تبیان، دستیار زندگی
سیستم GPS هیجان و سادگی را هم زمان برای مردم به ارمغان آورده است، برخلاف پیچیدگی زیاد سیستم، استفاده از آن بسیار ساده و ابتدایی است، با این وجود، دیگر شما بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نخواهید داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

GPS در دسترس عموم

24 ماهواره سیستم GPS را پشتیانی می کنند، این ماهواره ها Satellite'' در 6 مدار حول کره زمین در حال چرخش هستند، 24 ماهواره ی GPS در مدارهایی به فاصله 36600 کیلومتری از سطح دریا گردش می کنند. هر ماهواره دقیقا طی 12 ساعت با سرعت 11 هزار کیلومتر بر ساعت یک دور کامل بدور زمین می گردد.

این ماهواره ها نیروی خود را از خورشید تامین می کنند ولی باتری هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه ی زمین حرکت می کنند به همراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر درست نگاه می دارند. به این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می شود.  هر ماهواره یک ساعت اتمی دقیق به همراه دارد که اطلاعات را بطور دقیق و پیوسته به زمین ارسال می کنند. مضافاً اینکه ماهواره ها می توانند، پیام های الکترونیکی Electronic Massage"  را نیز به زمین ارسال می کنند، این پیام های الکترونیکی می تواند شامل مکان ماهواره در مدار یا زمان ساعت اتمی و یا اطلاعات دقیق تری درباره مکان مورد نظر و بسیاری موارد دیگر باشد.

gps

برای کاربران معمولی ارسال اطلاعات در زمان بسیار دقیق ضروری نیست اما وجود این امکان خود نعمتی است.

ماهواره های مختلف هر کدام با نظم و ترتیب خاصی کار می کنند و هرگز اجازه نمی دهند که در ارسال اطلاعات به کاربران اخلال یا تداخلی بوجود آید. ماهواره ها بصورت هوشمند نزدیکترین راه را به مکان مورد نظر انتخاب کرده و اطلاعات از طریق آن ماهواره بدون کم و کاست فرستاده می شود.

همانطوری که ذکر شد سیستم GPS  اولین بار برای ارتش ایالات متحده آمریکا جهت کاربردهای نظامی ساخته شد تا بتوانند براحتی اهداف خود را در سراسر جهان نشانه گیری کرده و موشکهای خود را دقیق و بدون خطا روی هدف قفل نمایند، کاربرد دیگر این سامانه برای ارتش ایالات متحده آمریکا شناسایی موشکهای هوشمند بالستیک، انبارهای مهمات زیرزمینی و مهمتر از همه شناسایی سلاحهای هسته ای در زرادخانه ها بود. اما با گذشت زمان بدلیل محسنات فوق العاده این سامانه، ارتش تصمیم گیرفت تا بصورت محدود و استاندارد این سامانه را در اختیار عموم قرار دهد.

gps

امروزه همه شهروندان می توانند به سیستم GPS دسترسی داشته باشند و از اطلاعات آن بهره مند شوند. بسیاری از کشورها که برای مردم خود شرایط رفاهی مطلوبی را ایجاد کرده اند، سیستم استاندارد GPS را در شهرهای خود بطور رایگان راه اندازی کرده اند.

بخشهای ترابری و حمل و نقل، هواپیماها، کشتی ها و انواع خودروهای سواری جزو کاربران پروپاقرص سیستم ردیاب جهانی GPS هستند، همه کاربران از جمله خلبانان هواپیماهای بدون موتور، معدن کاران و همه کسانی که در راه و مسیر هستند می تواندن براحتی و با پرداخت هزینه ناچیز 100 الی 200 دلاری از این سامانه استفاده کنند.

گیرنده های GPS می توانند پهنای زمین، طول زمین، ارتفاع و پستی و بلندی و مساحت زمین موردنظر را برای کاربر مشخص کنند. اکنون مهندسان در حال تلاشند تا با توسعه این سیستم علاوه بر امکانات فوق، امکان دیدن را نیز از این طریق فراهم ساند.

gps

سیستم GPS هیجان و سادگی را هم زمان برای مردم به ارمغان آورده است، برخلاف پیچیدگی زیاد سیستم، استفاده از آن بسیار ساده و ابتدایی است، با این وجود، دیگر شما بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نخواهید داشت.

برگرفته از علوم روز

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی