تبیان، دستیار زندگی
با رونمایی نسخه جدید سیستم عامل آیفون و انتشار اخبار مربوط به عرضه نسخه دیگری از این گوشی، به نظر می رسد خط تولید آیفون حالا‌حالاها متوقف نخواهد شد.. بر این اساس بسیاری از شرکت ها اقدام به تولید محصولات جدیدی برای رقابت با آیفون اپل کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیفون و سه رقیب اش

با رونمایی نسخه جدید سیستم عامل آیفون و انتشار اخبار مربوط به عرضه نسخه دیگری از این گوشی، به نظر می رسد خط تولید آیفون حالا‌حالاها متوقف نخواهد شد. بر این اساس بسیاری از شرکت ها از جمله مایکروسافت، RIM و دیگر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند اقدام به تولید محصولات جدیدی برای رقابت با آیفون اپل کرده‌اند. با ورود این محصولات جدید، زمانی که کاربران برای خرید یک محصول جدید عجله دارند یا از این ابزارها با هدف تجاری بهره می برند، انتخاب برای آنها دشوار می شود.  تا چند سال پیش کاربران تجاری نیازی به تصمیم درباره انتخاب گوشی های همراه با کاربرد تجاری و کاری نداشتند اما با ورود گوشی هایی مثل آیفون این نیاز برای آنان ضروری شد.

ورود آیفون نسل چهارم

در حال حاضر بازار تلفن همراه آن تلاطم و شور و هیجان را ندارد و آن هم به دلیل نبود اطمینان حاكم بر بازار جهانی موبایل است. به تازگی وب سایت گیزمودو تصاویری از نمونه اولیه گوشی آیفون 4G را منتشر کرده که هنوز اپل به شکل رسمی این اخبار را تایید نکرده و هنوز مشخص نیست که آیا اپل برای تبدیل این نمونه اولیه به محصول واقعی برنامه ریزی کرده و چه زمانی قرار است این محصول را به بازار عرضه کند. حتی درباره اینکه این تصاویر اصلا از منابع اپل درز کرده باشد نمی توان مطمئن بود.

آیفون و سه رقیب اش

براساس این تصاویر، آیفون نسل چهارم از باتری بزرگ تر و صفحه نمایشی با وضوح بیشتر و طراحی متفاوتی نسبت به نسخه 3G و 3GS برخوردار است. براساس این تصاویر گوشی آیفون 4G از اسلات MicroSIM و علاوه بر دوربین عکسبرداری از دوربین ثانویه هم برای مکالمات تصویری برخوردار خواهد بود. این شایعات درباره مایکروسافت هم صدق می کند اما خیلی گسترده نیست. بعضی از این شایعات در مورد مایکروسافت به گوشی های ویندوز موبایل Kin که در ماه آوریل رونمایی شد بر می گردد و برخی دیگر درباره سیستم عامل Windows Phone 7 که قرار است توسط سامسونگ، دل، HTC، توشیبا و HP تولید شود، مربوط می شود.

بهترین گزینه های موجود

به این ترتیب كاربران علاقه مند به گوشی های هوشمند باید بتوانند از میان نسل آخر آیفون و گوشی های رقیب یكی را انتخاب كنند. انتخاب کاربران، همه امروز گرد محصولاتی که در بازار موجود است، می گردد. سه گوشی با هدف جایگزین شدن به جای آیفون به بازار آمده که شامل HTC HD2 با پشتیبانی از ویندوز موبایل 5/6، Bold 9700 بلک بری و گوشی دروید موتورولا با پشتیبانی از سیستم عامل اندرویید گوگل است. در ادامه به معرفی این سه گوشی می پردازیم.

HTC HD2

گوشی HTC HD2 از پردازنده پرسرعت یک گیگاهرتزی Snapdragon کوالکام بهره می برد که از بسته نرم‌افزاری Blockbuster برای دانلود فیلم بر روی گوشی به اضافه سرویس MobiTV  برای پخش زنده برنامه های تلویزیون پشتیبانی می کند.

آیفون و سه رقیب اش
آیفون و سه رقیب اش

HD2 دارای صفحه نمایش 3/4 اینچی لمسی خازنی با وضوح تصویر WVGA است که ظاهراً در میان گوشی های ویندوز موبایلی بزرگ ترین صفحه نمایش را دارد.

صفحه نمایش این گوشی حتی از آیفون 3G هم بزرگ تر است اما هنوز مشخص نیست که صفحه نمایش آیفون 4G از 3G بزرگ تر باشد یا نه. اما درجه روشنایی HD2 نسبت به صفحه نمایش AMOLED گوشی Galaxy S سامسونگ کمتر است. سیستم عامل این گوشی ویندوز موبایل 5/6 است که از رابط کاربری Sense بهره می برد. مایکروسافت به شرکت HTC یا سایر تولیدکنندگان اجازه نمی دهد که از رابط کاربری این شرکت روی گوشی های Windows Phone 7 استفاده کنند. همانند دو گوشی آیفون 3G و 3GS گوشی HD2 از صفحه کلید سخت افزاری بهره نمی برد.

Droid موتورولا

گوشی Droid موتورولا که پاییز سال گذشته به بازار عرضه شد دارای صفحه کلید سخت افزاری است و موتورولا ادعا می کند که این گوشی باریک ترین گوشی مجهز به صفحه کلید کامل QWERTY است که ضخامت آن 5/0 اینچ است. صفحه نمایش این گوشی 7/3 اینچی است که صفحه کلید به شکل کشویی در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است.

آیفون و سه رقیب اش

این گوشی از سیستم عامل اندرویید پشتیبانی می کند که قرار است به زودی به نسخه 1/2 آن ارتقا پیدا کند و به این ترتیب قابلیت تشخیص صوت که در گوشی نکسوس وان گوگل وجود دارد به آن اضافه شود. دروید همچنین از نقشه های گوگل بر پایه GPS با ناوبری صوتی پشتیبانی می کند. این قابلیت در گوشی آیفون هم وجود دارد اما نرم‌افزار آن توسط یک شرکت طرف سوم به نام MaqQuest ساخته شده است.

Bold2  بلک بری

Bold 9700 شرکت کانادایی RIM جانشین گوشی Bold 9000 است که دارای صفحه کلید کوچکتری است تا با ظرافت و سایز کوچک Bold2 سازگار شود. اما قابلیت و کاربرد صفحه کلید را خیلی تحت تاثیر قرار نداده است. Bold2 دارای صفحه نمایش 15/3 اینچی با زوم خودکار و فلش LED است. دوربین این گوشی کارآیی بیشتری از دوربین سه مگاپیکسلی iPhone 3GS با زوم خودکار دارد و نسبت به دوربین دو مگاپیکسلی نسخه اولیه Bold و iPhone 3G پیشرفته تر است. البته دوربین گوشی آیفون 3GS از قابلیت ضبط ویدیو برخوردار است.

آیفون و سه رقیب اش
آیفون و سه رقیب اش

باتری Bold2 در حال مکالمه شش ساعت و در حال آماده باش 408 ساعت شارژ نگه می دارد. این درحالی است که نسخه اولیه این گوشی در حال مکالمه 5/4 ساعت و در حال آماده باش 324 ساعت شارژ نگه می داشت. اما برخلاف گوشی های بلک بری و دیگر گوشی های هوشمند، آیفون دارای باتری خیلی قدرتمندی نیست. البته براساس شایعاتی که به تازگی درباره گوشی آیفون 4G منتشر شده اگر گمانه زنی ها درباره این گوشی درست باشد به نظر می رسد این نقص در گوشی جدید اپل جبران خواهد شد.

منبع: Brighthand

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی