسه

کيف و کفش مناسب دانش آموزان

بازگشايي مدارس و تغذيه دانش آموزان

مشکل ساختار قامتي دانش‌‌آموزان

ميز و نيمكت غيراستاندارد، دانش‌آموزان بيمار

سلامت دانش آموز

کيف مدرسه

کفش مدرسه

لوازم التحرير مدرسه

ورزش در مدرسه

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت