10محصولی که دهه گذشته را متحول کرد(2)

به آخرین روزهای سال1999 فکر کنید تا تمام چیزهایی را که نبود در یابید در واقع، همه خدمات و محصولاتی که امروزه ما را سرگرم کرده و همه چیز را در دسترسمان قرار می دهد در آن روزها یا اصلاً وجود نداشتند و یا به صورت تکامل نیافته بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10محصولي که دهه گذشته را متحول کرد(2)

 

به آخرين روزهاي سال1999 فکر کنيد تا تمام چيزهايي را که نبود در يابيد در واقع، همه خدمات و محصولاتي که امروزه ما را سرگرم کرده و همه چيز را در دسترسمان قرار مي دهد در آن روزها يا اصلاً وجود نداشتند و يا به صورت تکامل نيافته بودند. و اگر دوباره به آن زمان فکر کنيم، خواهيم ديد که براي دريافت اطلاعات لازم به اينترنت مراجعه نمي کرديم. به آن دليل که محتواي آن ابتدايي بود و سامان يافتگي خوبي نداشت علاوه بر آن، جست وجوي اينترنت به دليل استفاده بيشتر مردم از مودم هاي 54 کيلو بابت بسيار کند صورت مي گرفت. در نتيجه، به جاي آن روزنامه ها و مجلات کاغذي مي خوانديم.

براي سرگرمي و گوش دادن به  CDاز دستگاه هاي قابل حمل پخش CD که به اندازه کف دست بودند، استفاده مي کرديم. دريافت فايل هاي MP3 براي محصلان کاملاً تازگي داشت (و گاهي هم غير قانوني بود) و ما همچنان در زمان واقعي تلويزيون مي بينيم نوع برقراري ارتباطات هم متفاوت بود. گوشي هاي موبايل تنها براي تماس هاي تلفني بود و بعضي از آن ها قابليت فرستادن پيام متني را داشت. به علاوه، هنوز نمي توانستيم از راه شبکه هاي اجتماعي به دوستان و اقوام خود متصل شويم. بيشتر ما هم چنان صداي زمينه  Start Me Up را در زمان راه اندازي و يندوز 95 زمزمه مي کرديم. مهم تر آنکه ماهنامه کامپيوتر خود را در درجه نخست ابزاري براي کار مي دانستيم و نه مرکزي براي زندگي شخصي، هنگامي که سال 1999 پايان يافت، نمي دانستيم که در قرن جديد چه نوآوري هاي جديدي ما را شگفت زده خواهد کرد. اکنون از آن مطلع هستيم و در اين مقاله 10 محصول، خدمات و به فناوري را معرفي مي نماييم که دهه اول قرن 21 را متحول کرد.

 

قسمت اول

 

6- اتصال اينترنتي پهن باند

آيا IDSN را يه ياد مي آوريد؟ ده سال قبل اين فناوري پر دردسر يکي از پيشگامان اتصال پهن باند به اينترنت بود. خوشبختانه، جايگزيني کابل هاي مردم DSL، ماهواره و بعداً اتصال اينترنتي نسل سوم گوشي همراه دسترسي سريع را براي بسياري از خانه ها فراهم نمود.

با توجه به سايت Nielsen اتصال پهن باند در اوايل اين دهه رايج شد و کاربران ديگر از  Dial-up استفاده نمي کردند. امروزه، Forrester Research اعلام کرده که 9/80 ميليون آمريکايي از باند پهن در خانه هاي خود استفاده مي کنند.

اتصالات پهن باند، اينترنت را به يک ضرورت بدل نموده است. اساس دريافت هاي صوتي و تصويري (نه هميشه قانوني)، ديدن فيلم خريد و فروش همه چيز از سايت هاي مانند Amazon، تماس هاي تلفني VOIP، شبکه هاي اجتماعي و ويدئو کنفرانس را، اين نوع اتصال اينترنتي گذاشته است.

با اين همه، قدرت تغيير اتصال پهن باند فراتر از خانه مي رود. بهره مندي از آن با دو رويداد بسيار مهم همزمانشده: يکي جهاني سازي تجارت و ديگري پيشرفت در شبکه هاي گروهي IT. اين موضوع ما را به تجارت الکترونيکي و در نتيجه تغيير روش تجارت راهنمايي مي نمايد.

سرعتي که اين دو رويداد، اقتصاد جهان را زيرو رو مي کند نفس گير بوده و اثر آن خيلي عميق است. تا به حال، هرگز هيچ فناوري به اين شکل اقتصاد جهان و روش زندگي ما را عوض نکرده بود. همه آن به علت سرعت در باند پهن است.

 

7- TiVo

در واقع TiVo؛ موجب انقلاب در تلويزيون شد آن هم به خاطر ترس از هاليوود. از زمان به بازار آمدن دستگاه هاي ضبط کاست ويدئويي تاکنون هرگز وسيله اي مانند اين، شرکت هاي بزرگ پخش برنامه را دچار چنين وضعيت و طبقه بينندگان خانگي را خشنود نکرده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TiVo اختيار پخش تلويزيوني را از شرکت هاي پخش کننده گرفت و آن را به بينندگان داد. براي نمونه لازم نيست که در روز خاصي در خانه باشيد تا مجموعه مورد علاقه تان را ببينيد.

تنها کافي است تمام قسمت هاي آن را ضبط کرده و هر وقت خواستيد ببينيد. زماني براي تبليغات بازرگاني نداريد؟

پس آن را رد کنيد. اگر بخش اصلي فيلم را از دست داديد آن را به عقب برگردانيد. نخستين دستگاه TiVo در مارس 1999 وارد بازار شد و مردم از آن استقبالي فراواني کردند. دليلش آن بود که کار با آن بسيار ساده بودند، توانايي برنامه ريزي بر اساس سلايق را داشت و از رابط کاربري برنامه ريزي درون ياب برخوردار بود. استفاده از آن فراگير شد به طوري که اساس آمار در ژانويه 2007 حدود 4/4 ميليون مشترک داشت.

امروزه TiVo قدرت سابق خود را از دست داده است.

به آن دليل که شرکت هاي کابلي سهم بازار شرکت را با افزودن قابليت هاي TiVo مانند DVR ميان خود تقسيم کرده اند. با اين همه، از ديد کلي محبوبيت TiVo فرو کش نکرد.

امروزه، 28 ميليون خانوار آمريکايي از دستگاه DVR استفاده مي نمايند که بيشتر آن ها را اپرتورهاي کابلي تامين مي کند.

 

 

8- GPS

براي اولين بار در خودروهاي کرايه اي Hertz سيستم راهبري GPS در آمريکا مورد استفاده قرار گرفت. اين شرکت در سال 1997 خودروهاي کرايه اي خود را به سيستم هاي گشت زني NeverLost مجهز نمود.

در آن زمان، استفاده از GPS بسيار هزينه پر بود و متأسفانه مردم به ماهواره هاي مکان ياب جهاني که در اختيار دولت آمريکاست دسترسي نداشتند. در سال 2000 دولت به شهروندان اجازه داد تا از سيگنال هاي GPS استفاده کنند. به اين ترتيب، معين نمودن مکان دقيق و جهت يابي به واقعيت پيوست.

با توجه به آمار Forrester Research، حدود 21درصد مردم آمريکاي شمالي از سيستم رهياب موبايل بهره مي برند. در حال حاضر، دستگاه هاي GPS در خودروها مسير دقيق مورد نظر را نشان مي دهد و در صورت گم شدن، دوباره مسير را برآورد مي کند. راهنماي صوتي جهت ياب به شيوه هاي مختلف غيررسمي و رسمي موجود است.

 

در سال هاي اخير، شاهد رهياب هاي GPS در گوشي هاي هوشمندي مانند iphone بوديم که با به کار گيري برنامه هاي قابل دريافت کار مي کند.

دارندگان اين گوش ها با پرداخت حدود 10 دلار در ماه از امکانات رهيابي لحظه به لحظه برخوردار مي شوند.

GPS به راهنمايي در هنگام رانندگي محدود نمي شود.

بلکه امروزه افرادي را مي بينيم که از برچسب هاي جغرافيايي بهره مي برند تا طول و عرض جغرافيايي را براي عکس ها، فيلم ها و نقشه تعيين کنند. علاوه بر اين، مي توانيم عکس هاي تعطيلات را در نقشه مشخص کرده و حتي با استفاده از طول و عرض جغرافيايي مکان رستوران دور افتاده اي را که قبلاً رفته بوديم، پيدا کنيم.

اين زيبايي GPS است که نه تنها تعيين مي کند که کجا برويم بلکه مي گويد قبلاً کجا بوده ايم.

 

9- ويندوز XP

نخستين مرتبه که ويندوز XP را ديديم، سپتامبر 2001 بود. در آن زمان، ترکيب پشتيباني نرم افزاري و سخت افزاري ويندوز 98 و امنيتي ويندوز NT را ستوديم. در واقع اعلام کرديم که آخرين کار مايکروسافت و بهترين سيستم عامل تا آن وقت بوده است.

اکنون پس از نه سال ويندوز XP محبوب ترين سيستم عامل در جهان است. XP، حدود 62 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد در حالي که Windows 7 تازه وارد، تنها 7 درصد سهم دارد. روي نت بوک ها که جديدترين گروه کامپيوترهاست XP به طور پيش فرض نصب مي شود.

از آنجايي که صنعت حرف اول را مي زند، مايکروسافت به خريداران مشخصي پيشنهاد داد تا از سيستم عامل فاجعه آميز ويستا به XP تنزل کنند.

اما چه چيزي موجب کارايي، عالي XP شد؟ اين اولين سيستم عامل مشتري محور مايکروسافت بود که آن را براساس هسته و معماري ويندوز NT ساخت.

افزون بر اين، همچنان توانايي ويندوز 98 را براي اجراي بازي و پشتيباني سخت افزاري به همراه داشت.

کدنويسي هاي DOS که در نسخه هاي پيشين ويندوز ديده مي شد، حدف شد و در مورد بيشتر قسمت ها صفحه آبي نيز براي هميشه از بين رفت.

ويندوز XP مزيت هاي جديدي به مجموعه خود افزود از جمله: قابليت شبکه (مانند پشتيباني از شبکه بي سيم)، ويژگي براي کاربران متحرک، ديوار آتش اينترنت و تنظيم کننده براي کوکي هاي وب. پخش چند رسانه اي و پشتيباني خودکار از دوربين هاي ديجيتال از ديگر عناصر جديد آن بود.

مايکروسافت با ارائه ويندوز XP ويژگي هايي را معرفي کرد که مي تواند دهه آينده را براي ما تعريف کند.

 

10- Apple iMac

هنگامي که استيو جايز در 6 مي سال 1998 از اولين iMac رونمايي کرد، قول داد که اين محصول جذابيت اينترنت را با سادگي مکينتاش در هم مي آميزد.

وي اين را يک نوع کامپيوتر همه کاره دانست.

پيوند دادن جعبه CPU و نمايشگر بارها و بارها آزمايش شده اما اين هرگز در iMac موفقيت آميز نبود.

شرکت Apple  در طول دهه گذشته انواعي از با نمايشگرهاي LCD کاربردي، با طراحي زيبا و مقرون به صرفه ساخته است. اولين iMac يا LCD يعني G4 طراحي کاملاً جديدي داشت: صفحه نمايش آن روي يک دسته تنظيم شدني و يک سطح بيضي شکل قرار داشت که حاوي مادربورد، پردازنده، درايو نوري، هارد درايو و ديگر اجزاي داخلي بود. در محصولات جديد از اين نوعApple  نوع آوري هاي ديگري را به آن افزود. از آن جمله مي توان به اين موارد اشاره کرد: وب کم، شکاف درايو DVD, Wi-Fi ارتقا يافته، ميانبر بي سيم و ماوس.

هر مدل جديدتر بهتر و بهتر مي شد. به طور کلي، جلوي دستگاه فاقد بلندگو، دگمه کنترل يا هر گونه پورت است اما در عوض در پانل پشتي تمامي پورت ها به صورت عمودي منظم شده اند.

ديگر سازندگان کامپيوتر تلاش بسياري انجام دادند تا مشابه  iMac را بسازند اما موفق نشدند.  iMac همچنان با قيمتي مناسب، سرآمدي از ترکيب هنر و کارايي است.

 

 

 

برگرفته از ماهنامه تخصصي وب

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت