تبیان، دستیار زندگی
به آخرین روزهای سال1999 فکر کنید تا تمام چیزهایی را که نبود در یابید در واقع، همه خدمات و محصولاتی که امروزه ما را سرگرم کرده و همه چیز را در دسترسمان قرار می دهد در آن روزها یا اصلاً وجود نداشتند و یا به صورت تکامل نیافته بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10محصولی که دهه گذشته را متحول کرد(1)

به آخرین روزهای سال 1999 فکر کنید تا تمام چیزهایی را که نبود در یابید در واقع، همه خدمات و محصولاتی که امروزه ما را سرگرم کرده و همه چیز را در دسترسمان قرار می دهد در آن روزها یا اصلاً وجود نداشتند و یا به صورت تکامل نیافته بودند. و اگر دوباره به آن زمان فکر کنیم، خواهیم دید که برای دریافت اطلاعات لازم به اینترنت مراجعه نمی کردیم. به آن دلیل که محتوای آن ابتدایی بود و سامان یافتگی خوبی نداشت علاوه بر آن، جست وجوی اینترنت به دلیل استفاده بیشتر مردم از مودم های 54 کیلو بابت بسیار کند صورت می گرفت. در نتیجه، به جای آن روزنامه ها و مجلات کاغذی می خواندیم.

برای سرگرمی و گوش دادن به  CDاز دستگاه های قابل حمل پخش CD که به اندازه کف دست بودند، استفاده می کردیم. دریافت فایل های MP3 برای محصلان کاملاً تازگی داشت (و گاهی هم غیر قانونی بود) و ما همچنان در زمان واقعی تلویزیون می بینیم.  نوع برقراری ارتباطات هم متفاوت بود. گوشی های موبایل تنها برای تماس های تلفنی بود و بعضی از آن ها قابلیت فرستادن پیام متنی را داشت. به علاوه، هنوز نمی توانستیم از راه شبکه های اجتماعی به دوستان و اقوام خود متصل شویم. بیشتر ما هم چنان صدای زمینه  Start Me Up را در زمان راه اندازی و یندوز 95 زمزمه می کردیم. مهم تر آنکه ما هنوز کامپیوتر خود را در درجه نخست ابزاری برای کار می دانستیم و نه مرکزی برای زندگی شخصی، هنگامی که سال 1999 پایان یافت، نمی دانستیم که در قرن جدید چه نوآوری های جدیدی ما را شگفت زده خواهد کرد. اکنون از آن مطلع هستیم و در این مقاله 10 محصول، خدمات و به فناوری را معرفی می نماییم که دهه اول قرن 21 را متحول کرد.

1- Google

آیا Google فراجهانی است یا چیزی دیگر؟ اوایل این موتور جست وجو نتایج نامطلوبی در مورد پرس و چوهای جست و جو تولید می کرد. این به دلیل استفاده از نوعی الگو ریتم از پیش تعیین شده (و مخفی) به وجود آمد. از 1999 تاکنون Google یک پدیده بی همتاست این موتور جست وجوی ستیزه جو توانست تعداد زیادی از کاربران اینترنت را با خود جلب کند تا آن ها بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را سریع و دقیق بیابند.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

در یازده جولای سال 2000،  با بیش از یک میلیارد موضوع در فهرست راهنما به عنوان بزرگ ترین موتور جست وجو شناخته شد (در حال حاضر Google تنها با گفتن اینکه در چند سال گذشته تعداد اسناد فهرست خود را چندین میلیارد افزایش داده، از آشکار ساختن اندازه فهرست خود طفره می رود).

دستاورد فوق العاده Google آن است که مانند بخشی از مغز ما شده است. امروزه، در صورت تمایل به دانستن اطلاعاتی در مورد فیلم، تبدیل مقیاس، خبر تاریخی، راه حل برای مشکل نرم افزاری و مناسب ترین قیمت یک محصول تنها کافی است که آن را در Google جست وجو کنیم.

روزانه، بیش از یک میلیارد جست و جو در Google صورت می گیرد و با توجه به آمار سایت Alexa پربیننده ترین صفحه وب است.

ده سال قبل، Google تنها یک موتور جست وجو بود اما اکنون آمیزه ای از پست الکترونیک، اشتراک گذاری عکس، فیلم، نرم افزارهای دفتری، سایت خرید، سرویس نقشه، ارائه دهنده خدمات ویلاگ و یک مرورگر وب است.

Google همه چیز برای همه است.

2- Apple iphone

این گوشی 126 گرمی به ما امکان می دهد که تماس تلفنی برقرار کنیم (ضعیف ترین قابلیت گوشی)، صفحات وب را مرور کنیم، نامه الکترونیکی بفرستیم، فیلم بگیریم و ببینیم، عکس بگیریم و بازی کنیم.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

هزاران نفر برای اینکه در بین اولین خریداران این گوشی باشند، در اولین روز ورود آن به بازار در روز 29 ژوئن سال 2007، در مقابل مغازه ها شب را به صبح رساندند. مدل های بعدی آن (iphone 3G و iphone 3GS) تا این حد مورد استقبال قرار نگرفت اما خود دستگاه از نظر قابلیت بهتر شد.

صفحه نمایش لمسی روشن، رابطه کاربری بسیار ساده، پخش چند رسانه ای بی رقیب و فضای فراوان برای ذخیره سازی تماس ها و تقویم، آن را به یک سرگرمی و ضرورت تبدیل کرده است. با Apple iphooe، طراحان شرکت Apple  بار دیگر ثابت کردند که یک طراحی عالی و روابط کاربری شهودی مانند فناوری اهمیت دارد.

با بازگشایی App Store قابلیت های این گوشی به شکل قابل توجهی در روز یازده جولای سال 2008 افزایش یافت. حال کاربران می توانستند نرما افزارهای شرکت های دیگر را دریافت کنند تا پرقدرت ترین کامپیوتر جیبی دنیارا در اختیار داشته باشند.  هم اکنون بیش از صد هزار برنامه کاربردی برای دریافت دارد و رقیبان به سختی تلاش می کنند فروشگاه های خود را از نرم افزارهای خودشان پر کنند.

Apple iphone انتظارات ما را برای همیشه از گوشی های موبایل عوض کرده است.

Apple iphooe قطعاً یکی از موفق ترین ها در همگرایی در تاریخ محصولات فناوری است. اصلا عجیب نیست که Apple  تا به حال بیش از 30 میلیون از این محصول خود را فروخته است.

3- Apple ipod

احتمالاً شما هم مانند بسیاری از ما زمانی را به یاد می آورید که نخستین بار یک را  ipod را در دست گرفتند و از این بابت متعجب شدید که این MP3دستگاه  پخش زیبا می تواند هزار آهنگ را در خود جای دهد.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

ipod که در روز 23اکتبر سال 2001 رونمایی شد، قابلیت عجیبی نداشت.

پس از دستگاه اصلی پنج گیگابایتی مدل های Mini Shuffle،Nano Touch و Classic به بازار امد که حافظه 160 گیگابایتی آن می تواند 40هزار موسیقی را در خود ذخیره کند.

اولین  ipod اعجازی از طراحی مینیمالیستی بود.

دکمه پیمایشگر آن کارایی اش را به عنوان یک پخش صدای دیجیتالی دستی افزایش داد. علاوه بر آن، رابط کاربری اش شما را قادر می ساخت تا به آسانی هزاران قادر می ساخت تا به آسانی هزاران آهنگ ذخیره شده را مدیریت کنید.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

در طول دهه گذشته،  ipod تبدیل به چیزی بیش از یک پخش موسیقی شده است. افزودن صفحه LCD رنگی، تقویم، تماس های تلفنی، پادکست، عکس، فیلم و بازی از جمله امکانات جدید  ipod است. فروشگاه Apple iTunes به ما اجازه می دهد که محتوا را دریافت و مدیریت کرده و یک مدل تجاری پیشگام شویم.  ipod اکوسیستم محصولات جانبی خود را به وجود آورده است از جمله جعبه، هدفون، آداپتور خودرو و بلند گو که جایگزین استریوی خانگی می شود. هواپیماها و هتل ها ارائه خدمات اتصال ipod خود را شروع کرده اند.

در کارخانه های خودروسازی هم جک اضافه ای برای ipod روی رادیوی خودروها نصب می شود.  ipod شیوه خرید، گوش دادن و اشتراک گذاری موسیقی را برای ما به کلی تغییر داد این دستگاه به شما اجازه می دهد که مجموعه آهنگ های خود را در جیبتان حمل کرده، در هواپیما قطعات موسیقی جدید بخرید و هر بار که خواستید آن ها را پخش کنید.

4- Facebook

در حالی که Friendster و Myspace مقدمه ای برای ایجاد Facebook شدند، اما هیچ کدام به موفقیت خیره کننده Facebook دست نیافتند امروزه، این سایت حدود 350 میلیون کاربر فعال دارد و 25 درصد از مرور صفحات وب در آمریکا را تشکیل می دهد.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

Facebook که از فوریه 2004 حیات خود را آغاز کرد، دومین سایت پربیننده در جهان است. کارهای فراوانی می توان در این سایت انجام داد. اعضا، کارهای کم اهمیت خود، دوست داشتنی ها و غیر دوست داشتنی ها عکس، هدایای مجازی و پیوند برای اخبار را در این سایت به اشتراک می گذارند. Facebook بزرگ ترین سایت اشتراک گذاری عکس است که هر ماه چیزی 5/2 میلیارد عکس در آن بارگذاری می شود. تجارتخانه ها و سازمان ها از طریق صفحات Fan با مشتریان خود مرتبط می شوند.

Facebook نمونه ای از زندگی در یک دهکده کوچک است که در آن، همه شغل شما را می دانند. آگاهی شما از تولد یک دوست، ترفیع رتبه (و یا تنزیل رتبه) یک همکار و غیره اصلاً مسئله عجیبی نیست. Facebook دورانی را نشان می دهد که در آن حریم خصوصی معنا ندارد و آگاهی فراگیر از همه چیز رایج شده است. البته رشد خیره کننده Facebook جنجال هایی هم به همراه داشته است. اعضای سایت به مواردی مانند برنامه تبلیغاتی Beacon، طراحی های مکرر، مسائل حریم خصوصی و گروه های منحرف اعتراضاتی را داشته اند با این همه، رشد Facebook به قدری سریع است که احتمالاً از Google  بزرگتر خواهد شد.

Facebook نمونه ای از زندگی در یک دهکده کوچک است.

5- Wi-Fi

در سال 2000، مردم از به کاربردن مودم های با پهنای باند بالا دست کشیدند. در حقیقت نوعی انقلاب بی سیم رخ داده بود که ما را قادر ساخته در خانه، جاده، قطار و حتی در ارتفاع هزار متری با اینترنت کار کنیم.

Wi-Fi باعث شد که اینترنت در هر زمان و در هر مکان به عنوان منبع اطلاعات و سرگرمی در دسترس باشد.

Wi-Fi نامی تجاری است که Alliance Wi-Fi برای ویژگی IEEE 802 ابداع نمود.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

پیش از به کارگیری این ویژگی ها، Wi-Fi برای مصارف معمولی خانگی مناسب نبود. شرکت Alliance برای اطمینان از محصولات خود، آن ها را آزمایش کرد.

10محصولی که دهه گذشته را متحول ساختند

همان طور که ابتکارات به پیش می رود Wi-Fi به شکل گسترده ای موثر بوده است. با توجه به آمار سایت Nielsen، امروزه حدود 40درصد از آمریکایی ها از شبکه های بی سیم در خانه هایشان استفاده می کنند.

به علاوه، Wi-Fi تنها به خانه ها و دفترها خلاصه نمی شود بلکه کافی شاپ ها، فرودگاه ها، هتل ها، پارک های عمومی، دانشگاه ها و برخی از هواپیما ها را در بر می گیرد.

شبکه های بی سیم نه تنها ما را از سیم خلاص کرد (و به فروش بیشتر کامپیوتر کیفی نسبت به دسک تاپ کمک نمود)، بلکه محیطی جدید برای اتصالات در شبکه های خانگی به وجود آورد.

مثلاً برای تنظیم سلسله دستگاه های صوتی و تصویری در خانه، فرستادن اسناد به چاپگر، اتصال به دوربین های دیجیتال برای تبادل عکس، بازی ها ی ویدئویی و مرور صفحات وب در گوشی های هوشمند Wi-Fi بهره می بریم.

بدون Wi-Fi کامپیوترهای پرفروش امروز یعنی نت بوک ها عملاً بی فایده خواهند بود.

برگرفته از ماهنامه تخصصی وب

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی