علامه جعفری، پاسدار دین اسلام

علامه جعفري در ميان متفكران معاصر غرب به دو شخصيت برجسته آن يعني «برتراند راسل» و «وايتهد» بيشتر پرداخت و در حوزه سياست و مديريت سياسي، ديدگاه‌هاي «ماكياولي» و‌ «هابز» را بسيار نقد كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه جعفري، پاسدار دين اسلام

كتاب «انديشه سياسي علامه محمدتقي جعفري» نوشته مرتضي يوسفي‌راد، تهيه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و پژوهشكده علوم و انديشه سياسي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد.

به گزارش ايبنا، اين كتاب مباني انديشه سياسي و نيز نظريه‌هاي سياسي علامه جعفري را در حوزه بايسته‌ها و شايسته‌هاي سياسي و در فصل‌هايي مانند زندگي و زمانه، مباني معرفتي و روش‌شناسي فلسفي و عرفاني علامه‌جعفري، نظام سياسي از نظر وي و سياست معقول بررسي مي‌كند.

اثر حاضر كه با عنوان انديشه اسلامي علامه‌جعفري محصول تلاش فكري پژوهشگر فرهيخته آقاي مرتضي يوسفي‌راد با هدف آشنايي با انديشه سياسي متفكران مسلمان در عرصه فلسفه سياسي نگارش يافته، گامي در جهت فراهم ساختن زمينه‌هاي لازم براي هويت‌شناسي تلقي مي‌گردد.

علامه محمدتقي جعفري سال 1302 هجري شمسي در تبريز متولد شد. تحصيلات ابتدايي خود را طي سه سال گذراند و در ادامه، به تحصيل دروس حوزوي روي آورد، به مدرسه طالبيه وارد شد و ادبيات عرب و مقداري از فلسفه و منطق را فرا گرفت. پس از مدتي طي سال‌هاي 1319- 1322 به تهران آمد و در مدرسه مروي در محضر استاداني مانند آيت‌الله شيخ محمدرضا تنكابني و ميرزا مهدي آشتياني به تحصيل دروس حوزوي و تكميل علوم حكمي پرداخت.

علامه جعفري سال 1336 هجري شمسي عازم تهران شد و در مدرسه مروي تهران تدريس علوم حوزوي و تحقيق و تاليف را پيشه خود كرد و در سال 1339 آيت‌الله ميلاني به وي اجازه اجتهاد داد

وي سال 1323 به حوزه علميه قم آمد و با وجود فقر شديد مالي، به تحصيلات خود ادامه داد. سال 1325 به نجف اشرف رفت و در محضر استاداني نظير آيت‌الله سيدابولقاسم خويي، سيدعبدالهادي شيرازي، شيخ صدراي قفقازي، سيدمحمود شاهرودي، آيت‌الله حكيم و آيت‌الله ميلاني به فراگيري فقه، اصول، فلسفه و حكمت مشغول شد و در عين حال به سبب ورود انديشه‌هاي جديد از مصر، لبنان، تركيه به ايران، به مطالعه عميق علوم انساني جديد و فلسفه‌هاي غربي پرداخت.

علامه جعفري سال 1336 هجري شمسي عازم تهران شد و در مدرسه مروي تهران تدريس علوم حوزوي و تحقيق و تاليف را پيشه خود كرد و در سال 1339 آيت‌الله ميلاني به وي اجازه اجتهاد داد. استاد با استقرار در تهران و ايجاد ارتباط با دانشگاهيان، همراه شخصيت‌هايي مانند استاد مطهري و دكتر محمدابراهيم آيتي، بناي فرهنگي و اعتقادي انقلاب اسلامي را بنيان نهادند و تا آخرين لحظات عمر خود به انجام رسالت خود ادامه دادند. وي در طول عمر خود، آثار تاليفي و مكاتبات و مناظرات و سخنراني در داخل ايران، از خود بر جا گذاشت و با اين كار بر غناي فرهنگي ايران و جهان اسلام افزود.

يكي از برجستگي‌هاي فكري علامه، نقد انديشه‌هاي دنياي معاصر غرب و شرق بود. وي در ميان متفكران معاصر غرب به دو شخصيت برجسته آن يعني «برتراند راسل» و «وايتهد» بيشتر پرداخت و در حوزه سياست و مديريت سياسي، ديدگاه‌هاي «ماكياولي» و‌ «هابز» را بسيار نقد كرد.

علامه جعفري در ميان متفكران معاصر غرب به دو شخصيت برجسته آن يعني «برتراند راسل» و «وايتهد» بيشتر پرداخت و در حوزه سياست و مديريت سياسي، ديدگاه‌هاي «ماكياولي» و‌ «هابز» را بسيار نقد كرد

همان‌گونه كه نويسنده اين اثر به اين موضوع پرداخته است، علامه جعفري، رهايي انسان معاصر را از دغدغه‌ها و تك‌بعدي شدن، در «حيات معقولي» مي‌ديد كه او را از حيات طبيعي رهانيده و به حيات انساني همراه با معنويات مقرون مي‌سازد و در اين ميان، علاوه بر تامين نيازهاي حيات طبيعي، به مرحله رشد يافتگي نايل مي‌گردد و به كمك دين و دو حجت دروني عقل سليم و بيروني پيامبران و ائمه معصوم(ع) چنين حياتي را مي‌تواند بر همين دنياي فعلي و حاضر محقق سازد.

ويژگي ديگر علامه جعفري، پاسداري از دين اسلام در مسير «حيات معقول» بود. وي در شرايطي كه مكاتب مختلفي مثل ماركسيسم، دين را افيون ملت‌ها تلقي مي‌كند و ليبراليسم كه دين را ويژه حوزه فردي و غير دنيايي مي‌داند، به دفاع از دين برآمده و اين دفاع را با معرفي دين به عنوان دين حداكثري و جامع در معارف نظري و عملي در دو حوزه فردي و اجتماعي و دين پاسخ‌گو به نيازهاي ثابت و متغير در سنگرهاي مختلف تحقيق و تاليف، سخنراني، تدريس و ارتباطات علمي نشان مي‌دهد.

آن چه در كتاب حاضر آمده است ديدگاه‌ها و نظريه‌هاي منسجم و نظام‌مند علامه جعفري در ابعاد مختلف شناخت‌شناسي و هستي‌شناسي به عنوان مباني انديشه سياسي وي و نظريه‌هاي سياسي اين انديشمند در حوزه «بايسته»‌ها و «شايسته»‌هاي سياسي در ترسيم حيات معقول است.

چاپ سوم كتاب «انديشه سياسي علامه محمدتقي جعفري» در شمارگان 700 نسخه، 240 صفحه و بهاي 35000 ريال راهي بازار نشر كرده است.


تهيه و تنظيم: گروه کتب تبيان - محمد بيگدلي
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت